Jump to content
Annons

Bra mick(ar)


Jagärsnabb

Recommended Posts

Hellojs!

Jag funderar lite på att skaffa en mick eller ett stereopar till akustisk gitarr framförallt.

Jag har en Se Electronics Z5600 nu som jag använder till mestadels sång och akustisk gitarr. Har även en Sm57a och en Sm58a men dom går ju bort till akusitsk gitarr.. använder mest dom på el-gitarr och så.

Grejen är att jag gillar att köra sång och akustisk gitarr samtidigt. Dels för att det är lätt och skönt att köra så och att jag får känslan bättre då ofta.

Så jag skulle gärna vilja ha en eller ett par mickar att micka upp gitarren med samtidigt då.

Ett stereopar småmebranare har jag läst att många gillar på ak-gitarr?!

Ett altertnativ är ju såklart att köpa en till Z5600.. Men det känns lite trist på nått sätt.. Vill ha nått mer åxå så att säga 😉

Så kom gärna med tips och råd =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror iofs på vad man är ute efter för sound. Vill man ha något varmt strand-gitarrigt så kanske kondensatormick är bäst, men vill man ha något lite kyligare rockigare så fungerar fan SM57 berömligt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det beror iofs på vad man är ute efter för sound. Vill man ha något varmt strand-gitarrigt så kanske kondensatormick är bäst, men vill man ha något lite kyligare rockigare så fungerar fan SM57 berömligt. 😉

Nej! Det blir för "instängt" med 57:a på acke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror iofs på vad man är ute efter för sound. Vill man ha något varmt strand-gitarrigt så kanske kondensatormick är bäst, men vill man ha något lite kyligare rockigare så fungerar fan SM57 berömligt. 😉

Nej! Det blir för "instängt" med 57:a på acke.

Vadå "instängt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp Sm57an... Är inte intresserad av det soundet på akustisk gitarr till det jag tänkt nu.

Jag vill ha nått fylligare och öppnare med lite spänst och närvaro. Har redan en Sm57a så det är inte intressant.

Andra förslag tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit det förr, men jag skriver det igen. Line audio CM2 har jag fått bra reultat på akustisk gitarr. Har dock inte testat nya CM3. Även använt Sontronics Sigma på akustisk flamenco gitarr med mycket gott reultat. Bra kropp i Sigman och mjuk diskant. Du kan ju låna hem och testa och se om du gillar någon av dessa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämta gärna lite smakprov på hur diverse micar kan låta, på min testsite.

Där finns bl a både Sigma, CM2 och CM3, som har nämnts i tråden. 🙂

Jag vet att många gillar Oktava MK012 till acke - så den kanske också kan vara ett alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry.. jag blir bara tvungen att lägga ett ord för sm-57:an

idag skulle jag spela in lite fingerplock på en stålsträngad & flytta handen swicharna blev outhärdligt höga med kondensator (röde k2)

så jag gick över till sm-57 blandad med en linad signal.och jag har numera hittat min stående lösning för fingerplock

alá stålsträngad..

och jag tycker att den låter heltklart varmare en kondensator mickarna..

sorry att jag går OT..men jag kände mig tvungen 🤪

fast sm-57 är ändå bara ett substitut tills jag har råd med shure sm7b..

om du är nyfiken på hur inspelningen lät, kan du lyssna på min senaste upplagda!!

hare gott!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry.. jag blir bara tvungen att lägga ett ord för sm-57:an

idag skulle jag spela in lite fingerplock på en stålsträngad & flytta handen swicharna blev outhärdligt höga med kondensator (röde k2)

så jag gick över till sm-57 blandad med en linad signal.och jag har numera hittat min stående lösning för fingerplock

alá stålsträngad..

och jag tycker att den låter heltklart varmare en kondensator mickarna..

sorry att jag går OT..men jag kände mig tvungen 🤪

fast sm-57 är ändå bara ett substitut tills jag har råd med shure sm7b..

om du är nyfiken på hur inspelningen lät, kan du lyssna på min senaste upplagda!!

hare gott!

😆

En bandmic kan också låta väldigt snyggt till gitarr - både acke och uppmickad stärkare. 😛

Många kondensatormicar är väldigt överdrivna i toppen och det kan göra att allting till slut är för stickigt i ljudet om man spelar in många spår med samma mic - så det kan vara skönt att ha micar med en mjukare topp ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...