Jump to content
Annons

Studiobyggardebuten!


drphil

Recommended Posts

Hej Hej!

Hade tänkt att köpa en billig hemmastudio, för delar av min lön. Skulle vara trevligt att kunna spela in lite eget material hemma:)

Något som passar till att spela in sång, ackustisk (i viss mån även el-) gitarr, synth/piano.

Det jag tänkte fråga om är vad för produkter som kan tänkas vettiga. Produktnamn på: ljudkort, kondensatormic, synth, o.s.v.?

Och om man inte är jättekräsen, duger det bra med en billig bärbar dator för runt 5000:-? Vad för prestanda bör en sådan dator ha?

Min budget för studiogrejerna är väl 5000-8000kr, men gärna billigare om det är möjligt utan att kompromissa alltför mycket. Är inte ute efter någon monsterbra kvalitet, vill gärna att det ska låta okej och vara enkelt att spela in med. Vilka program kan vara att föredra? Och om man vill lägga elektriska trummor hur gör man då lättast det?

Oj, nu blev det mycket!

Men tack på förhand,

MVH drphil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innan det kommer folk hit och säger att din datorbudget är för låg, så kan jag säga att jag använder en dator för 3500kr och fungerar alldeles utmärkt med Logic express 8 och Reason 4.

Visserligen en stationär, men ska du ändå ha studion stående hemma så är det väl ändå att föredra, och laptops blir ju lite dyrare.

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorbudgeten är det nog inte så stora problem med, även om jag inte förstår varför man köper laptops till studion. Med tiden blir det ofta så mycket kringutrustning så studion blir ändå inte bärbar. Bara musikljudkorten till laptops är ju firewire med egen strömförsörjning, så att sitta ute i skogen och använda dom går det inte att tänka på. En annan anledning till att jag väljer stationär före laptop är att prestandan oftast är högre för samma pengar på en stationär mot en laptop. Blev lite OT, men jag tyckte att det behöver nämnas. För 5000 kronor kan du få en laptop som du troligtvis klarar dig bra med och du får en stationär som du klarar dig ännu bättre med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill hålla det billigt, så kan du köra på M-audio prylar. En dator med 1-2gig funkar.

Gör som jag, köp lite i taget 🙂

Men om man säger, dator, monitorer och ljudkort, så är du uppe i som billigast typ 7-8 tusen. men det är ju allt du behöver för att komma igång, sen kommer du märka att du blir kräsen och sen byts det gamla ut allt eftersom 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju bra angående databiten. Anledningen till att jag vill ha en laptop är att jag bor på två ställen, så det vore smidigt att kunna ta med sig datorn mellan dessa ställen.

Men om man skulle börja med att köpa sig ett ljudkort, vilket är vettigt då, t.ex mbox mini, firebox? Eller kanske bara en ux1 guitar port, vad är det som skiljer mboxen och fireboxen från billigare budgetvarianter? Med andra ord vad gör ljudkortet?😉

Hur viktigt är ljudkortet i jämförelse med t.ex. vikten av att ha bra mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju bra angående databiten. Anledningen till att jag vill ha en laptop är att jag bor på två ställen, så det vore smidigt att kunna ta med sig datorn mellan dessa ställen.

Men om man skulle börja med att köpa sig ett ljudkort, vilket är vettigt då, t.ex mbox mini, firebox? Eller kanske bara en ux1 guitar port, vad är det som skiljer mboxen och fireboxen från billigare budgetvarianter? Med andra ord vad gör ljudkortet?😛

Hur viktigt är ljudkortet i jämförelse med t.ex. vikten av att ha bra mickar?

