Jump to content
Annons

Min stackars frustrerade vän behöver hjälp :-(


Soxic

Recommended Posts

Hej alla kunniga!

Jag skriver detta inlägg on the behalf of min vän, som sitter hemma och är rejält frustrerad (knappast den enda i denna hemmastudiovärld skulle jag tro). Tidigare har han använt Cubase LE (light versionen?) och allt har fungerat hyfsat. Men nu har han gått över till Cubase 4 och han stöter på patrull. Med endast 2 audiospår och ett par vst-midispår så poppar, knastrar, hänger sig och segar sig hela programmet och inspelningen. Min personliga teori är att hans dator är på tok för vek. Han kör med en bärbar som har 1,8 Ghz processor och 1 GB ram. Ljudkortet är EMU 1616M.

Jag själv kör med det dubbla och till och med jag får lite häng ibland, så därför misstänker jag att hans burk är out of date.

Men det vore intressant att höra era teorier. Kan det vara så att han kör med galna inställningar t ex? eller beror allt bara på datorkraften? Han vill ju helst slippa köpa nytt för han har ganska precis investerat i denna dator (Vajo) och den var rätt dyr när han köpte den, men måste man så måste man.

Han kör med ett ljudkort anpassat för bärbar EMU-1616M. Går detta ljudkort i sådana fall att "konvertera" till att användas till en stationär dator? Kortet kostade trots allt 6000:- 😆

Om det nu är så att han behöver köpa en ny musikdator (PC), kan ni komma med rekommendationer på prisvärda burkar som inte kostar skjortan? T ex ihopbygge på komplett?

Jag kanske begär mycket nu i min frågeställning, men hoppas på svar åt min frustrerade vän 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara så att datorn är för seg. Den här raden är möjligen nyckeln till det:

Med endast 2 audiospår och ett par vst-midispår så poppar, knastrar, hänger sig och segar sig hela programmet och inspelningen

Det finns midi-instrument där ett enda sänker världens bästa dator. Lösningen i sådana fall kan vara att frysa spåret, dvs spara undan själva ljudet. Jag tror cubase har frysning.

Men det finns antagligen en hel mängd olika inställningar som kan vara lika viktiga. Det är bara att hålla på och söka i de tips som finns lite här och där, till slut har man kommit fram till något som fungerar tillräckligt bra.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

vad säger cubase-supporten?

Det vet jag inte för han har inte kontaktat dom. Känns som att man får snabbare svar här ändå. Folk som exempelvis har liknande system, etc kan ju gärna berätta sina erfarenheter. Jag tvivlar i vilket fall som helst på att det är något fel på Cubase. Min kvalificerade gissning är som sagt att det är systemet som är för vekt, för jag har dubbla kraften och kan stöta på liknande problem. Jag glömde nämna att han får upp en ruta också i Windows med minnesvarning ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på 1,7 och 1Gb ram. Förvisso m. 7 200 varv men 20-35 spår (beroende på antal inserts/sends) varav 4-5 vsti är ju inget problem.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

vad säger cubase-supporten?

Det vet jag inte för han har inte kontaktat dom. Känns som att man får snabbare svar här ändå. Folk som exempelvis har liknande system, etc kan ju gärna berätta sina erfarenheter. Jag tvivlar i vilket fall som helst på att det är något fel på Cubase. Min kvalificerade gissning är som sagt att det är systemet som är för vekt, för jag har dubbla kraften och kan stöta på liknande problem. Jag glömde nämna att han får upp en ruta också i Windows med minnesvarning ibland.

OS?

anpassningar för musikinspelning eller allround dator?

tycker det knäar för lätt på din beskrivning

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
vad säger cubase-supporten?

Det vet jag inte för han har inte kontaktat dom. Känns som att man får snabbare svar här ändå. Folk som exempelvis har liknande system, etc kan ju gärna berätta sina erfarenheter. Jag tvivlar i vilket fall som helst på att det är något fel på Cubase. Min kvalificerade gissning är som sagt att det är systemet som är för vekt, för jag har dubbla kraften och kan stöta på liknande problem. Jag glömde nämna att han får upp en ruta också i Windows med minnesvarning ibland.

