Jump to content
Annons

Mickteknik, A-B, X-Y, M-S

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har mer och mer börjat uppskatta M-S tekniken framför andra. Jag ska testa en sak med akustisk gitarr och anvĂ€nder en Röde NT1000 (Cardioid) som Mid och Röde NT2-A (figure-8) som Side. Har nĂ„gon annan nĂ„gon erfarenhet frĂ„n den hĂ€r tekniken? 😛

Edit:Stava

Redigerat av Analogfreak
Annons
Postat (redigerat)

BerĂ€tta gĂ€rna om era erfarenheter kring olika sĂ€tt att micka upp aksutisk gitarr. 🙂

Redigerat av Olsberg
SlÄr samman med tidigare trÄd
Postat

Är det nĂ„n som provat den tekniken?

Postat

Det Àr inte sÄ ofta jag spelar in i stereo, men jag Àr böjd att hÄlla med. M/S Àr nog den teknik som jag tycker ger bÀst resultat. Det blir mer naturligt pÄ nÄgot sÀtt, medan bÄde X/Y och A-B kan bli lite skumma ibland...

Postat
  Claes sa:
Det Àr inte sÄ ofta jag spelar in i stereo, men jag Àr böjd att hÄlla med. M/S Àr nog den teknik som jag tycker ger bÀst resultat. Det blir mer naturligt pÄ nÄgot sÀtt, medan bÄde X/Y och A-B kan bli lite skumma ibland...

Ja och hÄller man isÀr X-Y och A-B ifrÄn varandra sÄ Àr det lÀtt man fÄr fasfel.

Postat

..Vad man anvÀnder för mickteknik hÀnger ju vÀldigt mycket pÄ vad och var man spelar in!

Jag anvÀnder gÀrna MS pÄ strÄkkvartett, soloinstrument (strÄkar & trÀblÄs), akustisk gitrarr etc. traditionell XY med njurar anvÀnder jag nÀstan aldrig, AB med rundtagande pÄ större ensembler (orkester med visst stöd) och orgel Àr givet. Om jag har gott om tid hÀnder det inte sÀllan att jag sÀtter upp en stereomick med tvÄ korsade 8-or (Blumlein) med 2 rundtagande som sidostöd en bit ut, har jag brÄttom blir det ofta ORTF för det Àr den kanske mest förlÄtande stereotekniken. En annan teknik jag gillar Àr OSS eller Jecklin disk (som den kallas ibland), funkar jÀttebra pÄ smÄ akustiska ensembler.

I studion blir det sÀllan nÄgra stereotekniker, MS nÄgon gÄng nÀr det Àr diskret musik, men Àven om jag spelar in ett mindre Jazzband sÄ "nÀrmickat" i mono, sÄ sÀtter jag alltid upp nÄn form av stereouppsÀttning för att fÄnga rummet! I hemmastudion Àr det svÄrt att anvÀnda stereotekniker pÄ ett bra sÀtt, ofta för att hemmastudios har ganska dÄlig rumsakustik! (vilket inte skall hindra nÄgon frÄn att testa!!)

ps; fasfel i stereotekniker blir det nÀstan bara om man Àr för nÀra eller blandar med monokanaler man inte har full kontroll pÄ!

/ptr

Postat

Vore kul för en noob som jag att fĂ„ förklarat vad dessa tekniker innebĂ€r. Jag vill ocksĂ„ kunna vara med och diskutera i en trĂ„d! 😉

Postat (redigerat)
  Pesek sa:
Vore kul för en noob som jag att fĂ„ förklarat vad dessa tekniker innebĂ€r. Jag vill ocksĂ„ kunna vara med och diskutera i en trĂ„d! 😉

SjĂ€lvklart. 🙂

XY.jpg

X-Y ser ut sÄ hÀr och micarna ska vara av cardioidtyp och ha en vinkel pÄ ca 90 grader mot varandra.

AB.jpg

Även vid A-B anvĂ€nder man micar av cardioidtyp och de skall sitta parallellt riktad mot ljudkĂ€llan.

Följande teknik, M-S Àr lite mer komplicerad sÄ jag hittade en lÀnk som beskriver hur man tillÀmpar den hÀr.

