Jump to content
Annons

USB vs firewire?


kim87

Recommended Posts

Jag tänkte införskaffa mig ett litet ljudkort (2in) som jag kunde släpa med mig lite överallt (har just nu ett presonus firepod (firewirekort)och det känns onödigt att släpa med det till min macbook när jag bara behöver en eller två ingångar).

Såg att presonus har kommit med ett litet usb-ljudkort med 2 in. Kan det vara något? Jag har ingen koll på usb ljudkort men har hört att många tycker att det är skit. Stämmer det? Anledningen till att jag funderar på usb ljudkort är att det är billigare än firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orsaken till att USB ser med oblida ögon, är att det är långsammare är Firewire - och att USB alltid belastar CPU:n. Du kan som regel gå ner på lägre latency med Firewire än med USB.

USB2 är teoretiskt snabbare än Firewire400 (IEEE 1394a), men i alla praktiska tester hittills, har Firewire vunnit.

Med bara stereo in/ut, så ska det inte vara några problem att köra USB, men risken finns att du inte kan köra lika låg latency som du kan med ditt nuvarande Firewire-kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...