Jump to content
Annons

Hur får man samma volym på hela sången?


Dashboard

Recommended Posts

Tidig morgon här =) Ska försöka att få detta att låta tydligt ändå:

Har ETT sångspår, men har spelat in sången under 10 olika tillfällen och haft olika gain varje gång.

Så jag har en massa olika tagningar på spåret som inte har exakt samma volym.

Nu vill jag ha samma volym över hela sången.

Jag funderar på vad som är bäst:

1) Att göra en normalize på varje ENSTAKA "sångfras"

2) Att markera alla tagningar och göra en normalize på ALLA samtidigt

Brukar göra både och efter känsla, men jag tycker att när man gör en normalize på en kort fras

t ex bara ETT ord så kan den bli för hög jämfört med resten av sången,

för att den bara har sitt eget "tak" att anpassa sig efter.

Gör man en normalize över hela så sätter ju den högsta punkten av HELA sången taket.

Förstår ni vad jag menar?=)

Har alltså ett lite annorlunda arbetssätt när jag spelar in sång, och vill hitta en bra

metod för att vara säker att alla "fraser" har samma nivå, när det är dags att mixa.

Dessutom undrar jag om det finns någon mätare som visar volymen med exakta siffror

för varje tagning, så man kan se det med sina egna ögon=) Sitter i Cubase SX.

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tidig morgon här =) Ska försöka att få detta att låta tydligt ändå:

Har ETT sångspår, men har spelat in sången under 10 olika tillfällen och haft olika gain varje gång.

Så jag har en massa olika tagningar på spåret som inte har exakt samma volym.

Nu vill jag ha samma volym över hela sången.

Jag funderar på vad som är bäst:

1) Att göra en normalize på varje ENSTAKA "sångfras"

2) Att markera alla tagningar och göra en normalize på ALLA samtidigt

Brukar göra både och efter känsla, men jag tycker att när man gör en normalize på en kort fras

t ex bara ETT ord så kan den bli för hög jämfört med resten av sången,

för att den bara har sitt eget "tak" att anpassa sig efter.

Gör man en normalize över hela så sätter ju den högsta punkten av HELA sången taket.

Förstår ni vad jag menar?=)

Har alltså ett lite annorlunda arbetssätt när jag spelar in sång, och vill hitta en bra

metod för att vara säker att alla "fraser" har samma nivå, när det är dags att mixa.

Dessutom undrar jag om det finns någon mätare som visar volymen med exakta siffror

för varje tagning, så man kan se det med sina egna ögon=) Sitter i Cubase SX.

Tjenare Dashboard!

Får lite uppfattningen att du är orolig för dina nivåer!?

Det behöver du inte vara.

Stirra dig inte blind på volym för mycket så som den presenteras på skärmen.

Ett snabbt tips.

När du sätter volymen. Ta tag i mixerregeln med musen och håll kvar. Blunda sedan och lyssna på vad som händer.

Att dina klipp är olika höga är ganska ointressant om dom faktiskt hörs genom din mix ändå.

Naturligtvis så är allt för stora dynamiska skillnader lite besvärliga för lyssnaren att uppskatta men visst fasen har det använts på plattor förr!

Det är värre med klangfärg på ljudet och att det är olika på respektive instrument vid olika tillfällen av tagningar.

Till exempel om du sjunger leadsång med en mikrofon en dag och sedan sjunger leadsång med en annan mikrofon på en annan dag som ligger i samma låt. Det är besvärligare att rätta till.

Så kontentan av det hela.

Stirra dig inte blind på värden på skärmen.

Slut ogonen och lyssna i stället!

Lycka till!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidig morgon här =) Ska försöka att få detta att låta tydligt ändå:

Har ETT sångspår, men har spelat in sången under 10 olika tillfällen och haft olika gain varje gång.

Så jag har en massa olika tagningar på spåret som inte har exakt samma volym.

Nu vill jag ha samma volym över hela sången.

Jag funderar på vad som är bäst:

1) Att göra en normalize på varje ENSTAKA "sångfras"

2) Att markera alla tagningar och göra en normalize på ALLA samtidigt

Brukar göra både och efter känsla, men jag tycker att när man gör en normalize på en kort fras

t ex bara ETT ord så kan den bli för hög jämfört med resten av sången,

för att den bara har sitt eget "tak" att anpassa sig efter.

Gör man en normalize över hela så sätter ju den högsta punkten av HELA sången taket.

Förstår ni vad jag menar?=)

Har alltså ett lite annorlunda arbetssätt när jag spelar in sång, och vill hitta en bra

metod för att vara säker att alla "fraser" har samma nivå, när det är dags att mixa.

Dessutom undrar jag om det finns någon mätare som visar volymen med exakta siffror

för varje tagning, så man kan se det med sina egna ögon=) Sitter i Cubase SX.