jag har inte direkt koll på dom ljudkorten du pratar om, men om du vill hålla det billigt bör du starta med en fast track USB, då har du både gitarr och mick, monitor utgångar, och några rattar, bara för 900spänn. sen finns det dyrare varianter i serien som pro och ultra. nu pratar jag m-audio här, så du vet 🙂 men ska du köra på kondensator mick, så får du satsa på PRO och uppåt, men då är du uppe i 2000kr, och då kanske du kan hitta något annat liknande i annat märke? aja, leta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in akustisk gitarr så behöver du en kondensatormikrofon och preampar eller ett ljudkort med inbyggda preampar. Firebox är ett bra val, jag har ett själv och jag är nöjd med det. Det ligger ju inte i den allra lägsta prisklassen, men det har å andra sidan två bra inbyggda preampar, 48v-matning och två instrumentingångar så man klarar sig ganska långt på det. Jag skulle inte byta ut mitt kort om jag inte börjar tänka på att spela in med fler än 4 mickar samtidigt. Om du är intresserad av ett begagnat så kan du hitta begagnade Fireboxkort för runt 2000 kronor, kanske billigare.

Jag tror att du klarar dig bra med en kondensatormick i prisklassen 700 - 1500 kronor, i den prisklassen är det inte jättestor skillnad mellan dom. I vissa fall bland de billigaste mickarna kan det vara samma teknik i micken, det sitter bara olika loggor på dom! Vill du gå lite över den summan och ge runt 2000 så kan du hitta bättre kondensatormickar begagnat i den prisklassen. Tänk bara på att köpa en popkiller (puffskydd på svenska) också om du ska sjunga, även en shockmount (hållare med gummiband som håller fast micken) kan vara bra att ha.

Sedan skriver du att du kanske ska spela in elgitarr också, där finns ju några olika alternativ. Har du redan idag en förstärkare och vill micka upp den så kan du köpa en Shure SM57, som är en vanlig mikrofon för gitarrstärkare. Den kostar runt tusenlappen i alla svenska butiker. Har du ingen förstärkare och vill komma undan billigt så är en PocketPod kanske ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men då klämmer jag väl till med ett riktigt budgetpaket, eftersom jag redan tidigare idag skrivit om det.

Behringers podcastpaket med allt i ett för 995:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=488091

Följande ingår:

Kondingmick

Firewireljudkort

Mixer

Hörlurar

+ lite mjukvaror.

Mackies Tracktion 2 går att köpa för 30$ om man vill ha bättre program än de som följer med Behringer paketet.

Tracktion 2 tycker jag är något av det mest snabbjobbade som finns.

Följer med en enkel sampler som man kan använda som trummaskin.

Eller så surfar du in på www.kvraudio.com och kollar in alla gratispluggar som finns.

En sak är säker och det är att tekniken går framåt, bra ljud blir bara billigare.

Istället för att köpa på dig för dyra prylar första gången när du köper så kan du börja med det här billiga paketet och uppgradera allt eftersom du blir erfaren och vet vad du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hej!

Hade tänkt att köpa en billig hemmastudio, för delar av min lön. Skulle vara trevligt att kunna spela in lite eget material hemma:)

Något som passar till att spela in sång, ackustisk (i viss mån även el-) gitarr, synth/piano.

Det jag tänkte fråga om är vad för produkter som kan tänkas vettiga. Produktnamn på: ljudkort, kondensatormic, synth, o.s.v.?

Och om man inte är jättekräsen, duger det bra med en billig bärbar dator för runt 5000:-? Vad för prestanda bör en sådan dator ha?

Min budget för studiogrejerna är väl 5000-8000kr, men gärna billigare om det är möjligt utan att kompromissa alltför mycket. Är inte ute efter någon monsterbra kvalitet, vill gärna att det ska låta okej och vara enkelt att spela in med. Vilka program kan vara att föredra? Och om man vill lägga elektriska trummor hur gör man då lättast det?

Oj, nu blev det mycket!

Men tack på förhand,

MVH drphil.

