Jump to content
Annons

Bas pickup? (aktiv)


Lithium

Recommended Posts

Ja, tänkte byta mick i min J&D bas. Köp en ny bas kanske nån säger men det tänker jag inte göra, då jag iaf först tänker byta mick i denna, dels för att det lär låta bättre och dels för att det är kul att löda o ha sig.

Dessvärre hittade jag - till min förvåning - inte en ända tråd om bas pickups på forumet. Så om det finns någon skriv kunnig, bas-mick-byttar snubbe (eller tös) där ute så får ni gärna komma med era rekommendationer.

Allround-ljud = generellt, allsidigt ljud.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BUMP!

Vad är det här, måste väl ändå finnas nån basist som gjort ett mick byte på detta forumet.

Förövrigt så är den nuvarande micken en så kallad "soapbar" och är 110*50 mm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tredje dan, inget svar!

Hur som hellst så funderar jag på en aktiv EMG mick de tycks ju vara populära iaf bland gitarrister. Kollar på emg:s hemsida och hittar då mest en massa mickar till J och P-basar vilka jag antar inte passar storleksmässigt på min bas. Men det fanns ända några så kallade soapbar mickar - närmare bestämt 4 stycken - för 4-strängade basar. Men hur vet man vilken som låter enligt min smak, EMG tillåter ju ingen lyssning från sidan?

Vilket enligt mig är väldigt märkligt se bara hur väl seymour duncan presenterar sina pickups. Hur har EMG tänkt att jag skall vilja köpa en mick som jag aldrig har lyssnat på?

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en p-bas du har!?

Den ser uit så här ungefär.

EDIT: är det en p-bass då?

näe.. p står fr precision bass. 😄 det där är ngn sorts ibanezkopia.. har du öppnat micken och kollat att det inte är en humbuck!?

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en p-bas du har!?

Den ser uit så här ungefär.

EDIT: är det en p-bass då?

näe.. p står fr precision bass. 😆 det där är ngn sorts ibanezkopia.. har du öppnat micken och kollat att det inte är en humbuck!?

Den går liksom inte att öppna...eller hur menar du?

Är soapbar mickar samma som single coil?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Trots ett mycket vagt gehör för mina frågor och ressonemang ang. bas pickuper så tänkte jag iaf se efter om någon där ute har några erfarenheter eller komentarer kring den pickup jag funderar mest över att köpa: EMG-35CS.

Då det står att detta skall vara deras mest traditionella pickup så antar 🙂 jag att den bör passa mig bäst, vad tror ni?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...