Jump to content
Annons

Den lilla plastdonet som sitter på regeln

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag är på väg att byta ut de plast dom som sitter på reglarna. men jag kommer inte på vad dom heter när man ksa söka på dom??

någon med svar??

Annons
nickponcho (oregistrerad)
Postat

vart köper man bästa kontaktdonen och kablarna för att göra egna mic respektive line kablar??

Postat
vart köper man bästa kontaktdonen och kablarna för att göra egna mic respektive line kablar??

Thomann har bra priser. www.thomann.de Annars har Kjell o company Neutrik kontakter till ok pris

Postat
Knappar:

l2293.jpg

Regelknapp?

Slider knob heter det iofs på engelska men det känns ändå konstigt att kalla det knapp på svenska. Hur som helst är nog slider knob en bra sökterm om man vill googla.

Postat

Skjutreglage låter tämligen osexigt, utom första delen av ordet då möjligen ehrm...

Skjutregel är nog trots allt ett bra svenskt ord då det tydligt beskriver funktionen iallafall för den här "knapptypen".

Postat

...men det HETER "knappar" och "rattar" (eller då "knobs" på utrikiska) om man ska leta efter dem, så det är faktiskt ganska meningslöst att försöka hitta på andra ord för dem, som bara gäller i detta forumet... ☺️

Skjutpoten kallas för "regel" på musikerspråk - men knappen som sitter på regeln heter fortfarande knapp. 😛

Postat

Om du säger så har du antagligen rätt angående musikervärlden.

Däremot om man designar fysiska gränsnitt, vilket ett mixerbord är, är alltid en knapp någonting som reagerar på tryck, en ratt reagerar på vrid och en regel reagera på skjutrörelser.

Sen kan det mycket väl vara så att själva plastdonet som sitter på reglaget kallas för knapp i tillverkarens produktkatalog men det är en annan femma.

Skulle någon på Ringhals däremot kalla reglar för knappar så skulle definitivt en viss nervositet uppstå.

För övrigt så spelar det mig ingen större roll hur folk benämner sina mixerbordskomponenter.

Postat (redigerat)

Gjorde en snabb koll hos erkända Elfa, Letade upp en 100 mm skjutpotentiometer av märket Alps.. Och till den hör följande text "Knappar till skjutpotentiometrar se sidan [134484]." så Claes har oemotsagt rätt 🙂 Fast spontant skulle jag nog hellre kalla det för "knoppar" 😉

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.