Tjena jag köpte för ett tag sen:

Emu 0202 - usb ljudkort

Studio Projects B1- Stormembransmikrofon

Art tube MP - billig mick preamp

AKG 240 studio - studio hörlurar

det gick på ungefär 3500:- i runda slängar 4000:- med kabelage. då får du bra inspelningsmöjligheter och väldigt bra lyssning. MVH/ André

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in akustisk gitarr så behöver du en kondensatormikrofon och preampar eller ett ljudkort med inbyggda preampar. Firebox är ett bra val, jag har ett själv och jag är nöjd med det. Det ligger ju inte i den allra lägsta prisklassen, men det har å andra sidan två bra inbyggda preampar, 48v-matning och två instrumentingångar så man klarar sig ganska långt på det. Jag skulle inte byta ut mitt kort om jag inte börjar tänka på att spela in med fler än 4 mickar samtidigt. Om du är intresserad av ett begagnat så kan du hitta begagnade Fireboxkort för runt 2000 kronor, kanske billigare.

Jag tror att du klarar dig bra med en kondensatormick i prisklassen 700 - 1500 kronor, i den prisklassen är det inte jättestor skillnad mellan dom. I vissa fall bland de billigaste mickarna kan det vara samma teknik i micken, det sitter bara olika loggor på dom! Vill du gå lite över den summan och ge runt 2000 så kan du hitta bättre kondensatormickar begagnat i den prisklassen. Tänk bara på att köpa en popkiller (puffskydd på svenska) också om du ska sjunga, även en shockmount (hållare med gummiband som håller fast micken) kan vara bra att ha.

Sedan skriver du att du kanske ska spela in elgitarr också, där finns ju några olika alternativ. Har du redan idag en förstärkare och vill micka upp den så kan du köpa en Shure SM57, som är en vanlig mikrofon för gitarrstärkare. Den kostar runt tusenlappen i alla svenska butiker. Har du ingen förstärkare och vill komma undan billigt så är en PocketPod kanske ett bra alternativ.

Fireboxen låter ju som ett rätt schysst val, känns lite mer robust än behringerpaketet. Kommer i vilket fall inte behöva spela in med mer än 4 mickar samtidigt.

Hur är det programmet som medföljer fireboxen, Cubase le eller vad det heter? Är det lättjobbat? Ingår någon sorts trummaskinsprogram?

Vad exakt är en pocket pod, en gitarreffekt?

Tack för alla tips, hoppas ni kan svara på fortsatta frågor;)

MVH Dr.Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det programmet som medföljer fireboxen, Cubase le eller vad det heter? Är det lättjobbat? Ingår någon sorts trummaskinsprogram?

Jag har inte använt det jättemycket men jag tror att det kan fungera bra som ditt första program. Jag använde det när jag spelade in en skolklass för nåt år sedan men mer än så har jag inte använt det.

Vad exakt är en pocket pod, en gitarreffekt?

Helt rätt, en väldigt liten gitarreffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla även in Emu´s ljudkort.

Tex Emu 0202 eller Emu Tracker Pre. 995:- eller 1495:-

http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=2&i=31&s=0

Emu har riktigt bra mjukvaror som följer med som startkit är det riktigt vasst.

Eller varför inte Digidesign Mbox2 mini 2 995:-

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;itemid=4962

MjukvaranPro tools mjukvaran är kraftfull med en massa använbara grejer:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=33345

Jag rekommenderar dig att logga in och kolla videoexemplen. Då får du ett grepp om hur kraftfullt Pro tools är.

Som paket med mjukvara är nog Mbox2 mini ganska svårslaget.

På din fråga om det finns trummaskiner med så kan jag lugna dig med att det finns massvis med gratis pluggar som fixar trummor.

Några tips på gratispluggar finns här:

http://bericadori.com/blog/?cat=3

Independence free som finns med på listan kommer med 2GB med ljud där det finns trummor med... inte dumt och gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt ett USB ljudkort. Tascam US122 som får ström av datorn.

Den är riktigt bra för den lilla studion. Mickingångar med fantommatning, gitarr/line ingångar, midi in/ut, Direct monitoring mm

Jag säljer min nu eftersom den bara samlar damm. Har skaffat ett MOTU 828 MKIII och 8PRE för att få tillgång till fler kanaler så att hela bandet kan spela in samtidigt live.

