Jump to content
Annons

Smakfullt gitarrsolo...


Swedhome

Recommended Posts

Annons
Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 🙁

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 🙁

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 😎

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Jag får inte ihop det där, var nånstans står det att man måste vara gitarrist själv? Men jag hänger med på resonemanget som Arne för, det är ju lättare att uppskatta ett smakfullt gitarrsolo om man själv är gitarrist kontra någon som inte spelar gitarr alls... Spelar man så vet man ju ungefär vad som är bra gjort och inte, och har lättare att skilja ett proffs från en nybörjare.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 😎

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Jag får inte ihop det där, var nånstans står det att man måste vara gitarrist själv? Men jag hänger med på resonemanget som Arne för, det är ju lättare att uppskatta ett smakfullt gitarrsolo om man själv är gitarrist kontra någon som inte spelar gitarr alls... Spelar man så vet man ju ungefär vad som är bra gjort och inte, och har lättare att skilja ett proffs från en nybörjare.

Min poäng var att om man själv är gitarrist, bryr man sig ofta inte bara om huruvida det faktiskt låter bra, utan även om det är svårt rent tekniskt. I mina öron har det (trots att jag själv spelar gitarr) ingen som helst betydelse. Swedhome menade att eftersom han själv var gitarrist så visste han att Steve Vais solo var jättebra.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 😎

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Jag får inte ihop det där, var nånstans står det att man måste vara gitarrist själv? Men jag hänger med på resonemanget som Arne för, det är ju lättare att uppskatta ett smakfullt gitarrsolo om man själv är gitarrist kontra någon som inte spelar gitarr alls... Spelar man så vet man ju ungefär vad som är bra gjort och inte, och har lättare att skilja ett proffs från en nybörjare.

Min poäng var att om man själv är gitarrist, bryr man sig ofta inte bara om huruvida det faktiskt låter bra, utan även om det är svårt rent tekniskt. I mina öron har det (trots att jag själv spelar gitarr) ingen som helst betydelse. Swedhome menade att eftersom han själv var gitarrist så visste han att Steve Vais solo var jättebra.

håller med Emil här. jag är själv gitarrist, och även om jag kan titta på tekniska detaljer, för att själv förbättra min teknik, så är det musikaliskt helt ointressant hur många toner man spelar. det intressant är vilka toner...

mina favorit solon är nog Keith Jarretts, Coltrane, Miles Davis, och en massa andra icke-gitarrister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 😉

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Jag får inte ihop det där, var nånstans står det att man måste vara gitarrist själv? Men jag hänger med på resonemanget som Arne för, det är ju lättare att uppskatta ett smakfullt gitarrsolo om man själv är gitarrist kontra någon som inte spelar gitarr alls... Spelar man så vet man ju ungefär vad som är bra gjort och inte, och har lättare att skilja ett proffs från en nybörjare.

Min poäng var att om man själv är gitarrist, bryr man sig ofta inte bara om huruvida det faktiskt låter bra, utan även om det är svårt rent tekniskt. I mina öron har det (trots att jag själv spelar gitarr) ingen som helst betydelse. Swedhome menade att eftersom han själv var gitarrist så visste han att Steve Vais solo var jättebra.

håller med Emil här. jag är själv gitarrist, och även om jag kan titta på tekniska detaljer, för att själv förbättra min teknik, så är det musikaliskt helt ointressant hur många toner man spelar. det intressant är vilka toner...

mina favorit solon är nog Keith Jarretts, Coltrane, Miles Davis, och en massa andra icke-gitarrister.

Absolut, jag är helt med. Det är helt ointressant hur många toner man kan spela, tycker man nått e bra så är det ju bra! Finns absolut många bra grejjer som inte innehåller tekniskt shreddande, tack o lov för det 😎 , men det enda jag menade är att jag, och antagligen många andra, kan uppskatta sådana saker också när det är gjort på ett smakfull sätt,, om man nu tycker det är gjort på ett smakfull sätt...

Jag tycker inte nått är bra bara för att det är tekniskt svårt, men ofta kan man bli imponerad som gitarrist när någon med bländande teknik lyckas få till snygga räkor som inte bara är snygga utan också tekniskt svåra i en galen show som den där vai gör med sin gitarr =) I like it 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller. Jag hade nog valt Kent även om Vai är en mer teknisk gitarist. I min bok skriver Kent dock betydligt bättre låtar. Dom må vara lite gamla och trötta men det är ingen slump att dom är sveriges mest framgångsrika rockband.

