Jump to content
Annons

Mastring? fattar ingenting


MartyBoy

Recommended Posts

Hej.

Jag har pysslat med lite hobbyinspelning hemma vid datorn fast med ganska omfattande arrangemang. En kompis som pysslar med musik på heltid sa att mastring är typ bland de viktigaste i produktionen och kan lyfta sounded väldigt mkt.

Jag läste runt lite här i forumet h jag fattar ingenting och undrar om någon kan hjälpa mig för jag har aldrig nånsin rört mastertracket i någon av mina produktioer vilket mastring verkar innebära..

jag gör alla eq,kompressor,limiterjusteringar på varje spår tills det låter bra som helhet..

här ett är exempel på min senaste produktion med min skojmiljöpojkbandsparodi ekoboys =) Vad skulle man gjort i en mastering här till exempel???

http://www.ekoboys.se/Nevermine%20-%20Ekoboys.mp3

tack på förhand

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ville bara säga att det är en väldig massa saker som ryms inom mastring. Det är ju bland annat att få till

EQ och sådant som du nämner för att det ska låta bra.

Det som är svårt med mastring, tycker jag, är att det inte bara ska låta bra i ens egna högtalare utan i bilradion,

klockradion, mp3-spelaren osv. Det är där som erfarenhet kommer in.

Sedan handlar mastring också om att få alla spår i en CD-produktion att hänga ihop, så att de har lika mycket bas, lika stark volym osv. Sedan ska mastraren se till att det är komprimerat lagom mycket så att det låter ungefär likadant som andra produktioner om det spelas på radio, så man inte behöver vrida upp volymen när din låt kommer. Mastraren ska normalt lägga in ISRC-koder och lägga in texter så att namnen på låtarna dyker upp när man spelar låten på CD-spelare. Slutligen ska han också göra en master CD som du kan skicka till CD-fabriken.

Så det är många olika saker som menas med mastring.

TJ

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förändra ljudet, men ofta kan det finnas små detaljer som man vill ändra för att de olika låtarna inte ska ha olika sound när de hamnar på samma skiva och till vissa stilar kanske man vill lägga lite tyngre botten eller annat (vid mastering är det ofta väldigt små detaljer man ger sig på - behövs mer än 2-3dB ändring någonstams i eq vid mastering, så tyder det på att man har mixat fel...). Ofta trycks nivån upp en del också - och så läggs som sagt PQ-kodning till om det är en CD-master som ska göras.

Har man gjort mixningsfel, så kan det INTE fixas till vid masteringen eftersom man bara jobbar med det färdigmixade stereospåret vid mastering och alltså inte kan ändra saker i mixen.

Jag tycker att det är viktigt att se mixning och mastering som två helt skiljda processer, eftersom man då kan ha lättare att vara diciplinerad och verkligen göra sitt absolut bästa vid mixningen i och med att man vet att det inte går att göra om efter att slutmixen är gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gjort mixningsfel, så kan det INTE fixas till vid masteringen eftersom man bara jobbar med det färdigmixade stereospåret vid mastering och alltså inte kan ändra saker i mixen.

Där har du faktiskt delvis fel. Med hjälp av m/s eq eller varför inte en multibandskompressor? kan man utföra underverk, och med lite tur på så vis rädda en dålig mix. Därmed inte sagt att detta är något att eftersträva 😄

Jag håller helt med om att den "perfekta" mixen inte behöver mastras, annat än en limiter samt dithering.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förändra ljudet.......

Det där uttalandet läser man lite då och då. Nämn gärna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls är post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gärna vara en mix som tar kompressor på ett väldigt snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förändra ljudet.......

Det där uttalandet läser man lite då och då. Nämn gärna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls är post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gärna vara en mix som tar kompressor på ett väldigt snyggt sätt.

Det beror på vad man lägger för innebörd i orden. I min bok är en "perfekt mix" något som låter precis som den ska låta från slutmediat, med perfekt balans överallt. Jag kan förstås inte nämna någon sådan produktion, dels för att jag inte vet hur alla skivor är producerade - och dels på grund av det ständigt rådande loudness-kriget, som gör att alla "måste" mastra med idiotkomprimering för att konkurrenterna inte ska låta högre i radion... 😉

En perfekt mix förekommer dessutom i princip inte, eftersom det alltid finns någon liten detalj i ljudet som kan slipas till med hjälp av ett par nya öron - men om mixen verkligen ÄR perfekt, så behövs ingen mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag lägger kompressor och håller på med eq på det ihopmixade spåret så förstör väl det hela ljudbilden och dynamiken etc?

verkar som om mastring mer är till för att få ett liknade sound/ljudnivå på alla spår i ett album??

