Jump to content
Annons

skillnaden på att spela in i mono eller stereo


Filly

Recommended Posts

Hej!!

Jag har alltid hört att man ska spela in alla spår i mono.. men vad gör det för skillnad om man spelar in i stereo?

Läste på in flames spår för spår och dom säger att dom brukar spela in melodi gitarrer i stereo, hur gör man då om man ska spela in i stereo?

Och likadant pop mixen från studiomixologin var ju inspelad i stereo också...

Riktig noob fråga, ja vet men vafan, man undrar ju 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!!

Jag har alltid hört att man ska spela in alla spår i mono.. men vad gör det för skillnad om man spelar in i stereo?

Läste på in flames spår för spår och dom säger att dom brukar spela in melodi gitarrer i stereo, hur gör man då om man ska spela in i stereo?

Och likadant pop mixen från studiomixologin var ju inspelad i stereo också...

Riktig noob fråga, ja vet men vafan, man undrar ju 😆

2 mikrofoner=stereo, 1 mikrofon=mono

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in i stereo använder man oftast två mickrofoner även om man kan spela in tex en lajnad synt i stereo för att den har en stereobild.

Stereo är ofta ett givet val om man spelar in något i ett rum där man vill behålla rummet. Kan även vara ett val då man tycker att en mickrofon inte speglar instrumentets hela vidd. Detta kan vara allt från en tvärflöjt där man vill få med både blåsljud och klaffljud så väl som det övergripande ljudet. Eller ett piano där man vill hantera det låga och höga registret separat. Ibland vill man även använda fler mickar än två och ett trumset är ett bra exempel på det. Dock brukar man ofta hålla överhänget i stereo med två mickar.

Stereo skapar ibland problem för att man får fasfel. Ljuden släcker ut varandra. Man kan då tro att det bara är att vända på fasen men det är sällan så enkelt för det är aldrig frågan om en total utsläckning. Vissa frekvenser har stora problem medans andra nästan inte har några problem alls.

Det man dock alltid får med två mickar är fasfel i någon form. Detta behöver inte vara dåligt tvärtom. Finns massor med effekter som bygger på detta.

Jag är inte världens bästa men mitt tips är gör en provinspelning och testa mot en analysatorplug, ser det fördjävligt ut måste du flytta på mickarna. Ett annat knep är att dra upp alla volymer till max. Där du får mest brus är oftast den bästa mickplaceringen förutsatt att det är tex. en gittarförstärkare du försöker micka.

Hursomhelst är det en produktion med många spår finns det ingen anledning att stereomicka. Spara mixsproblemen till senare och spara processorkraft.

Sparsmakade akustiska produktioner kan dock vinna mycket på stereomickning men då är mickplacering A och O. Man kan ibland få till det genom att flytta på stereospår i millisekunder men tro aldrig att det bara räcker med att fasvända i en mix.

Mitt råd är testa gärna stereomickning ofta och länge men på det hela taget räcker Mono långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in i stereo använder man oftast två mickrofoner även om man kan spela in tex en lajnad synt i stereo för att den har en stereobild.

Stereo är ofta ett givet val om man spelar in något i ett rum där man vill behålla rummet. Kan även vara ett val då man tycker att en mickrofon inte speglar instrumentets hela vidd. Detta kan vara allt från en tvärflöjt där man vill få med både blåsljud och klaffljud så väl som det övergripande ljudet. Eller ett piano där man vill hantera det låga och höga registret separat. Ibland vill man även använda fler mickar än två och ett trumset är ett bra exempel på det. Dock brukar man ofta hålla överhänget i stereo med två mickar.

Stereo skapar ibland problem för att man får fasfel. Ljuden släcker ut varandra. Man kan då tro att det bara är att vända på fasen men det är sällan så enkelt för det är aldrig frågan om en total utsläckning. Vissa frekvenser har stora problem medans andra nästan inte har några problem alls.

Det man dock alltid får med två mickar är fasfel i någon form. Detta behöver inte vara dåligt tvärtom. Finns massor med effekter som bygger på detta.

Jag är inte världens bästa men mitt tips är gör en provinspelning och testa mot en analysatorplug, ser det fördjävligt ut måste du flytta på mickarna. Ett annat knep är att dra upp alla volymer till max. Där du får mest brus är oftast den bästa mickplaceringen förutsatt att det är tex. en gittarförstärkare du försöker micka.

Hursomhelst är det en produktion med många spår finns det ingen anledning att stereomicka. Spara mixsproblemen till senare och spara processorkraft.

Sparsmakade akustiska produktioner kan dock vinna mycket på stereomickning men då är mickplacering A och O. Man kan ibland få till det genom att flytta på stereospår i millisekunder men tro aldrig att det bara räcker med att fasvända i en mix.

Mitt råd är testa gärna stereomickning ofta och länge men på det hela taget räcker Mono långt.

tack för bra svar! Nu förstår jag lite djupare och detta ska ja testa mej fram till!

Måste verkligen säga att studio forumet är riktigt härligt, tar inte lång tid att få svar på frågorna här!! Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...