Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
För att slippa bygga en enorm citat sektion så börjar kag om på nytt.

Jag har tidigare bett om att få råd att få Rolands MMP-2 att Fungera med FL Studio 8. Till denna har jag en helt vanlig mic som fungerar perfekt till Minidisk) som matas in i MMP-2an genom en helt vanlig Mikropfonkabel.

minidiscmicar är ju lite speciella och kräver fantommatning. dels från ett internt batteri och dels från minidiscen.

jag har alrig själv försökt koppla en minidiscmic till en vanlig preamp och jag är mkt skeptisk att att skulle gå.

jag har själv spelat in med minidiscens mic in datorn men då tillsammans med MD som preamp och sen den vanliga ljudutgången på MDn direkt till ljudkortet.

det andra jag reagerar på är att minidiscmicar är i stereo(2kanaler) och en vanlig mickabel i mono(1 kanal)

neej nej nej jag tror du missuppfattat. Jag har inte kopplat via MD, jag har bara anvönt den endast för att spela in för det var mitt sista alternativ... sen skrev jag med drt för att förtydliga att Mikrofonen var i fint skick.

men vilken mic använder du då?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

sslalpha1_l.jpg

Ja och så finns det enkanalstrippar i 19" rack där du har mixerns funktioner inkl preamp fast bara 1 kanal. 🙂

Postat
där du har mixerns funktioner inkl preamp fast bara 1 kanal.

nu måste jag rätta dig lite (men bara lite 🙂 )

du har inte mixerns funktioner - utan bara en mixerkanals funktioner

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
där du har mixerns funktioner inkl preamp fast bara 1 kanal.

nu måste jag rätta dig lite (men bara lite 🙂 )

du har inte mixerns funktioner - utan bara en mixerkanals funktioner

Så sant så... 🙂

Postat

Jag har tidigare bett om att få råd att få Rolands MMP-2 att Fungera med FL Studio 8. Till denna har jag en helt vanlig mic som fungerar perfekt till Minidisk) som matas in i MMP-2an genom en helt vanlig Mikropfonkabel.

minidiscmicar är ju lite speciella och kräver fantommatning. dels från ett internt batteri och dels från minidiscen.

jag har alrig själv försökt koppla en minidiscmic till en vanlig preamp och jag är mkt skeptisk att att skulle gå.

jag har själv spelat in med minidiscens mic in datorn men då tillsammans med MD som preamp och sen den vanliga ljudutgången på MDn direkt till ljudkortet.

det andra jag reagerar på är att minidiscmicar är i stereo(2kanaler) och en vanlig mickabel i mono(1 kanal)

neej nej nej jag tror du missuppfattat. Jag har inte kopplat via MD, jag har bara anvönt den endast för att spela in för det var mitt sista alternativ... sen skrev jag med drt för att förtydliga att Mikrofonen var i fint skick.

Har inte riktigt koll på namnet! Men jag bifogar en bild så kanske någon annan har koll. Jag tippar på Shure då det är fodralet den ligger i! x)

dsc01549al9.jpg

Postat (redigerat)

Det liknar en SM57, men ändå inte riktigt...

Det är så länge sedan jag hade sådana, att jag inte kommer ihåg alla detaljer om hur de såg ut.

Kan kanske vara en gammal version av den - eller rentav en kinesisk kopia...?

Här är en riktig SM57:

site_img_us_pro_sm57-lc_l.jpg

Är det en sådan, så är det i alla fall en dynamisk mic som det inte ska vara några konstigheter med. Den behöver ingen fantommatning, utan ska gå att köra på vilken mikrofoningång som helst, t o m om det är ett sunkigt ljudkort som är inbyggt på moderkortet (skitkasst ljud, men det fungerar i alla fall... :rolleyes: ).

Redigerat av Claes
Postat

Jo den är det! Och som sagt den fungerar perfekt till MD, men det är inställningarna på MMp-2an jag oroar mig över, även på Ljudkortet med sync etc.

Postat
Jo den är det! Och som sagt den fungerar perfekt till MD, men det är inställningarna på MMp-2an jag oroar mig över, även på Ljudkortet med sync etc.

Där kan jag nog inte hjälpa dig med annat än att Gain (Sens) troligen måste stå ganska högt uppskruvad - och att Pad inte ska vara nedtryckt. Hur den funkar i övrigt har jag inte en aning om - men om den har S/Pdif ut, så borde det ju bara vara att ställa in lämplig samplingsfrekvens (44.1kHz) på den och ställa in ljudkortet för att ta emot extern synk, så att S/Pdif får styra samplingsfrekvensen. I ditt DAW-program kan du också behöva aktivera S/Pdif-ingången på ljudkortet, eftersom det troligen inte aktiveras automagiskt...

top_L.jpg

Postat

Sakta i backarna, DAW program? ☺️ Skulle behöva få det uttrycket definerat. 🙁

Okej, ska se vad jag kan göra!

Postat
Sakta i backarna, DAW program? ☺️ Skulle behöva få det uttrycket definerat. 🙁

DAW = Digital Audio Workstation.

Enklare att säga så, än att försöka gissa vilket program du kör med (Cubase. Logic, Protools, Cakewalk, Samplitude etc...). 😎

Postat

Har inte riktigt koll på namnet! Men jag bifogar en bild så kanske någon annan har koll. Jag tippar på Shure då det är fodralet den ligger i! x)

detta är nog andra gången jag skriver felaktigheter till dig

men jag hade ingen aning att man kan använda en vanlig dynamisik mic till MD

tyvärr kan jag inte hjälpa vidare med preamp eller ljudkort

• 4 veckor senare...
Postat

Jag skulle säga att micken är någon gammal Shure Unidyne-historia. Typ 545SD fast någon liknande variant.

Postat
Men dck så kan man juh köra det genom flera pre-amps och desto bättre blir ljudet!

Varför skulle ljudet bli bättre om man kör det genom fler steg än vad som behövs...? En av fördelarna med att använda en extern preamp, är ju att man kortar signalvägen och därmed får mindre brus och bättre kontroll på vad som verkligen händer.

Postat

Jaså! Då har jag Koll på DAW 😛

FL kör jag just nu, har provat med Adobe Audition, har inte blivit mycket bättre. Ska ge det ett ärligt försök till, sen ger jag fasiken upp... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.