Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har ett litet problem med mina vocals...

OBS, denna Àr knivig för mÄnga!

Under lÄng tid har jag försökt mixa mina vokaler med luft i ljudet. Försöker uppnÄ en ultimat fÀrgklang pÄ

EQn... Jag vet att det kan lÄta marigt med alla som frÄgar om sÄna hÀr basic-grejer, men jag vet vilket sound jag strÀvar

efter, vill bara fÄ er hjÀlp hÀr att uppnÄ det soundet, vilket vore guld!

Det jag har pillat fram Àr för det första vÀrme i ljudet, tycker jag Àr vÀldigt viktigt, att vokalerna kÀnns autentiska. Se

har jag genom att spendera mÄnader i att bara lyssna pÄ hur folk gjort med sina mixar lÀrt mig vÀldigt mycket, som bla.

vilken kompressor, reverb, EQ osv som passar bÀst för rÀtt röst pÄ rÀtt lÄt, pÄ sÄ vis har jag byggt upp mitt gehör nÄgot

enormt.

och det viktigaste jag lÀrt mig Àr att kunna experimentera och testa mig fram.

MEN det jag verkligen har problem med Àr att fÄ vÀldigt rent och luftigt men pÄ samma gÄng varmt ljud. Och visserligen,

det lÄter vÀl inte som nÄgot problem? Om nÄn skulle stÀlla den hÀr frÄgan till mig sÄ skulle jag definitivt sÀga: med rÀtt EQ

kan du fÄ vilken fÀrg du vill, men jag vet att det ligger mer bakom. men frÄgan Àr vad?

Min första lösning problemet var ett inköp av en SE Electronics Titan för att kunna uppnÄ en tydligare och mjukare dynamik

och visserligen fick jag det, men det var inte riktigt det jag sökte, ville bara ha rÀtt klang i rösten, den dÀr nÀstan krispiga

kÀnslan i ljudet utan att det essar i öronen, vilket kommer ge mina fans hörselskador i framtiden (om jag dvs inte slÀnger

pÄ De-esser som fÄr vokalerna lÄta som om man lespar istÀllet)

Med andra ord:

Jag vill ha luftigt ljud, med varma vokaler som ÀndÄ inte Àr för "feta" i klangen och pÄ det ha lite tydligare Ä krispigare

kÀnsla..

Om nÄgon har nÄgon bra Basic-grej att dela med sig utav sÄ kör pÄ, jag vore tacksam...

FÖR att ni ska kunna hjĂ€lpa mig kan ni utgĂ„ frĂ„n hur jag mixar i nulĂ€get pĂ„

www.proclaimer.se dÀr kan ni höra en av mina senaste mixar pÄ lÄten lÀngst

upp i playlisten

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Du nÀmner Vokaler samt Vocals, jag utgÄr frÄn att du menar Vocals genomgÄende (och inte problem med A O E etc, specifikt)

Om den mick du köpt inte kÀnns rÀtt tycker jag du ska börja med att hitta en mick som ger dig rÀtt, eller Ätminstone bÀsta utgÄngslÀge. För det Àr ju ÀndÄ första ledet i "fÀrgningsprocessen".

Se över inspelningsrummet, dÀmpning, hur mycket karraktÀr tas egentligen upp dÀr?

Se över pre-amp samt ljudkortets AD-omvandling, har du tillrÀckligt bra/rÀtt grejjer? som ger rÀtt klangfÀrg?

Efter att du Àr sÀker pÄ att ovan Àr pÄ banan tycker jag du kan börja fundera pÄ processning av soundet, som kompression och Eq.

De-esser Àr inte fel att anvÀnda, men vÀldigt kÀnsligt, marginalen mellan att inget hÀnder till att ""essen" mosas sönder Àr pytteligen och krÀver enormt pill att fÄ rÀtt. AnvÀnd med fördel en spektrum analyser för att "se" var essen verkligen ligger.

Alternativ till De-esser Àr att manuellt gÄ in och sÀnka volymen pÄ Ess-ljuden, lite pill men rÀtt enkelt för essen Àr a-tonala och syns rÀtt tydligt i vÄgformen.

Har du fÄtt inspelningen "rÀtt" sÄ ska det inte behövas jÀttemycket Eq för att hamna rÀtt.

