Jump to content
Annons

Akustiskt skunkigt rum - lurar bäst?


Filmtoken

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har ett par nEar eXperience 05 som jag faktiskt gillar som komplement till ett par gamla HiFi-högtalare som iofs är Bose *ser framför sig hur alla ryser* men å andra sidan använts flitigt av mig i 20+ år 🙂 så jag kan dom rätt bra 😉

I vilket fall - rummet jag jobbar i nu är nog en akustisk mardröm. Inskjuten garderob, dfönster på ena väggen osv. Kan man vara så krasst generell och säga att lurar är att föredra framför hyfsade monitorer i ett "dåligt" rum?

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
audioexcitement (oregistrerad)
Hej alla.

Jag har ett par nEar eXperience 05 som jag faktiskt gillar som komplement till ett par gamla HiFi-högtalare som iofs är Bose *ser framför sig hur alla ryser* men å andra sidan använts flitigt av mig i 20+ år 😛 så jag kan dom rätt bra 😠

I vilket fall - rummet jag jobbar i nu är nog en akustisk mardröm. Inskjuten garderob, dfönster på ena väggen osv. Kan man vara så krasst generell och säga att lurar är att föredra framför hyfsade monitorer i ett "dåligt" rum?

/J

Lurar kan vara lite luriga eftersom även dyra sådana har brister i ljudet. Stax är dyrt.

Här är ett förslag:

Sätt upp en gardinstång ovanför fönstret. stick i väg och köp en tygsort som är lite tjockare än lakanväv. Man kan fråga i affären och säja att det ska vara till att dämpa ljudet i ett rum. Gör två gardinstycken som når till golvet. Köp en stor matta på IKEA och lägg den framför högtalarna. Ställ högtalarna närmre väggen om det låter hårt i basfrekvenserna eller flytta fram den en halvmeter eller så om allt låter luddigt och jättebasigt (stående våg). Ha inte högtalarna för nära sidoväggarna, placera dem på stativ ca en halvmeters avstånd. Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Jäpp....

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Skämtar du?

Att fylla ett rum med tyg gör i princip ingenting för akustiken förutom i det allra högsta registret (som då riskerar att dämpas för mycket i förhållande till resten). Det största problemen ligger i bas och lägre mellanregistret och då hjälper tyger föga.

Edit: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du provat att använda monitorer i rummet?

Ibland så blir man överraskad över hur bra det låter även om man misstänker att rummet är kass.

Börja med att flytta runt högtalrna som AE föreslår.

Men strunta i nya högtalarkablar, till en börja med... 😠

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Jag har ett par nEar eXperience 05 som jag faktiskt gillar som komplement till ett par gamla HiFi-högtalare som iofs är Bose *ser framför sig hur alla ryser* men å andra sidan använts flitigt av mig i 20+ år 😆 så jag kan dom rätt bra 😛

I vilket fall - rummet jag jobbar i nu är nog en akustisk mardröm. Inskjuten garderob, dfönster på ena väggen osv. Kan man vara så krasst generell och säga att lurar är att föredra framför hyfsade monitorer i ett "dåligt" rum?

/J

Lurar kan vara lite luriga eftersom även dyra sådana har brister i ljudet. Stax är dyrt.

Här är ett förslag:

Sätt upp en gardinstång ovanför fönstret. stick i väg och köp en tygsort som är lite tjockare än lakanväv. Man kan fråga i affären och säja att det ska vara till att dämpa ljudet i ett rum. Gör två gardinstycken som når till golvet. Köp en stor matta på IKEA och lägg den framför högtalarna. Ställ högtalarna närmre väggen om det låter hårt i basfrekvenserna eller flytta fram den en halvmeter eller så om allt låter luddigt och jättebasigt (stående våg). Ha inte högtalarna för nära sidoväggarna, placera dem på stativ ca en halvmeters avstånd. Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Jäpp....

Du måste skämta, du äger en HiFi-butik och tipsar om att hänga tyg i rummet?

Nu blev jag mörkrädd, stackars kunder 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Jag har ett par nEar eXperience 05 som jag faktiskt gillar som komplement till ett par gamla HiFi-högtalare som iofs är Bose *ser framför sig hur alla ryser* men å andra sidan använts flitigt av mig i 20+ år 😄 så jag kan dom rätt bra 🙂

I vilket fall - rummet jag jobbar i nu är nog en akustisk mardröm. Inskjuten garderob, dfönster på ena väggen osv. Kan man vara så krasst generell och säga att lurar är att föredra framför hyfsade monitorer i ett "dåligt" rum?

/J

Lurar kan vara lite luriga eftersom även dyra sådana har brister i ljudet. Stax är dyrt.