Hej

Allt jag ville med denna tråd var att dela med mig av ett av dom bästa gitarrsolon jag sett. Jag är själv gitarrist och vet av erfarenhet att det Vai utrycker med sin gitarr är världsunikt. Jag är både avundsjuk och imponerad. I övrigt kan jag bar säga att smaken är som baken, och tur är väl det!

Hursomhelst, Ha en riktigt trevlig sommar och lyssna på det du mår bäst av 😉

med vänliga hälsningar: Arne (Mr Melodymaker, Swedhome)

Om man måste vara gitarrist själv för att uppskatta ett solo är det väl något som inte stämmer?

Jag får inte ihop det där, var nånstans står det att man måste vara gitarrist själv? Men jag hänger med på resonemanget som Arne för, det är ju lättare att uppskatta ett smakfullt gitarrsolo om man själv är gitarrist kontra någon som inte spelar gitarr alls... Spelar man så vet man ju ungefär vad som är bra gjort och inte, och har lättare att skilja ett proffs från en nybörjare.

Min poäng var att om man själv är gitarrist, bryr man sig ofta inte bara om huruvida det faktiskt låter bra, utan även om det är svårt rent tekniskt. I mina öron har det (trots att jag själv spelar gitarr) ingen som helst betydelse. Swedhome menade att eftersom han själv var gitarrist så visste han att Steve Vais solo var jättebra.

håller med Emil här. jag är själv gitarrist, och även om jag kan titta på tekniska detaljer, för att själv förbättra min teknik, så är det musikaliskt helt ointressant hur många toner man spelar. det intressant är vilka toner...

/.../

Men Vai är väl inte omtyckt endast för att han kan spela många toner i sekunden? Det finns många som kan spela många fler. Så jag håller med Swedhome på det viset att det han kan uttrycka med gitarren definitivt är världsunikt och jag tycker inte alls att det endast har med hans snabbhet att göra. Givetivis finns det fler musiker som uttrycker sig på ett sk. världsunikt sätt. Men ja. Vai är ju verkligen en av dem.

Sen har vi ju andra gitarrister som IMO går väldigt, väldigt mycket mer på ren snabbhet. Jag tänker på vår käre Yngwie 😛 Malmsteen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan bor ju alltid i åhörarens öron, och möjligen hos den som spelar. Men framför allt det förstnämnda.

Människor som gått estet-linje på gymnasiet (med musikinriktning) är alltid roliga att prata med. "Jag tycker Iron Maiden är mycket bättre än Dream Theater". "Du är dum i huvudet, dom är ju hur otajta som helst, du fattar bara inte hur skickliga Dream Theater är". Jomenvisst...

Inte för att vara sådan, men någon slags anledning måste det väl ändå finnas att Satriani, Vai, Petrucci och liknande teknikmonster har MAJORITETEN av sina fans bland killar (det är oftast killar) som ägnar alldeles för stor del av sin fritid till att kopiera dem och sitta och fundera över vilken ouppnåbar teknik dom besitter? Samtidigt som t ex Ace Frehley eller Kirk Hammett är dyrkade bland folk som bara lyssnar på musik.

Det finns för övrigt en mycket kul sekvens i John Petruccis gitarrvideo "Rock discipline", där han förklarar hur man går tillväga för att skriva progressiv musik. Citerar fritt ur i minnet och översatt till svenska: "Man tar en vanlig ackordföljd, t ex Am, F, G. Sen börjar man lägga till toner på Am, t ex minus-5:an och septiman. Spela Fmaj7 istället för F, och plocka bort den sista åttondelen och hoppa direkt till nästa takt, så har vi en ackord i 7/8-takt blablabla". Voila... Har för övrigt hört (Studios artikel om Atlantis-studion) att Genesis gjorde likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt som t ex Ace Frehley eller Kirk Hammett är dyrkade bland folk som bara lyssnar på musik.

inte killar?