Redigerat av Analogfreak
Postat
  ptr sa:
..Vad man anvÀnder för mickteknik hÀnger ju vÀldigt mycket pÄ vad och var man spelar in!

Jag anvÀnder gÀrna MS pÄ strÄkkvartett, soloinstrument (strÄkar & trÀblÄs), akustisk gitrarr etc. traditionell XY med njurar anvÀnder jag nÀstan aldrig, AB med rundtagande pÄ större ensembler (orkester med visst stöd) och orgel Àr givet. Om jag har gott om tid hÀnder det inte sÀllan att jag sÀtter upp en stereomick med tvÄ korsade 8-or (Blumlein) med 2 rundtagande som sidostöd en bit ut, har jag brÄttom blir det ofta ORTF för det Àr den kanske mest förlÄtande stereotekniken. En annan teknik jag gillar Àr OSS eller Jecklin disk (som den kallas ibland), funkar jÀttebra pÄ smÄ akustiska ensembler.

I studion blir det sÀllan nÄgra stereotekniker, MS nÄgon gÄng nÀr det Àr diskret musik, men Àven om jag spelar in ett mindre Jazzband sÄ "nÀrmickat" i mono, sÄ sÀtter jag alltid upp nÄn form av stereouppsÀttning för att fÄnga rummet! I hemmastudion Àr det svÄrt att anvÀnda stereotekniker pÄ ett bra sÀtt, ofta för att hemmastudios har ganska dÄlig rumsakustik! (vilket inte skall hindra nÄgon frÄn att testa!!)

ps; fasfel i stereotekniker blir det nÀstan bara om man Àr för nÀra eller blandar med monokanaler man inte har full kontroll pÄ!

/ptr

Personligen tycker jag att man fĂ„r overkligt perspektiv med Blumleintekniken. M-S uppskattar jag eftersom man i efterhand vid mixning kan kontrollera stereoperspektivet utan att fĂ„ fasfel. 😉

Postat (redigerat)

Hörrö (sa grodan boll) stopp och belÀgg.. SÄ ser inte X-Y ut. (för övrigt min favoritmickning pÄ lite avstÄnd).. Det Àr superviktigt att membranen överlappar precis..

SĂ„ hĂ€r ska X-Y se ut för att funka â˜șxy.jpg En sida med mer info hittar du pĂ„ http://www.mhsoft.nl/mictips.asp

Redigerat av hegobald
Postat
  hegobald sa:
Hörrö (sa grodan boll) stopp och belÀgg.. SÄ ser inte X-Y ut. (för övrigt min favoritmickning pÄ lite avstÄnd).. Det Àr superviktigt att membranen överlappar precis..

SĂ„ hĂ€r ska X-Y se ut för att funka 😛xy.jpg En sida med mer info hittar du pĂ„ http://www.mhsoft.nl/mictips.asp

Precis men jag hittade ingen bĂ€ttre bild. Men jag tycker Ă€ndĂ„ att M-S Ă€r trevligare Ă€n X-Y. â˜ș

Postat

Jag förstĂ„r inte riktigt vad tabun med fasfel Ă€r. Stereo ÄR fasfel. Vill man inte ha fasfel ska man inte stereomicka. Jag stereomickar i regel med AB, just dĂ€rför att nĂ€r jag stereomickar vill jag ha sĂ„ brett som möjligt. Vill jag lyssna pĂ„ det i mono sĂ„ spelar jag vĂ€l knappast in det i stereo? RĂ€tta mig gĂ€rna om jag har fel i sak.

Postat
  Pesek sa:
Vore kul för en noob som jag att fĂ„ förklarat vad dessa tekniker innebĂ€r. Jag vill ocksĂ„ kunna vara med och diskutera i en trĂ„d! â˜ș

Mikrofontillverkaren DPA har en ganska bra genomgÄng pÄ olika stereomikrofontekniker i sitt "Mikrofonuniversitet" : Du hittar stereotekniksidan hÀr : STEREO..

Det finns sÀkert fler sidor som har sÄn info, men ingen lika instruktiv..