Här är ett förslag:

Sätt upp en gardinstång ovanför fönstret. stick i väg och köp en tygsort som är lite tjockare än lakanväv. Man kan fråga i affären och säja att det ska vara till att dämpa ljudet i ett rum. Gör två gardinstycken som når till golvet. Köp en stor matta på IKEA och lägg den framför högtalarna. Ställ högtalarna närmre väggen om det låter hårt i basfrekvenserna eller flytta fram den en halvmeter eller så om allt låter luddigt och jättebasigt (stående våg). Ha inte högtalarna för nära sidoväggarna, placera dem på stativ ca en halvmeters avstånd. Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Jäpp....

Du måste skämta, du äger en HiFi-butik och tipsar om att hänga tyg i rummet?

Nu blev jag mörkrädd, stackars kunder 😉

I närheten av Svalander... "lugnar signalen"... vad var det som upprörde signalen då? 😄 OP - det finns bättre råd. Sök på forumet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Skämtar du?

Att fylla ett rum med tyg gör i princip ingenting för akustiken förutom i det allra högsta registret (som då riskerar att dämpas för mycket i förhållande till resten). Det största problemen ligger i bas och lägre mellanregistret och då hjälper tyger föga.

Edit: Stava...

Det kan väl bli för mycket av allt, men gardiner är inget som överdämpar ett ljud. Att de tar hand om enbart diskanten kanske är din erfarenhet, men dämpningen handlar även lite om att ljudet inte ska studsa mellan väggarna. Basen och lägre mellanregistret handlar mer om rumets längd i förhållande till bredd mot takets höjd på grund av stående vågor. Det finns kritiska sådana kuber. Men ljudet kan bli "hårt" i ett rum utan tyger och vad beror det på? Vad i frekvensområdet har då fått en parametrisk höjning i frekvensområdet..?

SÅ jag tipsar fortfarande om mitt gardinförslag och en matta från exempelvis IKEA. För det bästa utgångsläget är ju att filtrera ljudet så lite som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Skämtar du?

Att fylla ett rum med tyg gör i princip ingenting för akustiken förutom i det allra högsta registret (som då riskerar att dämpas för mycket i förhållande till resten). Det största problemen ligger i bas och lägre mellanregistret och då hjälper tyger föga.

Edit: Stava...

Det kan väl bli för mycket av allt, men gardiner är inget som överdämpar ett ljud. Att de tar hand om enbart diskanten kanske är din erfarenhet, men dämpningen handlar även lite om att ljudet inte ska studsa mellan väggarna. Basen och lägre mellanregistret handlar mer om rumets längd i förhållande till bredd mot takets höjd på grund av stående vågor. Det finns kritiska sådana kuber. Men ljudet kan bli "hårt" i ett rum utan tyger och vad beror det på? Vad i frekvensområdet har då fått en parametrisk höjning i frekvensområdet..?

SÅ jag tipsar fortfarande om mitt gardinförslag och en matta från exempelvis IKEA. För det bästa utgångsläget är ju att filtrera ljudet så lite som möjligt.

Jag är generellt positiv till forum där alla får komma med förslag, men jag tycker inte man ska yttra sig om man inte har en aning om vad man pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Skämtar du?

Att fylla ett rum med tyg gör i princip ingenting för akustiken förutom i det allra högsta registret (som då riskerar att dämpas för mycket i förhållande till resten). Det största problemen ligger i bas och lägre mellanregistret och då hjälper tyger föga.

Edit: Stava...

Det kan väl bli för mycket av allt, men gardiner är inget som överdämpar ett ljud. Att de tar hand om enbart diskanten kanske är din erfarenhet, men dämpningen handlar även lite om att ljudet inte ska studsa mellan väggarna. Basen och lägre mellanregistret handlar mer om rumets längd i förhållande till bredd mot takets höjd på grund av stående vågor. Det finns kritiska sådana kuber. Men ljudet kan bli "hårt" i ett rum utan tyger och vad beror det på? Vad i frekvensområdet har då fått en parametrisk höjning i frekvensområdet..?

SÅ jag tipsar fortfarande om mitt gardinförslag och en matta från exempelvis IKEA. För det bästa utgångsläget är ju att filtrera ljudet så lite som möjligt.

Jag är generellt positiv till forum där alla får komma med förslag, men jag tycker inte man ska yttra sig om man inte har en aning om vad man pratar om.

Det man har mest problem med i en "normal" hemstudio, är basen och inte diskanten - och då hjälper inget tyg. Basfrekvenserna kommer inte att hejdas ett dugg. Dämpar man diskanten utan att samtidigt åtgärda basen, så kommer man att göra väldigt diskantrika mixar, eftersom man ju har för lite diskant i rummet när man mixar.

