Jump to content
Annons

Bränna Audio CD med Video


DrMeanRed

Recommended Posts

Hej hej!

Jag och mitt band ska nu skicka iväg våran demo för tryck och skulle vilja med våran video på skivan.

Hur får man det här att funka egentligen? Har läst mig till att man ska köra på CD-Extra, men Nero tjatar om

extra plug-ins när jag försöker lägga till videon på skivan.

Har nån koll på vilka plug-ins man måste ha, eller har nån rentav en bättre lösning på mitt problem?

Tack på förhand!

//Peter

------------

http://www.myspace.com/badpoetryband

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte fått det att funka med Nero, så är gratisprogrammet CDBurnerXP kapabel att fixa det.

Gör först Audio-delen av skivan och när du ska bränna, välj 'Track At Once' och ta bort 'Finalize Disc'.

På så sätt stängs sessionen men inte skivan. Bränn skivans första del och när den är klar är det dags för del 2.

Skapa en Data compilation och kasta in videofilerna där. Använd 'Session At Once' och kryssa för 'Finalize Disc' den här gången, för annars kan skivan inte spelas i en CD-spelare.

Nu så ska den bygga vidare på din befintliga skiva och då blir det en Blue Book/CD Extra. Klart!

Knöligt? Ja, litegrann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte fått det att funka med Nero, så är gratisprogrammet CDBurnerXP kapabel att fixa det.

Gör först Audio-delen av skivan och när du ska bränna, välj 'Track At Once' och ta bort 'Finalize Disc'.

På så sätt stängs sessionen men inte skivan. Bränn skivans första del och när den är klar är det dags för del 2.

Skapa en Data compilation och kasta in videofilerna där. Använd 'Session At Once' och kryssa för 'Finalize Disc' den här gången, för annars kan skivan inte spelas i en CD-spelare.

Nu så ska den bygga vidare på din befintliga skiva och då blir det en Blue Book/CD Extra. Klart!

Knöligt? Ja, litegrann.

Tack för tipsen Linus!

Grejen är ju bara den att tryckeriet vill ha en image-fil av skivan och ingen faktisk skiva, kanske borde ha skrivit det från början 🙂

Man skulle ju iofs kunna göra en vanlig skiva först och sen göra en image på den, men det känns en aning långsökt.

Inge fler tips på lager? 🙂

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att göra CD Extra med flera program, men lättast är det absolut i Nero.

Vilken version av Nero har du?

Håller på med samma sak, en skiva med bandet och två videos med på den, funkar jätte bra i Nero 8 burning rom.

Men det hamnar ett tyst spår innan spåren som jag har laggt dit. Varför blir det så? Är det data "sessionen" med videosarna som hamnar innan audio delen och då blir till ett tyst spår i skivspelaren? Vill inte riktigt börja skivan med 30minuters tystnad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det data "sessionen" med videosarna som hamnar innan audio delen
Precis, du har valt 'Mixed Mode' i Nero. Då hamnar data och ljud i samma session. Data på spår 1, låt 1 på spår 2, låt 2 på spår 3 osv.

Välj CD Extra så skrivs ljuddelen som session 1 och datadelen som session 2. Multisessioner ignoreras av en standard CD-spelare och kommer enbart att synas när du stoppar skivan i en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt att den funkade i min cdspelare då😄

Nädå, inte konstigt! Det som händer är att du får ett spår 1 som är fult och (i de flesta spelare) tyst.

Och man vill inte behöva göra en skiva med varningsetikett på typ "Spår 1 kan av vissa spelare tolkas som ljud och extrema frekvenser kan vara onyttigt för din stereo" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, du har valt 'Mixed Mode' i Nero. Då hamnar data och ljud i samma session. Data på spår 1, låt 1 på spår 2, låt 2 på spår 3 osv.

Välj CD Extra så skrivs ljuddelen som session 1 och datadelen som session 2. Multisessioner ignoreras av en standard CD-spelare och kommer enbart att synas när du stoppar skivan i en dator.

Du kan separera ljudfiler och data i 'Mixed Mode' om det går att skapa en katalog i data sessionen där du sedan lägger videoklippen. Då blir det inget tysst spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...