Annonsen finns på vendolin, bara att söka för den nyfikne.

Lycka till!

Peter 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

Ett lite sent och halt offtopic svar angående dator.

Jag köpte mig nyligen en ny dator, kostade mig 6000:- ink moms med en 22" skärm. Utan skärm kostade datorn 4000:- och då är det en Intel E8400-processor (Core 2 Duo 3Ghz), 2 Gb minne, 320Gb Samsung hårddisk). Jag har som mest spelat in 12 samtidiga kanaler med mitt M-Audio Profire 2626 med 4ms latency och processormätaren i Cubase ger knappt utslag. Har ett projekt med Drygt 20 spår och lika många pluggar, bland annat 3 Guitar Rig 2-instanser och det är absolut inga problem så man behöver absolut inte lägga ner någon förmögenhet på dator. Se bara till att köpa grejer som "tycker om varandra", dvs bra märken på minne och moderkort, jag har Corsair-minnen och ett Asus P5K som fungerar utmärkt tillsammans. Jag kan till och med köra med moderkortets inbyggda grafikkort utan att få störningar i ljudet.

Uhm, ja, det var bara det jag ville säga 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, här kommer självklart lite följdfrågor :

Angående dator, du säger att det är viktigt med bra märken på minne och moderkort, jag känner att jag inte alls riktigt har koll på olika datakomponentsmodeller, hur vet jag vad som är bra? Skulle en sån här funka t.ex HP Laptop HPG7061: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent

2 gig ram borde väl räcka och duo core känns ju bra i processorn, dock vet jag egentligen inget om den processorn 😛 är den bra?

Angående minneskort: Vad är det som skiljer t.ex Emu tracker Pre från M-box 2 mini eller Firebox, vad är det som gör de andra dyrare?

Angående program: Pro tools vet jag är helt okej, vi har det i skolan nämligen, så det vore ju smidigt om jag lärde mig det ordentligt. Men är den någon större skillnad på den här "LE"-versionen som medföljer?

Angående pocket pod: Går det alltså att spela direkt via den in i datorn utan att använda stärkare, eller måste man micka upp stärkare och endast använda den som effekt? Är inte ux1 en bra grej i annat fall: http://line6.com/toneportux1/

Sådär ja, nu har ni lite att svara på igen! 😏

Mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Angående minneskort: Vad är det som skiljer t.ex Emu tracker Pre från M-box 2 mini eller Firebox, vad är det som gör de andra dyrare?

Angående program: Pro tools vet jag är helt okej, vi har det i skolan nämligen, så det vore ju smidigt om jag lärde mig det ordentligt. Men är den någon större skillnad på den här "LE"-versionen som medföljer?

Skillnaden... antalet in och ut, Firewire eller USB.

Mest en smaksak skulle jag vilja påstå.

Vilken du än väljer så blir det bra ljud.

Pro Tools finns i 3 olika versioner.

Accelerated - med egna DSP kort = skitdyrt.

M-Powered - funkar med vissa M-Audio ljudkort

LE - Ljudkort bundlat med Pro Tools programvaran.

Grund mjukvara är samma i alla tre. I princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående minneskort: Vad är det som skiljer t.ex Emu tracker Pre från M-box 2 mini eller Firebox, vad är det som gör de andra dyrare?

Angående program: Pro tools vet jag är helt okej, vi har det i skolan nämligen, så det vore ju smidigt om jag lärde mig det ordentligt. Men är den någon större skillnad på den här "LE"-versionen som medföljer?

Skillnaden... antalet in och ut, Firewire eller USB.

Mest en smaksak skulle jag vilja påstå.

Vilken du än väljer så blir det bra ljud.

Pro Tools finns i 3 olika versioner.

Accelerated - med egna DSP kort = skitdyrt.

M-Powered - funkar med vissa M-Audio ljudkort

LE - Ljudkort bundlat med Pro Tools programvaran.

Grund mjukvara är samma i alla tre. I princip.

