Jump to content
Annons

Akustisk Gitarr


trancedanne

Recommended Posts

Tjena allihop, vid 21 års ålder så har jag fått upp tanken att börja lära mig lira gitarr. Jag tänkte dra in till Stockholm och titta runt lite. Någon som kan rekommendera någon bra gitarr? Ingen nybörjar gitarr utan något mer mittimellan, någonting prisvärt helt enkelt. Om någon vet någon bra affär i stockholms området säg gärna till också.

Tänkte även passa på och fråga hur man lär sig lira gitarr på bästa möjliga vis om man nu inte tar lektioner.

Tack!

// Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Tjena allihop, vid 21 års ålder så har jag fått upp tanken att börja lära mig lira gitarr. Jag tänkte dra in till Stockholm och titta runt lite. Någon som kan rekommendera någon bra gitarr? Ingen nybörjar gitarr utan något mer mittimellan, någonting prisvärt helt enkelt. Om någon vet någon bra affär i stockholms området säg gärna till också.

Tänkte även passa på och fråga hur man lär sig lira gitarr på bästa möjliga vis om man nu inte tar lektioner.

Tack!

// Danne

Jag rekommenderar dig att börja med en enkel nybörjargitarr. Det finns billiga gitarrer som låter okej för sitt pris och som är lättspelad. Det viktigaste om man ska börja spela är att ha en lättspelad gitarr. Börja med nylonsträngad så du skonar dina fingrar i början är mitt råd. Du kommer få tillräckligt ont i dom ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena allihop, vid 21 års ålder så har jag fått upp tanken att börja lära mig lira gitarr. Jag tänkte dra in till Stockholm och titta runt lite. Någon som kan rekommendera någon bra gitarr? Ingen nybörjar gitarr utan något mer mittimellan, någonting prisvärt helt enkelt. Om någon vet någon bra affär i stockholms området säg gärna till också.

Tänkte även passa på och fråga hur man lär sig lira gitarr på bästa möjliga vis om man nu inte tar lektioner.

Tack!

// Danne

Finns många fina gitarrer men i mellansegmentet!? Ja det beror på vad man menar med mittemellan ... för mig är en mittemellan gitarr mellan 6-10 000 men det är min preferens!

Skulle rekommendera att titta på Cort, Taylor, Fender, Parkwood och möjligen Crafter där man får mycket gitarr för pengarna!

Men det absolut viktigaste är att just du trivs med ljudet och känslan .... ja just det glömm inte att titta på Yamaha de har ett och annat guldkorn med 🙂

Testa så många du kan ... jag var inne och titta på en Takamine och en Taylor och spelade länge en kille inne på MB kom fram och menade på att jag skulle testa Cort FX 730 men jag var väl lite negativ ända tills jag testat den ett tag.... sedan förälskade jag mig och tog den! Den var ett par tusen billigare än Takaminen och Taylorn valet stod mellan så det sved inte heller 🙂

Lycka till med ditt val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska dra ner till JAM på Roslagsgatan i Sthlm och prova på olika modeller.Smaken är som baken..Själv har jag köpt min Tanglewood TW15 NSB där för 6000 :- efter att ha provspelat flera kända märken.Är mycket nöjd med den gitarren..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Två stålsträngade alternativ:

Yamaha FG750S - från UK (Imuso) runt 3000 SEK (Sverige 5000 SEK - MB).

Simon & Patrick i ceder för runt 3000 SEK i svensk butik - (t.ex. 4Sound).

Där har du två förslag, när nu inte slantrna räcker till en Gibson Hummingbird eller en 12000-kronors Taylor eller Simon & Patrick.

Två nylonsträngade alternativ:

Raimundo 104B - löjligt prisvärd för 2300 SEK (Jam)

Admira Malaga - prisvärd för runt 2400 SEK (4 Sound/MB)

Lycka till!