OS?

anpassningar för musikinspelning eller allround dator?

tycker det knäar för lätt på din beskrivning

Hmm, när Gain här beskriver sin situation så börjar man ju undra hur man ställt in saker och ting. Jag kör ju som sagt 3Ghz oxh 2 gig ram och stöter på lite småhack när jag kör 3-4 VST-instrument och kanske 8-9 audiospår. Kanske måste höja latency?

Hur som helst använder han sin bärbara som allarounddator, men han försöker undvika att ladda ner onödiga filer och program. Men det kanske inte hjälper. Hmm, så det kanske trots allt kan vara ett Cubaserelaterat problem trots allt? Eller kan det vara så att det till och med kan handla om latencyinställningar eller växlingsfilen i Windows XP? I have no idea. Det är svårt att beskriva mer ingående när det inte är ens egen dator. Undrar bara om ni hade lite tips och idéer sådär på rak arm.

Tack för svaren hittills. Det uppskattas.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter onekligen märkligt, att en såpass kraftfull dator inte klarar mer. Visst finns det processorsugande pluggar men min gamla iMac G4, 1 GHz, 512 MB RAM, klarade, när det begav sig, av fyra stycken spacedesigners och min 8 år gamla iBook G3 klarar fortfarande av 15-20 audiospår innan den kroknar. Visserligen Logic och OSX, men XP och Cubase är ju ingen dålig kombo alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kunniga!

Jag skriver detta inlägg on the behalf of min vän, som sitter hemma och är rejält frustrerad (knappast den enda i denna hemmastudiovärld skulle jag tro). Tidigare har han använt Cubase LE (light versionen?) och allt har fungerat hyfsat. Men nu har han gått över till Cubase 4 och han stöter på patrull. Med endast 2 audiospår och ett par vst-midispår så poppar, knastrar, hänger sig och segar sig hela programmet och inspelningen. Min personliga teori är att hans dator är på tok för vek. Han kör med en bärbar som har 1,8 Ghz processor och 1 GB ram. Ljudkortet är EMU 1616M.

Jag själv kör med det dubbla och till och med jag får lite häng ibland, så därför misstänker jag att hans burk är out of date.

Men det vore intressant att höra era teorier. Kan det vara så att han kör med galna inställningar t ex? eller beror allt bara på datorkraften? Han vill ju helst slippa köpa nytt för han har ganska precis investerat i denna dator (Vajo) och den var rätt dyr när han köpte den, men måste man så måste man.

Han kör med ett ljudkort anpassat för bärbar EMU-1616M. Går detta ljudkort i sådana fall att "konvertera" till att användas till en stationär dator? Kortet kostade trots allt 6000:- 🙂

Om det nu är så att han behöver köpa en ny musikdator (PC), kan ni komma med rekommendationer på prisvärda burkar som inte kostar skjortan? T ex ihopbygge på komplett?

Jag kanske begär mycket nu i min frågeställning, men hoppas på svar åt min frustrerade vän 🙁

Kolla in den här länken kanske finns några tips som kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det borde väl gå att få ut lite mer men jag skulle nog fundera på ett bygge ändå, men framför allt ta reda på först om kortet funkar i en stationär PC. Jag känner inte till kortet men det ser ju ut som att boxen i alla fall är den samma så det kanske går att köpa till PCI kortet och då får han ju en jäkla flexibel lösning både för bärbar och stationär. Det kanske finns nån konverter till cardbussgrejen?

Mitt senaste bygge kostade runt 7000 spänn men man kan välja en annan processsor och komma ner lite i pris.