Okej, men om dessa tre har samma grund mjukvara, hur kommer det sig då att Emu är så mycket billigare?

Såg att fireboxen hade två xlr uttag medans mboxen bara hade ett, men det kvittar väl, om man t.ex. skulle vilja micka upp gitarr och sång samtidigt? Man kan man väl köra på en "xlr till xlr"-kabel och en som går "xlr till 6.3 tele" från micen till ljudkortet?

Ursäktar mig om jag inte riktigt kan sladdnamnen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Angående minneskort: Vad är det som skiljer t.ex Emu tracker Pre från M-box 2 mini eller Firebox, vad är det som gör de andra dyrare?

Angående program: Pro tools vet jag är helt okej, vi har det i skolan nämligen, så det vore ju smidigt om jag lärde mig det ordentligt. Men är den någon större skillnad på den här "LE"-versionen som medföljer?

Skillnaden... antalet in och ut, Firewire eller USB.

Mest en smaksak skulle jag vilja påstå.

Vilken du än väljer så blir det bra ljud.

Pro Tools finns i 3 olika versioner.

Accelerated - med egna DSP kort = skitdyrt.

M-Powered - funkar med vissa M-Audio ljudkort

LE - Ljudkort bundlat med Pro Tools programvaran.

Grund mjukvara är samma i alla tre. I princip.

Okej, men om dessa tre har samma grund mjukvara, hur kommer det sig då att Emu är så mycket billigare?

Såg att fireboxen hade två xlr uttag medans mboxen bara hade ett, men det kvittar väl, om man t.ex. skulle vilja micka upp gitarr och sång samtidigt? Man kan man väl köra på en "xlr till xlr"-kabel och en som går "xlr till 6.3 tele" från micen till ljudkortet?

Ursäktar mig om jag inte riktigt kan sladdnamnen 😏

Pro tools M-Powered kostar ca 3 000:- att köpa, bara mjukvaran.

De programvaror som följer med Emu och Presonus är lite "lättade", har inte så mycket finesser som sina storebröder.

Tex, Cubase största programpaket går på mer än 3 000:-

PT LE är samma som stora PT...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så det man betalar extra för om man väljer t.ex. mboxen före emun, så är det mjukvaruprogrammet och antalet ingångar på ljudkortet?

Alltså ingen skillnad på själva ljudkvaliteten? Men har inte förresten emun fler ingånger än mboxen, iaf xlr? Är det så att man betalar mycket för pro tools alltså, inte för själva ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej, så det man betalar extra för om man väljer t.ex. mboxen före emun, så är det mjukvaruprogrammet och antalet ingångar på ljudkortet?

Alltså ingen skillnad på själva ljudkvaliteten? Men har inte förresten emun fler ingånger än mboxen, iaf xlr? Är det så att man betalar mycket för pro tools alltså, inte för själva ljudkortet?

Ja du betalar för mjukvaran om du köper en mbox. PT utan ljudkort kostar 3 000:-

Cubase Studio kostar 3 750:- utan ljudkort...

Så en Mbox köper man för att man vill ha Pro Tools. Vill man inte ha det utan nåt annat program skall man kanske välja ett annat ljudkort.

Jag tror ljudkvalitén är ungefär samma på korten.

Antalet ingårna är väl två på båda. Emu TRacker pre har två mikrofonförstärkare, Mboxen har en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då är jag med, har drloop några egna erfarenheter av de olika programmen måhända?🙂 Känns kanske lite som att pro tools är bäst, vet dock inte varför!

Sen vore det trevligt om någon hade lust att svara på mina data och pocketpod frågor från tidigare i tråden:

"Angående dator, du säger att det är viktigt med bra märken på minne och moderkort, jag känner att jag inte alls riktigt har koll på olika datakomponentsmodeller, hur vet jag vad som är bra? Skulle en sån här funka t.ex HP Laptop HPG7061: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent

2 gig ram borde väl räcka och duo core känns ju bra i processorn, dock vet jag egentligen inget om den processorn 😉 är den bra?