Nej folk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ok att diskutera smak, det är bara roligt. Iron Maiden tycker jag bättre om än Dream Theater, det gör nog många andra också, det är för att de har skrivit bättre låtar. Jag har väldigt svårt för progressiv musik... för att det är väl någon sorts försök till blandning mellan konstmusik och rock/pop/metal eller något liknande... vill ni ha progressiv musik? Lyssna på Stockhausen, Shostakovich, och flera andra 1900 tals tonsättare... då bleknar Dream Theaters försök till progressiva ackordföljder i jämförelse. Lyssna på Debussy eller Satie eller Milhaud... jag gillar rock när det är rock, metal när det är metal, och har väldig svårt för konstbefruktningar... Självklart har Petrucci ägnat mycket tid åt att både förstå musik, skapa snygga ackordfärgningar, laborera med effekter och förstärkare, samt skaffat sig en grym teknik, och som gitarrist kan man inspireras av det... men in the end, who cares? vem lyssnar på Dream Theater nuförtiden?

Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater...

...och jag störde mig som tusan på Steve Vais attityd och scenframtoning... när han spelade "Tender..." och kammar sitt hår samtidigt. Kom igen, jag har 14 åriga elever som håller på så där, och det förstår man när de går i 8:an, men en vuxen man...? Det är bara löjligt. Vai har aldrig skrivit någon bra låt, eller gör något "unikt", eller är snabbare än andra eller vad som helst. Sorry. Hellre Eric Johnsons "Cliff of Dover". Tror att den är 15 år gammal och fortfarande rolig att lyssna för vem som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ok att diskutera smak, det är bara roligt. Iron Maiden tycker jag bättre om än Dream Theater, det gör nog många andra också, det är för att de har skrivit bättre låtar. Jag har väldigt svårt för progressiv musik... för att det är väl någon sorts försök till blandning mellan konstmusik och rock/pop/metal eller något liknande... vill ni ha progressiv musik? Lyssna på Stockhausen, Shostakovich, och flera andra 1900 tals tonsättare... då bleknar Dream Theaters försök till progressiva ackordföljder i jämförelse. Lyssna på Debussy eller Satie eller Milhaud... jag gillar rock när det är rock, metal när det är metal, och har väldig svårt för konstbefruktningar... Självklart har Petrucci ägnat mycket tid åt att både förstå musik, skapa snygga ackordfärgningar, laborera med effekter och förstärkare, samt skaffat sig en grym teknik, och som gitarrist kan man inspireras av det... men in the end, who cares? vem lyssnar på Dream Theater nuförtiden?

Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater...

...och jag störde mig som tusan på Steve Vais attityd och scenframtoning... när han spelade "Tender..." och kammar sitt hår samtidigt. Kom igen, jag har 14 åriga elever som håller på så där, och det förstår man när de går i 8:an, men en vuxen man...? Det är bara löjligt. Vai har aldrig skrivit någon bra låt, eller gör något "unikt", eller är snabbare än andra eller vad som helst. Sorry. Hellre Eric Johnsons "Cliff of Dover". Tror att den är 15 år gammal och fortfarande rolig att lyssna för vem som helst.

Håller med dej på den punkten att Dream Theater och stilliknande progressiva band är tråkiga för stora massan av lyssnare..

Progressiv rock är musik för musiker, som kan uppskatta tekniken och arren i låtarna,

vilket jag ej tror stora massan gör - för dom fattar inget av det ändå !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater...?

"Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater..." ?? Så kan man väl inte säga? 😑 Det är väl väldigt subjektivt och upp till var och en? :rolleyes:

vem lyssnar på Dream Theater nuförtiden?

Jag med flera lyssnar på Dream Theater. De har enligt mig gjort massvis med bra musik som jag ofta lyssnar på. Visserligen har det blivit sämre de sista åren men några väldigt bra album har de gjort enligt mig. Men som sagt, väldigt individuellt med musiksmak.

Ha det gott.

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater...?

"Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater..." ?? Så kan man väl inte säga? 😑 Det är väl väldigt subjektivt och upp till var och en? :rolleyes:

Ehh, jag tror faktiskt att han just sa det...

Jo, det är subjektivt och upp till var och en - och eftersom det var Elephanttea som svarade, så får han faktiskt säga precis vad han vill.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater...?

"Jag tror att band som Slipknot, Trivium, Red Hot Chili Peppers, Disturbed, och en massa annat är mycket roligare att lyssna på Dream Theater..." ?? Så kan man väl inte säga? 🙂 Det är väl väldigt subjektivt och upp till var och en? 🙂

Ehh, jag tror faktiskt att han just sa det...