Det Àr Àven enorm skillnad pÄ olika röster, hur mycket karraktÀr och övertoner de innehÄller. En billig kondensator mick kan funka super pÄ en viss röst, men inte alls lika bra pÄ en annan. Detta gÀller naturligtvis karraktÀrer pÄ dyrare mickar ocksÄ, men jag upplever generellt att en mick i ett högre prislÀge har större tollerans.

Se Àven till att köra Lo-cut pÄ allt vox-material för att fÄ bort onödigt bas-rumble som bara Àter energi ur mixen.

Panorera stÀmmor och dubbar, vilket ger mer luft och utrymme i mixen.

Din demo pÄ myspace lÀt helt ok, (i mina smÄ datorhögtalare), lite dÄlig hörbarhet vid nÄgra tillfÀllen, och jag tycker nog leaden kunde höjas en eller ett par db, samt ev nÄgot hÄrdare kompression. Tycker inte heller karraktÀren pÄ rösten verkar innehÄlla sÄ mycket mer Àn det som hörs, men det Àr kanske det du saknar;-)

En annan aspekt hur Vocalsen lÄter i mixen Àr ju Àven hur instrumenten runt Àr mixade och disponerar ljudbilden, se till att det inte finns för mycket konkurerande material i samma huvudspektrum dÀr sÄngen ligger.

/Xarl

Redigerat av xarl
Postat

precis som xarl Àr inne pÄ: mikrofonen

vilken anvÀnder du Ä varför ger den inte det ljud du vill ha direkt?

förutom ljudkÀllan i sig sÄ Àr micken det viktigaste steget till att fÄ det ljud du vill ha

sen preamp

sen kommer alla verktyg som eq Ă„ compressor

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Hej,

Under lÄng tid har jag försökt mixa mina vokaler med luft i ljudet. Försöker uppnÄ en ultimat fÀrgklang pÄ

EQn... Jag vet att det kan lÄta marigt med alla som frÄgar om sÄna hÀr basic-grejer, men jag vet vilket sound jag strÀvar

Det jag har pillat fram Àr för det första vÀrme i ljudet, tycker jag Àr vÀldigt viktigt, att vokalerna kÀnns autentiska. Se

har jag genom att spendera mÄnader i att bara lyssna pÄ hur folk gjort med sina mixar lÀrt mig vÀldigt mycket, som bla.

vilken kompressor, reverb, EQ osv som passar bÀst för rÀtt röst pÄ rÀtt lÄt, pÄ sÄ vis har jag byggt upp mitt gehör nÄgot

enormt.

MEN det jag verkligen har problem med Àr att fÄ vÀldigt rent och luftigt men pÄ samma gÄng varmt ljud. Och visserligen,

det lÄter vÀl inte som nÄgot problem? Om nÄn skulle stÀlla den hÀr frÄgan till mig sÄ skulle jag definitivt sÀga: med rÀtt EQ

kan du fÄ vilken fÀrg du vill, men jag vet att det ligger mer bakom. men frÄgan Àr vad?

Min första lösning problemet var ett inköp av en SE Electronics Titan för att kunna uppnÄ en tydligare och mjukare dynamik

och visserligen fick jag det, men det var inte riktigt det jag sökte, ville bara ha rÀtt klang i rösten, den dÀr nÀstan krispiga

kÀnslan i ljudet utan att det essar i öronen, vilket kommer ge mina fans hörselskador i framtiden (om jag dvs inte slÀnger

Med andra ord:

Jag vill ha luftigt ljud, med varma vokaler som ÀndÄ inte Àr för "feta" i klangen och pÄ det ha lite tydligare Ä krispigare

kÀnsla..

Om nÄgon har nÄgon bra Basic-grej att dela med sig utav sÄ kör pÄ, jag vore tacksam...

FÖR att ni ska kunna hjĂ€lpa mig kan ni utgĂ„ frĂ„n hur jag mixar i nulĂ€get pĂ„

upp i playlisten

Tack pÄ förhand!

Om det lÀspar dÄ Àr det vÀl du som har de essern fel instÀlld?

Postat
Hej,

enormt.

Med andra ord:

kÀnsla..

upp i playlisten

Tack pÄ förhand!