Tjenare Dashboard!

Får lite uppfattningen att du är orolig för dina nivåer!?

Det behöver du inte vara.

Stirra dig inte blind på volym för mycket så som den presenteras på skärmen.

Ett snabbt tips.

När du sätter volymen. Ta tag i mixerregeln med musen och håll kvar. Blunda sedan och lyssna på vad som händer.

Att dina klipp är olika höga är ganska ointressant om dom faktiskt hörs genom din mix ändå.

Naturligtvis så är allt för stora dynamiska skillnader lite besvärliga för lyssnaren att uppskatta men visst fasen har det använts på plattor förr!

Det är värre med klangfärg på ljudet och att det är olika på respektive instrument vid olika tillfällen av tagningar.

Till exempel om du sjunger leadsång med en mikrofon en dag och sedan sjunger leadsång med en annan mikrofon på en annan dag som ligger i samma låt. Det är besvärligare att rätta till.

Så kontentan av det hela.

Stirra dig inte blind på värden på skärmen.

Slut ogonen och lyssna i stället!

Lycka till!!!

/Cruncharn'

Tack för tipsen! Jo som sagt jag kör ju på känsla när det gäller all mixning och redigering.

Men jag har för lite "kunskap". Jag vill ha koll på värden när det gäller volymen,

jag vill kunna se det framför mig i siffror. Det måste väl vara så proffessionella musiker jobbar,

alla sitter väl inte och kör BARA på känsla?

Tycker man ska blanda både känsla och faktisk kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men för att precisera vad jag är ute efter:

Jag vill veta hur man försäkrar sig om att volymen är jämn på sången.

När jag gör popmusik är sångspåret är resultat av tiotals inspelningar med olika volymer.

När jag gör elektronisk musik är sångspåret är resultat av tiotals klipp från olika acapellor med olika volymer.

1) Hur jobbar man bäst med normalize i en sån situation?

2) Hur kan man se de exakta volymvärdena på vilken punkt man än väljer i sångspåret?

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor! Den trycker ned topparna ovanför ett tröskelvärde (threshold) som du själv ställer in. På så sätt får du en jämnare ljudnivå över hela spåret. Det är dock bra att justera nivåerna hyfsat jämnt på de enstaka tagningarna manuellt först, då får man bäst resultat.

I cubase finns ett litet handtag på varje ljudfil, så att man kan dra upp och ned volymerna enkelt. Vet inte vilket program du arbetar i, men det borde finnas nåt liknande där också.

EDIT: Såg nu att du skrivit Cubase sx...

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidig morgon här =) Ska försöka att få detta att låta tydligt ändå:

Har ETT sångspår, men har spelat in sången under 10 olika tillfällen och haft olika gain varje gång.

Så jag har en massa olika tagningar på spåret som inte har exakt samma volym.

Nu vill jag ha samma volym över hela sången.

Jag funderar på vad som är bäst:

1) Att göra en normalize på varje ENSTAKA "sångfras"

2) Att markera alla tagningar och göra en normalize på ALLA samtidigt

Brukar göra både och efter känsla, men jag tycker att när man gör en normalize på en kort fras

t ex bara ETT ord så kan den bli för hög jämfört med resten av sången,

för att den bara har sitt eget "tak" att anpassa sig efter.

Gör man en normalize över hela så sätter ju den högsta punkten av HELA sången taket.

Förstår ni vad jag menar?=)

Har alltså ett lite annorlunda arbetssätt när jag spelar in sång, och vill hitta en bra

metod för att vara säker att alla "fraser" har samma nivå, när det är dags att mixa.

Dessutom undrar jag om det finns någon mätare som visar volymen med exakta siffror

för varje tagning, så man kan se det med sina egna ögon=) Sitter i Cubase SX.

Tjenare Dashboard!

Får lite uppfattningen att du är orolig för dina nivåer!?

Det behöver du inte vara.

Stirra dig inte blind på volym för mycket så som den presenteras på skärmen.

Ett snabbt tips.

När du sätter volymen. Ta tag i mixerregeln med musen och håll kvar. Blunda sedan och lyssna på vad som händer.

Att dina klipp är olika höga är ganska ointressant om dom faktiskt hörs genom din mix ändå.

Naturligtvis så är allt för stora dynamiska skillnader lite besvärliga för lyssnaren att uppskatta men visst fasen har det använts på plattor förr!

Det är värre med klangfärg på ljudet och att det är olika på respektive instrument vid olika tillfällen av tagningar.

Till exempel om du sjunger leadsång med en mikrofon en dag och sedan sjunger leadsång med en annan mikrofon på en annan dag som ligger i samma låt. Det är besvärligare att rätta till.

Så kontentan av det hela.

Stirra dig inte blind på värden på skärmen.

Slut ogonen och lyssna i stället!