Jo, det är subjektivt och upp till var och en - och eftersom det var Elephanttea som svarade, så får han faktiskt säga precis vad han vill.

Jag syftade på att han drog en generell slutsats och att det inte var en personlig åsikt. Tycka för sig själv får man självklart göra men inte åt andra. Ville bara påpeka detta.

Ontopic: Vet någon vilket år denna spelning med Vai är ifrån? Han ser ju lite yngre ut. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Dream Theater och alla andra s k "progressiva" rockband; Vad är det för progressivt med att spela i udda taktarter? Begreppet progressiv rock, progrock (ingenting att göra med den svenska prog-rörelsen, här kallade man det nog symfonirock?) kommer ju från när band som Yes, Genesis och andra började exprimentera med udda taktarter och sånt i vanlig pop/rock-musik. Men det är ju liksom gjort sen nu drygt 30 år tillbaka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Dream Theater och alla andra s k "progressiva" rockband; Vad är det för progressivt med att spela i udda taktarter? Begreppet progressiv rock, progrock (ingenting att göra med den svenska prog-rörelsen, här kallade man det nog symfonirock?) kommer ju från när band som Yes, Genesis och andra började exprimentera med udda taktarter och sånt i vanlig pop/rock-musik. Men det är ju liksom gjort sen nu drygt 30 år tillbaka...

i grunden har du helt rätt

det riktigt progressiva inom genren är redan gjort - men man kan säga att band som dream theater tar vid å för det ytterligare ett steg vidare även om dom riktigt stora utsvävningarna redan är gjorda

kanske är just symfonisk rock eller symfonisk musik bättre epitet egentligen? (inte att förväxlas med londonsymfonikerna som river av elton john...)

men det är väl som alla genre namn: betydelsen idag är inte riktigt detsamma som från början

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är väl som alla genre namn: betydelsen idag är inte riktigt detsamma som från början

Som att metal och hårdrock är två heelt olika saker och ska definitivt inte användas i samma mening 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns för övrigt en mycket kul sekvens i John Petruccis gitarrvideo "Rock discipline", där han förklarar hur man går tillväga för att skriva progressiv musik. Citerar fritt ur i minnet och översatt till svenska: "Man tar en vanlig ackordföljd, t ex Am, F, G. Sen börjar man lägga till toner på Am, t ex minus-5:an och septiman. Spela Fmaj7 istället för F, och plocka bort den sista åttondelen och hoppa direkt till nästa takt, så har vi en ackord i 7/8-takt blablabla". Voila... Har för övrigt hört (Studios artikel om Atlantis-studion) att Genesis gjorde likadant.

John Petrucci lär inte ut hur man "skriver" prog, själva tanken är löjeväckande. Tycker det är lika roligt med alla trådar "hur skriver jag dödsmetall?"-trådar. Han visar hur man kan utveckla vanliga ackord, och hur han blandar lösa strängar för att få ett litet annat "sound", osv. Användbart i långt mer än bara prog. 🙂 Fattar inte var du får ifrån att han lär ut "prog". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska säga att att jag inte är överförtjust i Steve Vai och tycker att glansen från ett spelskickligt gubbrocksolo mattas ganska fort jämfört med en riktigt bra låt, men jävlar vad han äger när han rättar till håret lite ledigt och fortsätter spela bättre med en hand än vad 99% av gitarristbefolkningen gör med två. =]

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe vai.. såg live för nåt år sen, intressant upplevelse. Han fattar ju hur töntig han ser ut när han drar sig i håret och håller på och spelar på det för någon sorts komisk effekt. Den här låten är bland det lilla jag hört av honom som jag faktikst tycker är bra, konserten hade varit hemsk om inte förbandet hade varit så otroligt grymmt (Eric Sardinas, kung på slidegitarrös)

Link to comment
Dela på andra sajter

"smakfullt" solo... hahaha detta gjorde min dag. Tråden må vara ett uttryck för billig 90-talsironi, men i mitt nyvakna tillstånd var detta underbart.

Till er som uppskattar denna tråd kan jag inte annnat än rekomendera tv-serien Flight of the conchords som SVT har börjat sända. Underbart roligt dock inte lika buskis som denna Vai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...