Hemluth sa:
Jag förstĂ„r inte riktigt vad tabun med fasfel Ă€r. Stereo ÄR fasfel. Vill man inte ha fasfel ska man inte stereomicka. Jag stereomickar i regel med AB, just dĂ€rför att nĂ€r jag stereomickar vill jag ha sĂ„ brett som möjligt. Vill jag lyssna pĂ„ det i mono sĂ„ spelar jag vĂ€l knappast in det i stereo? RĂ€tta mig gĂ€rna om jag har fel i sak.

PĂ„ det hela taget en helt korrkt annalys!!

/ptr

Postat
  ptr sa:
En annan teknik jag gillar Àr OSS eller Jecklin disk (som den kallas ibland), funkar jÀttebra pÄ smÄ akustiska ensembler.

Har du nÄgot ljudklipp med OSS som man kan lyssna pÄ? Har du byggt en egen platta eller köpt? Vilka dimensioner kör du med?

Postat (redigerat)
  Hemluth sa:

Vid X-Y sÄ uppstÄr ingen tidsskillnad mellan signalerna utan bara styrka beroende pÄ vilken kapsel som för tillfÀllet Àr mer riktad mot respektive ljudvÄg.

Vid M-S Àr Mid-micen riktad mot ljudkÀllan och helst Àr centrerad i mixen sedan. Side-micen som Àr en 8 Àr vÀnd 90 grader i förhÄllande till Mid-micen och fÄngar ljudvÄgor frÄn höger resp vÀnster sida och inte framifrÄn. Sidemicen routas sedan till 2 kanaler dÀr den vÀnstra panoreras full vÀnster och den högra fullt höger plus att den skall fasvÀndas. Resultatet blir dÄ att L ch fÄr M + S och R ch fÄr M - S.

Jag hittade en artikel om ett sÀtt att skapa en M-S signal utifrÄn L-R signal. Jag kommer att testa det. SÀg att du har en monosignal som du skulle vilja fÄ en stereosignal av. Du kopierar ditt monospÄr och skickar den till 2 kanaler som du panorerar fullt vÀnster resp höger. För att skapa en differens mellan spÄren sÄ lÄter du högra kanalen gÄ genom ett delay 2-3 ms. Nu har vi en tidsskillnad men ett fasfel mellan kanalerna. DÄ routar vi bÄda kanalerna till en stereobus som Àr panorerad fullt vÀnster resp höger. DÀrifrÄn routar vi bÄda bussarna till en och samma monokanal (fasfelen blir pÄtagliga). Nu kommer det roliga. Vi löder en specialkabel för att tappa ut signal direkt frÄn stereobussen. Pin 1 Àr ju skÀrm, pin 2 Àr signal+ och pin 3 Àr ju signal-. Vi ska ta de postitiva signalerna frÄn bÄda bussarna plus deras skÀrmar enbart. AlltsÄ pin 2 frÄn buss 1 och pin 2 frÄn buss 2. SkÀrmarna pÄ pin 1 skulle ocksÄ med. Nu har vi 2 kablar med en kontakt i ena Ànden pÄ resp kabel. I andra Ànden dÄ? Jo dÄ ska bÄda kablarna in i en enda kontakt. SkÀrmarna till pin 1 och signal + frÄn bus 1 till pin 2 och signal + frÄn bus 2 till pin 3. Klart!

Nu ansluter vi kabeln frĂ„n bussarnas respektive utgĂ„ngar och sĂ„ till en monokanal. Nu hĂ€nder följande... NĂ€r fasfel uppstĂ„r i den första kanalen som vi bara routade bĂ„da bussarna till och frekvenser slĂ€cker ut varandra, dĂ„ fĂ„r vi en signalskillnad mellan de bĂ„da bussarnas positiva ledare och dĂ„ fĂ„r vi en ny signal till den nya kanal vi nu skapat. 😆

Edit: Stava

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
  joachime sa:
  ptr sa:
En annan teknik jag gillar Àr OSS eller Jecklin disk (som den kallas ibland), funkar jÀttebra pÄ smÄ akustiska ensembler.
Har du nÄgot ljudklipp med OSS som man kan lyssna pÄ? Har du byggt en egen platta eller köpt? Vilka dimensioner kör du med?