Lycka till!!!

/Cruncharn'

Tack för tipsen! Jo som sagt jag kör ju på känsla när det gäller all mixning och redigering.

Men jag har för lite "kunskap". Jag vill ha koll på värden när det gäller volymen,

jag vill kunna se det framför mig i siffror. Det måste väl vara så proffessionella musiker jobbar,

alla sitter väl inte och kör BARA på känsla?

Tycker man ska blanda både känsla och faktisk kunskap.

Jag skulle nog säga så här.

Enda gången du behöver ha verklig koll på dina nivåer är när du kör ner din mix till ett stereospår så att du inte får digital "clipping" eller rent ut sagt, digital distortion.

Antagandet du gör om hur det borde vara som "proffessionella musiker"?, jobbar...

Proffsen är proffs för att dom är duktiga på att tolka vad deras öron registrerar.

Visst är visualitet ett verktyg som inte ska föraktas, menar verkligne inte det, men det låter på dig som att du kanske lägger lite väl stor vikt vid exakt representation av ljud.

Jag har verkligen ingen fakta bakom mitt nästa uttalande men..

Jag tror det är helt omöjligt.

För många parametrar som måste beräknas i realtid.

Tekniken idag kommer nära men inte exakt.

Du ställer i alla fall en fråga om huruvida proffs jobbar enbart på känsla.

Svaret på det är, ja! Om du frågar ett proffs. Alltså någon som försörjer sig på sin kunskap att hantera ljud.

I kombination med erfarenhet och en bra förståelse för sin hörsel samt den utrustning de arbetar med.

Man kan dra en liknelse med att försöka stämma en gitarr.

Det går inte få den helt "exakt" stämd. Och då menar jag verkligen exakt!

Använd dig av "felaktigheterna" till att skapa något som för dig blir unikt i stället för att följa tabeller om hur hög en baskagge ska vara i en mix.

Hoppas du hänger med i vad jag menar och avser verkligen inte att framstå som spydig med mina kommentarer.

Man försöker bara hjälpa till med sånt man själv slet med i en massa år att förstå... innan det fanns suveräna forum och internet!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog bäst, och mest transparent resultat genom att automatisera volymregeln på sångspåret.

Instämmer. Tar längst tid, men avsevärt kortare tid än att försöka förenkla det och börja om gång på gång för det inte blir nå bra. Använd INTE kompressor, då blir det ju hårdkomprimerat på de högsta bitarna och naturlig dynamik på de låga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog bäst, och mest transparent resultat genom att automatisera volymregeln på sångspåret.

Instämmer. Tar längst tid, men avsevärt kortare tid än att försöka förenkla det och börja om gång på gång för det inte blir nå bra. Använd INTE kompressor, då blir det ju hårdkomprimerat på de högsta bitarna och naturlig dynamik på de låga.

Jag tycker absolut att man bör komprimera iaf lite, men även justera nivåerna manuellt som jag sa tidigare, så att det går in så jämn nivå som möjligt till kompressorn. Sen kan man efteråt automatisera volymreglaget som man tycker. Vet faktiskt inte någon i proffssammanhang som inte använder kompressor på sång. Då menar jag naturligtvis inte att man skall överdriva, utan lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att man bör komprimera iaf lite, men även justera nivåerna manuellt som jag sa tidigare, så att det går in så jämn nivå som möjligt till kompressorn. Sen kan man efteråt automatisera volymreglaget som man tycker. Vet faktiskt inte någon i proffssammanhang som inte använder kompressor på sång. Då menar jag naturligtvis inte att man skall överdriva, utan lagom.

Jag menar förstås inte att man inte ska använda kompressor alls, bara att man inte ska använda den som en genväg till att få de olika tagningarna att ligga på samma nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Att göra vocalprod är jobbigt och pilligt. Bäst tycker jag är att ha alla tagningarna på olika spår och höja, sänka och klippa bort det som skall höras. Då kan du finjustera alla små delar och finesser du lägger in var för sig. Lägg allt som en subgrupp och lägg på -lite- komprimering på den nu jämnhöga mixningen så blir det fint skall du se :-) Efter en dag med att lägga sång, körstämmor mm har man ett gäng med spår beroende på hur komplicerat man vill göra det och hur bra sångaren man har. Och sen att editera och att leta fram det man vill använda, vilka fraseringar som låter bäst, välja vad som skall ligga var i stereobilden, när och vilka effekter som skall ligga på mm är ett kapitel för sig. Men så komplicerat behöver man ju inte göra det första gången :-)

Redigerat av olav
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Man spelar in regelrörelsen på "mixbordet". Sen när man spelar upp låten igen så spelas också regelrörelsen upp..

Du får nog bäst, och mest transparent resultat genom att automatisera volymregeln på sångspåret.

Vad är denna automatisering och vad gör den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...