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men om jag lägger kompressor och håller på med eq på det ihopmixade spåret så förstör väl det hela ljudbilden och dynamiken etc?

verkar som om mastring mer är till för att få ett liknade sound/ljudnivå på alla spår i ett album??

En dålig mix går inte alltid att rädda med mastering. Säg att en eller ett par kanaler i mixen drar iväg i signalstyrka så utlöser

dessa peakar kompression av hela materialet vid mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Detta ämnet har alltid berört mig på något sätt, ergo detta inlägg)

Men sen å andra sidan... Hur och när vet man att man har att göra med en dålig mix?

Jag resonerar så här:

Om man har för syfte att låta mastra sin/en slutmix, då utgår jag kallt ifrån att man i flesta fall tänker i kommersiella banor. Samtidigt förutsätter jag att den som ansvarar för mixningen/slutmixen också gör sitt jobb — dvs, att leverera en mix som inte är "dålig".

För om en mix är "dålig", är det då inte mer logiskt att mixa om skiten — eller åtminstone ge mixningskillen/tjejen booten och anlita någon annan som kan leverera en "bra" mix — innan man slutligen vänder sig till mastringsföretaget?

Eller är det verkligen så att om det faktiskt förekommer "fel" i en mix, och om "felen" inte upptäcks under mixningsfasen, så upptäcks de lik förbannat av den som får i uppdrag att mastra?

Nej, det låter inte troligt i mina öron! Jag har alltid tyckt att "mastringsgänget" förstorar upp sin egen betydelse i branschen och jag gissar att det är de själva som är upphov till den klibbiga myten om att mastring är oumbärligt måste. Och sist men inte minst, det kan ju knappast vara en tillfällighet att så många musiker och producenter idag har så svårt att förklara och/eller förstå vad mastring egentligen är. Be en "mastrare" beskriva sitt jobb — med handen på hjärtat, är det orimligt att anta att dessa åtgärder likväl hade kunnat göras av mixningskillen/tjejen?

För mig är slutmix = färdig (unik/personlig) produktion. Mastring är som att sy på "Lee"-märket — if you catch my drift...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där uttalandet läser man lite då och då. Nämn gärna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls är post-processade.

Eric Prydz mastrar inte längre sina låtar enligt egen utsago.

Själv har jag börjat reta mig på masteringssnacket mer och mer: Det formligen kryllar av internetmagiker som påstår sig kunna "rädda dåliga mixar", "lyfta Din produktion" och så vidare - för endast 1500 kr plus moms i timmen.

Claes har rätt, en perfekt mix behöver inga trollkarlar.

Om man med mastering menar att med eq slipa bort sådant som sticker ut när man lägger en totalmosande limiter sist i kedjan... då är det ju humbug och inget annat.

Till trådskaparen: Se till att alla delar av din mix hänger ihop, att inget volymmässigt peakar okontrollerat. Lägg en kompressor på masterkanalen, labba med insträllningarna. Låter det bra? Om inte, gå tillbaka till mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eric Prydz mastrar inte längre sina låtar enligt egen utsago.

Själv har jag börjat reta mig på masteringssnacket mer och mer: Det formligen kryllar av internetmagiker som påstår sig kunna "rädda dåliga mixar", "lyfta Din produktion" och så vidare - för endast 1500 kr plus moms i timmen.

Claes har rätt, en perfekt mix behöver inga trollkarlar.

Om man med mastering menar att med eq slipa bort sådant som sticker ut när man lägger en totalmosande limiter sist i kedjan... då är det ju humbug och inget annat.

Till trådskaparen: Se till att alla delar av din mix hänger ihop, att inget volymmässigt peakar okontrollerat. Lägg en kompressor på masterkanalen, labba med insträllningarna. Låter det bra? Om inte, gå tillbaka till mix.

Jag är ganska säker på att Prydz har både en och två pluggar på masterkanalen om han nu inte lämnar iväg till mastering.