Tänkte inte på det tidigare, men förslaget med högtalarkablarna var ju extra lustigt eftersom frågeställaren har aktiva monitorer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Köp högtalarkablar av exempelvis märket silspeak som lugnar signalen genaom att den slipper åverkan av en "dålig" kabel.

Skämtar du?

Att fylla ett rum med tyg gör i princip ingenting för akustiken förutom i det allra högsta registret (som då riskerar att dämpas för mycket i förhållande till resten). Det största problemen ligger i bas och lägre mellanregistret och då hjälper tyger föga.

Edit: Stava...

Det kan väl bli för mycket av allt, men gardiner är inget som överdämpar ett ljud. Att de tar hand om enbart diskanten kanske är din erfarenhet, men dämpningen handlar även lite om att ljudet inte ska studsa mellan väggarna. Basen och lägre mellanregistret handlar mer om rumets längd i förhållande till bredd mot takets höjd på grund av stående vågor. Det finns kritiska sådana kuber. Men ljudet kan bli "hårt" i ett rum utan tyger och vad beror det på? Vad i frekvensområdet har då fått en parametrisk höjning i frekvensområdet..?

SÅ jag tipsar fortfarande om mitt gardinförslag och en matta från exempelvis IKEA. För det bästa utgångsläget är ju att filtrera ljudet så lite som möjligt.

Jag är generellt positiv till forum där alla får komma med förslag, men jag tycker inte man ska yttra sig om man inte har en aning om vad man pratar om.

Kasta inte sten i glashus nu Gilbert...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att mixa i lurar, men det har en del fallgropar.

Först skall man ha bra lurar. Själv har snöat in på Sennheiser HD-650. Kopplade i en Benchmark DAC1, sen är jag övertygad om att det jag hör är så nära signalen det går att komma.

Den första fallgropen, tycker jag, är att det är mycket lättare att få det låta bra i lurar än i högtalare. Det blir liksom inget motstånd, skruva lite o så låter det utmärkt. Vid jämförelse med högtalare är det massor kvar.

Nästa fallgrop i min erfarenhet är udda panoreringar. Jag måste lyssna i högtalare då och då för att få ihop det.

Värsta problemet tycker jag är reverb. Kan låta som värsta guldskivan i lurar, fullständigt stinka i högtalare.

Basfrekvenserna däremot som är problem med rum funkar strålande bra i min erfaranhet att jobba med i lurar. Lurarna jag har är raka rejält mycket lägre än rummet jag sitter i och ger en bättre bild av hur det är mixat. Så det är en typisk kontroll.

Nå, man lär sig efter hand av sina misstag. Men jag måste byta lite fram och tillbaka mellan högtalare och lurar för att helt få till det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kasta inte sten i glashus nu Gilbert...

Och med det så menar du exakt vad?

Ja dina mängder av okritiska Pro RME uttalanden t.e.x....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kasta inte sten i glashus nu Gilbert...

Och med det så menar du exakt vad?

Ja dina mängder av okritiska Pro RME uttalanden t.e.x....

Du får gärna gå närmare in på vad du menar med det.

Men snälla har du verkligen så kort minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dessutom står jag för att jag tycker RME är ett av de mest seriösa företagen i denna annars hopplöst oseriösa bransch.

Återigen så kastar du sten i glashus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom står jag för att jag tycker RME är ett av de mest seriösa företagen i denna annars hopplöst oseriösa bransch.

Återigen så kastar du sten i glashus...

Kan du inte förtydliga så att andra förstår varför du påstår att RME inte är bra...? Jag förstår inte hur du kan påstå det, när de faktiskt brukar vara bland de första att uppdatera sina drivrutiner när det behövs (t ex med Vista-drivrutiner under hösten 1996 - långt innan alla andra tillverkare hade vaknat). De har också mycket stabila och bra produkter - både på ljudkortssidan och på omvandlarsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom står jag för att jag tycker RME är ett av de mest seriösa företagen i denna annars hopplöst oseriösa bransch.

Återigen så kastar du sten i glashus...

Kan du inte förtydliga så att andra förstår varför du påstår att RME inte är bra...? Jag förstår inte hur du kan påstå det, när de faktiskt brukar vara bland de första att uppdatera sina drivrutiner när det behövs (t ex med Vista-drivrutiner under hösten 1996 - långt innan alla andra tillverkare hade vaknat). De har också mycket stabila och bra produkter - både på ljudkortssidan och på omvandlarsidan.

Börjar det inte spåra ur lite nu. det var ju inte riktigt ovan som var ursprungsfrågan.

Själv är jag långt ifrån expert på akustik så enda jag "vet" om detta är att om man har ett rum som är tomt så brukar det "eka" väldigt. Låter i regel inte så kul om man vill ha det stummare. Lite tyg och möbler brukar hjälpa mot "ekandet". Vill man ha ett rum som är akustiskt neutralt och inte favoriserar vissa frekvenser behövs kanske basfällor mm.