Det var väl roligt detta då

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tycker att du behöver köpa en gitarr från något känt märke så tycker jag att du ska kolla in Furch gitarrer. Det är ett tjeckiskt gitarrmärke som ska vara prisvärt, även bland de billigare modellerna. Jag har dock inte provspelat dom själv, så jag kan inte ge något betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kolla på Musik Börsen där har dom (förhoppningsvis i alla fall om dom inte sålt slut) en Tjeckisk (tror jag det var) akustiskt stålsträngad Western style gura som låter riktigt riktigt jäkla bra för 5000 - 6000 spänn. Den bästa för dom pengarna som jag har hittat i mitt liv på 50+ år. Kommer dessvärre inte ihåg vad den heter så det blir till att kolla. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska dra ner till JAM på Roslagsgatan i Sthlm och prova på olika modeller.Smaken är som baken..Själv har jag köpt min Tanglewood TW15 NSB där för 6000 :- efter att ha provspelat flera kända märken.Är mycket nöjd med den gitarren..

Instämmer med att du borde dra ner till JAM på Roslagsgatan! De vet vad de snackar om.....Lite svårt när man inte vet exakt vilka priser vi pratar om. Och om du är helt nybörjare så är det ju inte dumt att börja med en nylonsträngad. Men om du ska ge dig in på stål direkt så är min åsikt att vad gäller billiga gitarrer (1995-4000) så är Tanglewood rätt så oslagbara! Riktiga träslag o mycket bra klang för de pengarna!! Steget därefter skulle jag nog vilja rekomendera Furch (vet inte exakta priser på de men har en vän som köpte en för 6000 :- och den är riktigt trevlig). Bra byggen för en rimlig peng. Därefter är jag personligen ett fan av Taylor.....Har själv en 214e (11500:-, vilket iof är en av deras billigaste!) som låter som en gud!! O uppåt finns det ingen gräns på deras utbud.....Tanglewood o Taylor hittar du på JAM, är lite osäker på om de säljer Furch dock....Annars hittar du Furch på Hellstone på Götgatsbacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar mig själv för det här, men;

stagg stålsträngade gitarrer är faktiskt riktigt bra och brukar ligga runt 2500 kr med inbygd preamp.

Det finns billigare gitarrer som är fullt dugliga men om du känner för att lägga ut lite mera pengar på nåt som håller i mer än 5 år så är dom faktiskt värda att ta en titt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla rekomenderar olika gitarrer och det är väl bra, men jag vill bara tipsa om gitarr-kurs ändå ! ! !

Gick 2 nivåer på Kulturama för ett par år sen, va rätt bra för grunderna faktiskt, hade aldrig lärt mig accord o grepp annars....sen borde man ju övat betydligt mer.....

Vad gäller gitarr så köpte jag en Yamaha C-40 nylonsträngad, för typ 1700:- med gigbag. Låter inte så kul, men skulle vara en lättspelad nybörjargura. Men..... jag har rätt små händer och halsen är rätt bred, och strängarna sitter rätt högt så det är rätt svårt att få till rena ackord, funkar mycket bättre med kompisars stålsträngade för mig, fast visst svider det i fingrarna 🙂

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill börja med att påpeka att jag inte vet ett jota om gitarrer och hur dom byggs och vad dom innehåller för träslag och sånt men jag köpte mig en Yamaha gitarr för några år sedan som lät kanon i butiken med Yamaha strängar på. Dom fick sätta in aktiv mikrofoni och alltihop landade på kring 5000kr.

Soundet var precis så där samlat och krispigt och rent som man vill att en gitarr ska låta.

När jag började spela in med den genom en SM57:a så lät den fortfarande lika bra och i jämförelese med min polares dyra Martin gitarr så funkade den klart bättre i inspelningssmmanhang, MEN när jag köpte en dyrare kondensator mick så blev det plötsligt det omvända.

Nämnas bör också att Yamaha strängar inte längre gick att få tag på häromkring där jag bor.

Min fina gitarr med det klara soundet blev plötsligt vass, tunn och plastig i den dyra micken och Martin guran som tidigare var för bumlig lät plötsligt kanon.

Detta oavsett var jag placerade mickarna. Jag testade både små kondis mickar i xy konfiguration över 8 och 12:e band och den dyra stormembranaren på alla tänkbara avstånd och runt hela gitarren. Jag testade allt.

Bara som ett tips att allt som låter bra i affären kanske inte passar i slutändan till det man ska ha gitarren till. Eller se till att få en SM57:a på köpte hehe (skojar bara).

Lycka till 😆

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...