Det handlar inte om magi för fem öre, det handlar om att mixa så mixen tar kompression och annat man vill ha på masterkanalen på ett snyggt sätt. Att internet är fullt av hobbymastrare är ingen nyhet. Dom ska man säkert passa sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eric Prydz mastrar inte längre sina låtar enligt egen utsago.

Jag är ganska säker på att Prydz har både en och två pluggar på masterkanalen om han nu inte lämnar iväg till mastering.

Prydz: I never actually EQ the track on the master; i do it in the actual track with the elements, because that is how you get a good result really. So no, to answer your question again, I do everything myself. The only mastering that is done on the tracks is for the actual tracks that are gonna' be cut on vinyl, because on vinyl, you cannot have the music sounding as it does digitally.

EDIT // Länk: http://www.globalunderground.co.uk/forum/v...pic.php?t=77715

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Eric Prydz mastrar inte längre sina låtar enligt egen utsago.

Jag är ganska säker på att Prydz har både en och två pluggar på masterkanalen om han nu inte lämnar iväg till mastering.

Prydz: I never actually EQ the track on the master; i do it in the actual track with the elements, because that is how you get a good result really. So no, to answer your question again, I do everything myself. The only mastering that is done on the tracks is for the actual tracks that are gonna' be cut on vinyl, because on vinyl, you cannot have the music sounding as it does digitally.

EDIT // Länk: http://www.globalunderground.co.uk/forum/v...pic.php?t=77715

Där ser man.. Hur låter dom där produktionerna då?

Men det står inget om kompressor 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios så kommer man inte ifrån att en duktig mastringstekniker kan få en mix som låter amatörmässig att låta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios så kommer man inte ifrån att en duktig mastringstekniker kan få en mix som låter amatörmässig att låta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

absolut

man kan få den att låta bättre - men ett helt steg från amatör till proffs är överdrivet

likaså kan man få en riktigt bra mix att låta ännu bättre - men man kan också förstöra den

se det som att lägga klarlack på en snyggt motivlackad bil

antingen får du det där djupet som förhöjer intrycket - eller så är det en klåpare som förstör jobbet

och ibland vill man ha mattsvart

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios så kommer man inte ifrån att en duktig mastringstekniker kan få en mix som låter amatörmässig att låta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

absolut

man kan få den att låta bättre - men ett helt steg från amatör till proffs är överdrivet

likaså kan man få en riktigt bra mix att låta ännu bättre - men man kan också förstöra den

se det som att lägga klarlack på en snyggt motivlackad bil

antingen får du det där djupet som förhöjer intrycket - eller så är det en klåpare som förstör jobbet

och ibland vill man ha mattsvart

Exakt! Håller med dig helt där!

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förändra ljudet.......

Det där uttalandet läser man lite då och då. Nämn gärna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls är post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gärna vara en mix som tar kompressor på ett väldigt snyggt sätt.

Iron Maidens senaste platta är enkligt de själva helt omastrad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Jag tog mig friheten att experimentera lite med din låt, baserat på inställningar jag använt vid tidigare masteringsarbeten....-lyssna och njut!

http://tribevibes.se/mjosik/mast_test-01.mp3

-Lite compressor, eq & bandsimulering....

Tjohopp!

Oj nu hände det saker!!

Nu bled det verkligen pojkbandshit från att låtit lite dansbandssläp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En annan platta som är idiotiskt dåligt producerad är Metallicas "...and justice for all". Den har jag mastrat om för att kunna lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt.. vad är bandsimulering?? vad för sånna plugs finns dert. jag brukar avända cubase för musiken och cakewalk för sången. har läst nått om att vissa använder typ soundforge till mastringen?

Tjo,

Jag tog mig friheten att experimentera lite med din låt, baserat på inställningar jag använt vid tidigare masteringsarbeten....-lyssna och njut!

http://tribevibes.se/mjosik/mast_test-01.mp3

-Lite compressor, eq & bandsimulering....

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

Jag Mastrade genom en grym plugin som följer med sonar 7 som heter boost 11 jag tyckte att den gjorde att det lät precis som de andra mastrade skillnaden var att jag kan inget om mastring och att det tog en sekund. här är en demonstration av boost 11 och det blir verkligen som han gör det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...