Men som sagt här finns det folk som kan betydligt mer i forumet än lilla jag. Så jag tar gärna emot råd från er. Sitter själv i långt ifrån optimal miljö. En hall i en lägenhet på 47m2.

Har som sagt minmal koll men tror att om den som lyssnar "lärt" sig kompensera för dålig akustik i lyssningen så kanske det hjälper till för en i slutänden bra mix.

Själv brukar jag försöka kontroll-lyssna i allt möjligt för att lära mig hur det som låter ok hemma ska mixas för att låta bra överallt.

Håller med om att det är förrädiskt att mixa i lurar enligt min erfarenhet. Låter ofta inte lika bra när man kontroll-lyssnar i monitorer. stereo, bilhögtalare mm. Har inte prövat i hörlurar som kostat mer än 2000:- så även där har jag begränsad erfarenhet. Hej hopp Lunchdags!

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

t ex med Vista-drivrutiner under hösten 1996 - långt innan alla andra tillverkare hade vaknat

-96 😮 Det var verkligen tidigt 😛

😮 Petitesser... 😠

Jag höll på att skriva på ett annat ställe samtidigt, så det blev visst lite förvirrat... 😄 2006 ska det naturligtvis vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar det inte spåra ur lite nu. det var ju inte riktigt ovan som var ursprungsfrågan.

Det är vissa som har för vana att ta allting i forumet och som alltid måste "vinna" de diskussioner som de går in i, när det hade varit lämpligare i PM till den som är berörd eftersom ingen annan är intresserad av det ovidkommande tjafset.

Nåja - åter till ordningen. 😠

Själv är jag långt ifrån expert på akustik så enda jag "vet" om detta är att om man har ett rum som är tomt så brukar det "eka" väldigt. Låter i regel inte så kul om man vill ha det stummare. Lite tyg och möbler brukar hjälpa mot "ekandet". Vill man ha ett rum som är akustiskt neutralt och inte favoriserar vissa frekvenser behövs kanske basfällor mm.

Men som sagt här finns det folk som kan betydligt mer i forumet än lilla jag. Så jag tar gärna emot råd från er. Sitter själv i långt ifrån optimal miljö. En hall i en lägenhet på 47m2.

Har som sagt minmal koll men tror att om den som lyssnar "lärt" sig kompensera för dålig akustik i lyssningen så kanske det hjälper till för en i slutänden bra mix.

Själv brukar jag försöka kontroll-lyssna i allt möjligt för att lära mig hur det som låter ok hemma ska mixas för att låta bra överallt.

Håller med om att det är förrädiskt att mixa i lurar enligt min erfarenhet. Låter ofta inte lika bra när man kontroll-lyssnar i monitorer. stereo, bilhögtalare mm. Har inte prövat i hörlurar som kostat mer än 2000:- så även där har jag begränsad erfarenhet. Hej hopp Lunchdags!

Om man akustikbehandlar så kan man slippa kontrollyssna på så många ställen - men ett par BRA, öppna lurar (t ex Ultrasone Pro 2500 eller tidigare nämnda Sennheiser HD650) kan faktiskt ge betydligt bättre resultat än ett par budgetmonitorer för ungefär samma pengar oavsett miljö - och med fördelen att man inte behöver ta hänsyn till rummets akustik. Om man går upp på bättre monitorer men har ett obehandlat rum, så bör man samtidigt akustikbehandla, eftersom investeringen i monitorerna kan vara delvis bortkastad om man har kass akustik...

Kolla gärna i Kontrollrummets Wiki, så kan du bl a hitta lite tips om enkel behandling som de flesta kan fixa till. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla gärna i Kontrollrummets Wiki, så kan du bl a hitta lite tips om enkel behandling som de flesta kan fixa till. 🙂

Svårt att göra mer åt rummet tyvärr. Inte utan massiva protester från min fru så det går inte! 🙂

Får försöka satsa pengar Ultrasone Pro 2500 eller ett par Sennheiser HD650 då. var inte alltför dyra vid snabb koll ligger på cirkus 2500:-

Har sedan tidigare två olika par hörlurar som jag kontrolllyssnar i (minns inte märke och beteckning på dessa) men använder mest monitorerna Behringer 2030A när jag mixar. Är helt enkelt bekvämare.

Måste säga att det här med musik som hobby kostar skjortan!!! Vill nu ha nya hörlurar och en Line6 Pod Live X3 att använda tillsammans med min Variax acoustic när jag lirar live. Blir till att shoppa försiktigt och med en mycket förstående frus samtycke. 🙂

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...