Efter att ha lÀst denna artikel, började jag med att bygga en sjÀlv, 30 cm 12 mm MDF tÀkt med 2X5 vanlig diskskumplast och sedan klÀdd med möbelplysch. Det funkade ganska bra, men hade kanske lite för lite absorbation i basregistret. Efter det köp en platta frÄn MBHO frÄn Thomann, med den funkar absorbationen bÀttre.. (Kostar typ 2KKr)

TyvÀrr verkar min FTP vara nere i kvÀll sÄ jag fÄr Äterkomma med ljudklipp..

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
  ptr sa:
Efter att ha lÀst denna artikel, började jag med att bygga en sjÀlv, 30 cm 12 mm MDF tÀkt med 2X5 vanlig diskskumplast och sedan klÀdd med möbelplysch. Det funkade ganska bra, men hade kanske lite för lite absorbation i basregistret. Efter det köp en platta frÄn MBHO frÄn Thomann, med den funkar absorbationen bÀttre.. (Kostar typ 2KKr)

SÄ, om jag förstÄtt rÀtt ger MDF plus skumplast 22 mm i tjocklek?

Jag har lite 50 mm absorbent liggandes. Funderar pÄ om man lyckades skÀra tunna skivor av den (ca 10 mm) och fÀsta pÄ var sin sida om en plywoodskiva (ca 4 mm), skulle det bli för hög absorptionsgrad tror du?

Postat
  joachime sa:
  ptr sa:

Jag har lite 50 mm absorbent liggandes. Funderar pÄ om man lyckades skÀra tunna skivor av den (ca 10 mm) och fÀsta pÄ var sin sida om en plywoodskiva (ca 4 mm), skulle det bli för hög absorptionsgrad tror du?

Jag tror att man kan anvÀnda vad som helst som liknar det mÀnskliga huvudet. Fyll tex en pruttkudde (som man kan köpa i skÀmtaffÀrer) med skum eller gele. :rolleyes:

Postat
  joachime sa:
  ptr sa:

Jag har ingen aning om hur det skulle funka med an avskivad 50mm absorbent, du fÄr testa! Det stora problemet med 4mm plywood kÀrna kan vara att kunna montera den pÄ ett stativ, men det gÄr sÀkert att lösa...

Vet inte om den exakta tjockleken pĂ„ skivan jag byggde var sĂ„dĂ€r exakt enligt Jecklins teorier (jag har sett skivor som vart mellan 18 & 35 mm)... Hittade en DIY sida med konstruktion av Jecklin disc för nĂ„gra Ă„r sedan, men kunde inte hitta tillbaka sidan i kvĂ€ll... Men du kan hitta en del av JĂŒrg jecklins mickteorier (pĂ„ tyska) HÄR, dessutom finns det felar trĂ„dar pĂ„ "Tapers Section" om denna teknik... Det finns sĂ€kert mer att hitta om man söker

/ptr

Postat (redigerat)
  Analogfreak sa:
Jag tror att man kan anvÀnda vad som helst som liknar det mÀnskliga huvudet. Fyll tex en pruttkudde (som man kan köpa i skÀmtaffÀrer) med skum eller gele. :rolleyes:

Du blandar nog ihop stereotekniker med baffel och sÄdana med sk. superhuvud. Det Àr inte alls samma sak!

Jecklinskivan har inget med huvuden att göra..

DM00582.JPG eller jecklin1.jpg

Baffeln anvÀnds dels för att öka kanalseparation, dels för att filtrera oönskade frekvenser. AnvÀnds alltid med rundtagande smÄmembransmikrofoner.

JÀmför med :

kfm6.jpg

En Schneider Disk Àr ett slags mellanting...

schneid2.jpg...

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
  Analogfreak sa:
Ja och hÄller man isÀr X-Y och A-B ifrÄn varandra sÄ Àr det lÀtt man fÄr fasfel.

ursÀkta?

Postat
  Hemluth sa:
Vill jag lyssna pÄ det i mono sÄ spelar jag vÀl knappast in det i stereo?

ja om du Àr den ende som ska lyssna pÄ det sÄ Àr det helt rÀtt tÀnkt

Postat
  Analogfreak sa:
Även vid A-B anvĂ€nder man micar av cardioidtyp och de skall sitta parallellt riktad mot ljudkĂ€llan.

snarare omni

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.