Angående pocket pod: Går det alltså att spela direkt via den in i datorn utan att använda stärkare, eller måste man micka upp stärkare och endast använda den som effekt? Är inte ux1 en bra grej i annat fall: http://line6.com/toneportux1/"

Tack på förhand för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej, då är jag med, har drloop några egna erfarenheter av de olika programmen måhända?🙂 Känns kanske lite som att pro tools är bäst, vet dock inte varför!

Sen vore det trevligt om någon hade lust att svara på mina data och pocketpod frågor från tidigare i tråden:

"Angående dator, du säger att det är viktigt med bra märken på minne och moderkort, jag känner att jag inte alls riktigt har koll på olika datakomponentsmodeller, hur vet jag vad som är bra? Skulle en sån här funka t.ex HP Laptop HPG7061: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent

2 gig ram borde väl räcka och duo core känns ju bra i processorn, dock vet jag egentligen inget om den processorn 😉 är den bra?

Angående pocket pod: Går det alltså att spela direkt via den in i datorn utan att använda stärkare, eller måste man micka upp stärkare och endast använda den som effekt? Är inte ux1 en bra grej i annat fall: http://line6.com/toneportux1/"

Tack på förhand för svar!

Jag har kört Logic, PT, Cubase. De är ungefär samma sak.

En sak kanske man skall tänka på med PT LE och M-Powered det är 32 spår i grundutförande. Sedan får man köpa fler spår.

Logic endast Mac.

Själv kör jag Tracktion 2 sedan lite mer än ett år, jättenöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
PT LE är samma som stora PT...

PT LE är inte samma program som PT HD. LE har bara stöd för 32 kanaler (48 om man köper ett dyrt tillägg) och saknar PDC (Plugin Delay Compensation).

Naturligtvis har PT HD en del andra finesser men i stort är det samma mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
PT LE är samma som stora PT...

PT LE är inte samma program som PT HD. LE har bara stöd för 32 kanaler (48 om man köper ett dyrt tillägg) och saknar PDC (Plugin Delay Compensation).

Naturligtvis har PT HD en del andra finesser men i stort är det samma mjukvara.

Okej, tror inte jag kommer behöva spela in mer än 32 spår samtidigt ändå så, i vilket fall inte än på ett tag.

Men är det inte någon som har lust att svara på datafrågan? 🙂

MVH, drphil

Redigerat av drphil
Link to comment
Dela på andra sajter

PT LE är samma som stora PT...

PT LE är inte samma program som PT HD. LE har bara stöd för 32 kanaler (48 om man köper ett dyrt tillägg) och saknar PDC (Plugin Delay Compensation).

Naturligtvis har PT HD en del andra finesser men i stort är det samma mjukvara.

Okej, tror inte jag kommer behöva spela in mer än 32 spår samtidigt ändå så, i vilket fall inte än på ett tag.

Men är det inte någon som har lust att svara på datafrågan? 😐

MVH, drphil

Dog tråden ute eller vad hände? 🙂 Hehe, vore trevligt om ni kunde dela med er av lite mer av eran kunskap;)

Tack på förhand,

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Laptopen funkar säkert. Men som sagt, en stationär ger mer CPU kraft för samma peng.

Den laptop du har pekat ut har íngen firewire så du kanske får köpa till ett kort med FW om du skall köra lite seriösare projekt med många spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, en liten sista fråga här! Sitter och funtar på att köpa ett beggat ljudkort, antingen firebox eller mbox 2 mini, vilket skulle ni föreslå (utifrån vad ni sätt om mina behov tidigare i tråden)? Svara gärna snabbt, farsan åker till stockholm idag och jag såg att det fanns ett par billiga där nämligen 😛

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du köper den datorn som du pekat ut så har den inte Firewire för att ansluta fireboxen.

Du måste ha ett FW extrakort för att lösa det.

mboxen följer Pro Ttools med om allt är går rätt till. Se till att få licensen överförd till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...