Moderkort Ga P35-DS3R (runt en tusing på PC City, bra kort och man kan som sagt uppgradera processorn senare samt när Vista blir stabilt nog även trycka i upp till 8 gig i minnet eller avvakta om apple släpper sitt os fritt och köra mac på den)

Cpu q6600 quadcore (2100 kr)

Grafikkort GA 7300 gs Pcie (funkar med dubbla monitorer tror det var 700-800 kr på PC City)

Minne 8 gig Apacer ddr2 800 Mhz (bra och billigt 4 gig för 700-800 kr beroende på dagspris)

HD en gammal vanlig återanvänd 7200 rpm IDE får gå så länge

Nätagg ATX 630 W låter lite men får gå för tillfället (600 kr eller nåt på PC City)

PCI-> FW för mitt FW ljudkort (Obs! Ti chipset ett måste 223 kr)

Burk från Jula (150 spänn eller nåt 🙂)

Den här kroknar inte i första taget och är ändå riktigt mycket billigare och lika bra om inte bättre än en "märkes" musik dator.

Den klararade 19-21 spår beroende på hur myckety övrigt jag hade igång när jag körde ett benchmarktest på den med jag tror det var tre riktigt tunga pluggar på varje spår. Jag räknar kallt med att det inte ska vara några problem att jobba med över 64 vanliga wav spår och lite pluggar om så krävs vilket iofs. inte är troligt för jag leker bara lite.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för ert engagemang. Struligheterna har dock inte löst sig. Han tänker dock inte lägga ner allt för mycket tid på det har han bestämt då han anser att hans system ändå känns lite out of date så att säga. Därför tänker han satsa på en ny musikdator (pc). Det är mycket begärt, jag vet, men om någon vänlig själ skulle kunna rekommendera lite delar, ett ihopbygge eller liknande så vore det tacksamt. Eller så kanske det redan finns en sådan länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går detta ljudkort i sådana fall att "konvertera" till att användas till en stationär dator? Kortet kostade trots allt 6000:- 😄

Jepp! Han kan köpa ett 1212M så kan han koppla docken från PCI kortet istället.

Det finns folk som kör PCIkort med PCMCIA adapter men det verkar strula lite ibland.

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga teori är att hans dator är på tok för vek. Han kör med en bärbar som har 1,8 Ghz processor och 1 GB ram. Ljudkortet är EMU 1616M.

Jag själv kör med det dubbla och till och med jag får lite häng ibland, så därför misstänker jag att hans burk är out of date.]

Går det inte att få fram ett värde för CPU-användningen på något sätt? Jag hade ett liknande problem som uppstod då CPU började hålla sig på 70-80%, vilket för den datorn betydde 3 VST instrument. (Lösningen? Ny dator, förstås.)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är rätt förvånad över hur lite en del verkar få ut.

När jag körde min Mac G3 på 233mHz kunde jag köra Reason med lite syntar och effekter samt Cubase med 4-5 Audiospår med några pluggar innan den kroknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också vilket operativsystem - många har problem med Vista ( inte alla ) morsan´s bärbara var seg så in i bomben innan jag formaterade & stoppade i XP istället. Kolla först att det finns XP-drivrutiner till datorn.

Mina 1:a gissningar är :

- energisparande program som saktar ned CPU etc. - utmärkt vid kontorsbruk, men knappast vid studiobruk. Det finns sådana funktioner via BIOS också - stäng av / ställ in på "always on"/ full fart

- autostartande program typ antivirus, messenger etc.

- 1GB RAM är väl så där på gränsen till tillräckligt - jag tycker att man ska ha minst 2GB

- för låg latency, det är ju bara "nödvändigt" vid "direct-monitoring", d.v.s. när man behöver höra det som spelas in i inspelningsögonblicket. Prova att öka bufferten till det dubbla mot vad den är inställd på.

Edit : stäng av nätverkskorten i hårdvaru-hanteraren vid musicerandet - både trådlösa & trådbundna står & söker med jämna mellanrum & kan lägga beslag på CPU´n - MS tror väl att det är allas högsta dröm att alltid vara "on-line" :rolleyes: : slut edit

- Kolla resursanvändningen via taskmanager/aktivitetshanteraren.

Tips på några andra schyssta siter : Pcaudiolabs, Audioforums, SOS

Ett litet varningens ord : gör bara ett fåtal ändringar åt gången & provkör några dagar innan ni gör fler - en del tweaks kan ju ha oönskade resultat för andra program.

Hoppas det löser sig.

Per

Redigerat av PGW
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...