Jump to content
Annons

Lugnaste låten någonsin?


Uozon

Recommended Posts

Annons
Jag röstar på 4'33'' av John Cage. Se till att lyssna på alla tre saterna! 😉

Orkesterversionen

Meningen är att man ska bli medveten om ljud som finns omkring en. Därför är stycket aldrig likadant, och det kan vara hur oroligt som helst om ljudmiljön där man befinner sig är bullrig eller om man känner sig orolig, eller nå't.

Cage skrev en elektronikavariant också som inte spelas lika ofta som de så kallat tysta versionerna:

4'33'' (No 2.) (0'00'') för elektronik från 1962

Inte särskilt lugn, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtube.com/watch?v=XJaqJ7969XI

Detta är det rockiga inledningsspåret på Anugama: "Silent Joy". Allteftersom albumet fortsätter blir den allt lugnare, riktigt lugn, men jag hittade bara detta spår som "demo" åt er. Rekommenderas. Fast man kan ju skippa det kvasireligiösa 😉

Pitch bend i kombination med panflöjt hindrar mig från att bli lugn. 😉

😉 !!

Själv blir jag lugn av Enyas

😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar på 4'33'' av John Cage. Se till att lyssna på alla tre saterna! 😉

Orkesterversionen

Meningen är att man ska bli medveten om ljud som finns omkring en. Därför är stycket aldrig likadant, och det kan vara hur oroligt som helst om ljudmiljön där man befinner sig är bullrig eller om man känner sig orolig, eller nå't.

Maybe it's just me then.. 😉

- Skämt åsido (som frukthandlaren sa) så tänkte jag just på det när jag fick idén om att föreslå detta stycke i tråden. Hur lugnt är det egentligen? Uruppförandet till exempel var nog inte det minsta lugnt; människor lär till och med ha lämnat lokalen i protest.

Nu tyckte jag emellertid att just de här versionerna var lugna. I synnerhet orkesterversionen. Men det är intressant det du skriver om att omgivningen och/eller inre stämning avgör upplevelsen. Man kanske kan jämföra det med en floating-tank. (Utan att jag har provat detta.)

Cage skrev en elektronikavariant också som inte spelas lika ofta som de så kallat tysta versionerna:

4'33'' (No 2.) (0'00'') för elektronik från 1962

Inte särskilt lugn, förstås.

Den kände jag inte till. Roligt. 😛 Personligen tycker jag att även den versionen var lugn.

Gillar hyperminimalistisk musik. Finner den suggestiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vangelis

Vangelis är gud.

Det är han väl inte men han är evangelist (han heter ju Evangelis). Det är Bach som är Gud.

Jag skiter fullständigt i vad du tycker. Vangelis gör gudomlig musik.

Om du skiter fullständigt i vad andra tycker så varför skapar du då tråden?

Men hallå i stuga där hemma. Jag menade att jag skiter fullständigt om hon tycker Vangelis är bra eller dålig. Angående denna tråd så är det bara ett bra sätt ett hitta ny musik evetuellt och höra vad andra tyker om saker.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar på 4'33'' av John Cage. Se till att lyssna på alla tre saterna! 😉

Orkesterversionen

Meningen är att man ska bli medveten om ljud som finns omkring en. Därför är stycket aldrig likadant, och det kan vara hur oroligt som helst om ljudmiljön där man befinner sig är bullrig eller om man känner sig orolig, eller nå't.

Maybe it's just me then.. 😉

- Skämt åsido (som frukthandlaren sa) så tänkte jag just på det när jag fick idén om att föreslå detta stycke i tråden. Hur lugnt är det egentligen? Uruppförandet till exempel var nog inte det minsta lugnt; människor lär till och med ha lämnat lokalen i protest.

Nu tyckte jag emellertid att just de här versionerna var lugna. I synnerhet orkesterversionen. Men det är intressant det du skriver om att omgivningen och/eller inre stämning avgör upplevelsen. Man kanske kan jämföra det med en floating-tank. (Utan att jag har provat detta.)

Cage skrev en elektronikavariant också som inte spelas lika ofta som de så kallat tysta versionerna:

4'33'' (No 2.) (0'00'') för elektronik från 1962

Inte särskilt lugn, förstås.

Den kände jag inte till. Roligt. 😛 Personligen tycker jag att även den versionen var lugn.

Gillar hyperminimalistisk musik. Finner den suggestiv.

Det är min pappa. Han har en stor skivsamling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aphex Twin - Stone In Focus

Ja, vad säger man? I kombination med den här videon, som någon eldsjäl gjort, är det så att man fäller en tår. Så vackert att det gör ont.

Varje våg av de tre elektroniska ackorden är som ett andetag, en påminnelse om att tiden rinner ut. I kombination med isen som smälter ut över stenarna späs intrycken på. Det är underbart och sorgligt på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtube.com/watch?v=XJaqJ7969XI

Detta är det rockiga inledningsspåret på Anugama: "Silent Joy". Allteftersom albumet fortsätter blir den allt lugnare, riktigt lugn, men jag hittade bara detta spår som "demo" åt er. Rekommenderas. Fast man kan ju skippa det kvasireligiösa 😉

Pitch bend i kombination med panflöjt hindrar mig från att bli lugn. 😑

Jo, det tycker jag också, i o f. Men som jag skrev så är detta det "rockiga" inledningsspåret på plattan. Eftersom alla verkar vilja ha nån video häftad vid en låt för att lyssna på den, var det enda spåret jag hittade med video. Orkar du höra ett annat spår utan video och utan pitch-bend kan du ladda ner detta lilla smakprov från längre in på skivan (rippad från pappas gamla kassett). Låter väl lite som gamla fina Brian Eno eller Harold Budd-skivor (?)

Silent Joy spår 7

Andra fina lugna skivor är t ex Vangelis' "El Greco" och Thomas Wilbrandt "Mono Tones"

Link to comment
Dela på andra sajter

Cage skrev en elektronikavariant också som inte spelas lika ofta som de så kallat tysta versionerna:

4'33'' (No 2.) (0'00'') för elektronik från 1962

Inte särskilt lugn, förstås.

Den kände jag inte till. Roligt. 😑 Personligen tycker jag att även den versionen var lugn.

Gillar hyperminimalistisk musik. Finner den suggestiv.

Det är min pappa. Han har en stor skivsamling.

Nu hänger jag inte med. Vad är din pappa? Är det han som spelar Cage-stycket för elektronika?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...