Spontant:

"Varmt och luftigt" skulle jag associera till att du drar upp lite kring 100Hz och nÄgot dÀröver för att fÄ lite vÀrme samtidigt som du höjer kring 3-4KHz för att fÄ lite mer klang. Vill du ha mer mer "luft" = flÄs sÄ kan du ju köra pÄ lite kring 10+KHz ocksÄ. 2KHz Àr i regel överskattat nÀr det gÀller sÄng. Jag misstÀnker att det var nÄgot betydligt djupare Àn sÄ du ville höra.

Utöver det beror det ju givetvis pÄ kvalité pÄ inspelning och vilka grejor du spelat in med osv, men det Àr nog svÄrt att generalisera kring hÀr. Den ene micken kan lÄta "bÀttre" Àn den andre och den ene preampen kan lÄta "sÀmre" Àn den fjÀrde.

Postat

Köp rÀtt mik + preamp och skaffa bra akustik i ditt inspelningsrum sÄ har du soundet klart direkt.

Det enda som behövs dÄ Àr att skÀra lite bas sen sitter det oftast som en smÀck!

Postat

Minska mĂ€ngden pĂ„ de-essern tills det slutar lĂ€spa. 😳

• 2 veckor senare...
Postat

Ok, tack allesammans, har fÄtt mÄnga bra svar... Àr vÀl ganska nöjd, har börjat fÄ bukt pÄ problemen dessutom... det mesta verkar funka med lite filter och effekter... Àven om det Àr fusk sÄ Àr det effektivt somfan

drloop (oregistrerad)
Postat

Testa och spela in pÄ olika avstÄnd frÄn micken.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det ser ut som om din mick har en höjning uppe i diskanten vid 7-8kHz och toppar vid 10kHz.

Du kanske inte behöver EQ i toppen sÄ mycket?

Eller sÄ kanske micken inte passar din röst sÄ bra.

Sedan kan du ta till penntricket, tejpa fast en penna framför membranet pÄ micken sÄ bryter man luftflödet och en del av ess-problematiken kanske ger sig.

Redigerat av drloop
Postat
Det ser ut som om din mick har en höjning uppe i diskanten vid 7-8kHz och toppar vid 10kHz.

Du kanske inte behöver EQ i toppen sÄ mycket?

Eller sÄ kanske micken inte passar din röst sÄ bra.

Sedan kan du ta till penntricket, tejpa fast en penna framför membranet pÄ micken sÄ bryter man luftflödet och en del av ess-problematiken kanske ger sig.

LÀgg Àven Dubbar pÄ sÄngen, jag brukar lÀgga 1 Center och sen varsin Left och Right. Pannoreringarna brukar jag mixa lite torrare Àn centern.

Och jag lÀgger en Waves SSL Channel pÄ Centern med rÀtt hÄrd komprimering. (inte överdrivet hÄrd). och De Esser givetvis.

Sen du kan pröva lÀgga en Vintage warmer pÄ den.

Sen sÄ anvÀnder jag Pantheons Reverb pÄ Center och pÄ panorerings dubbarna sÄ lÀgger jag oftast bara ett Deleay som gÄr igenom ett reverb.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Somsagt har vÀl löst de problemen jag hade... tack för svar och tips...

Jag kan dock klargöra vad jag har haft problem med och hur jag löst dem:

KaraktÀr - Löste det problemet genom att först ha ganska hÄrd komprimering pÄ direktinspelningen, den klipper av topparna till den grad att tex A:en och andra hÄrdare vokaler blir vÀldigt agressiva, sen har jag lagt pÄ multibandkompressor och fÀrgar ljudet via den... just nu har jag ett klockrent, tydligt , varmt, krispigt sound pÄ mina vokaler, det var altsÄ inget fel pÄ min utrustning utan bara rattarna...

Essen - Det löstes med hjÀlp av kompressorerna... kommer inte ihÄg varför men jag har inte ens problem med att essen skÀr genom ljudbilden lÀngre

Mvh,

MÄns

www.proclaimer.se

Postat (redigerat)

Har hört att Waves Renaissance Comp förbÀttrar vocalsen. Sen var det vÀl nÄgon pÄ forumet som nÀmnde att mÄnga hellre föredrar Delay pÄ rösten Àn Reverb, men det Àr vÀl en smaksak.

Redigerat av Taner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.