Jump to content
Annons

Sole


karl

nå't att bygga vidare på  

15 röster

  1. 1. nå't att bygga vidare på

    • 1.Gör om
      2
    • 2.Fattar ingenting
      0
    • 3.Acceptabelt
      3
    • 4.Kör på
      7
    • 5.Top
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN:sole

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:float

LÅTLÄNGD:2:30

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:same

EV. MEDVERKANDE:10xkarl

INSPELNINGSÅR:..04

FORMAT: mp3

STORLEK:3.6Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:sole Nu har jag ändrat lite grann, så lyssna gärna igen och ge lite konst. kritik.

En liten låt som bara kom, lite ovan med dessa harmisar men funkar det?

Inte en effekt på grundsången, däremot på körerna( allt möjligt) 😉

bek009.gif

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skum låt! Ok, här kommer en massa synpunkter som du får ta med en nypa salt. Enda anledningen till att jag dumpar dom är att jag faktiskt tycker om låten trots dess (som jag tycker) brister.

1. Sången är sur och otroligt oartikulerad och ljudet är ganska hemskt. Det finns potential till att låta skitbra, men lär dig låten ordentligt, dämpa rummet lite, sjung in igen så man hör vad du säger och röj sen med en EQ nånstans mellan 100-200hz. Du har en bulle där som måste ner lite. En de-esser skulle nog inte skada heller. Transienterna blit lätt jobbiga när man spelar in digitalt i "hemmamiljö" och sjunger nära mikrofonen.

2. Trumloopen är gammal som gatan och var hip för ungefär 10 år sen. Byt ut eller programmera/spela in lite mer "riktiga" trummor.

3. Pianot låter hemskt. Det spelas lite väl okänsligt. Skulle säkert låta bättre om du spelade om det efter att sången var på plats så det är lite mer följsamt.

4. Basen är ok, men lite loj och trött, men det hänger nog ihop med den hemska loopen. Hade du spelat mer med loopen hade det låtit mycket bättre...

Annars är kompositionen skitbra. Form/arr fint också. Du skulle kunna sjunga hur bra som helst, och fortsätter du att sjunga mycket så gör du nog det en vacker dag också. Gillar ditt melodiska tänk som fasen (är inne på den sortens melodik själv en hel del nu och det är ju alltid kul att hitta likasinnade).

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller i stora drag med ovanstående. Tillägger.

Trumloopen har ingen höjdarkvalité. Skulle du köra den fast nyinspelad skulle det ge låten lite mer.

Körerna är galet kapade, och är rätt otydliga.

Vid 1.10 så låter det som om du sitter på toa.

Gillar nyhetssändningen eller vad det är i bakgrunden vid 36-38 :rolleyes:

Detta kan nog bli något om du jobbar på det. Framförallt sångsåren och trumloopen om du frågar mig. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skum låt!  Ok, här kommer en massa synpunkter som du får ta med en nypa salt. Enda anledningen till att jag dumpar dom är att jag faktiskt tycker om låten trots dess (som jag tycker) brister.

1. Sången är sur och otroligt oartikulerad och ljudet är ganska hemskt. Det finns potential till att låta skitbra, men lär dig låten ordentligt, dämpa rummet lite, sjung in igen så man hör vad du säger och röj sen med en EQ nånstans mellan 100-200hz. Du har en bulle där som måste ner lite. En de-esser skulle nog inte skada heller. Transienterna blit lätt jobbiga när man spelar in digitalt i "hemmamiljö" och sjunger nära mikrofonen.

2. Trumloopen är gammal som gatan och var hip för ungefär 10 år sen. Byt ut eller programmera/spela in lite mer "riktiga" trummor.

3. Pianot låter hemskt. Det spelas lite väl okänsligt. Skulle säkert låta bättre om du spelade om det efter att sången var på plats så det är lite mer följsamt.

4. Basen är ok, men lite loj och trött, men det hänger nog ihop med den hemska loopen. Hade du spelat mer med loopen hade det låtit mycket bättre...

Annars är kompositionen skitbra. Form/arr fint också. Du skulle kunna sjunga hur bra som helst, och fortsätter du att sjunga mycket så gör du nog det en vacker dag också. Gillar ditt melodiska tänk som fasen (är inne på den sortens melodik själv en hel del nu och det är ju alltid kul att hitta likasinnade).

Uppskattar verkligen din kritik, du verkar ha pejl på det mesta...

1. 😮 inget försvar, ibland blir den sur ibland mindre... innan jag började lägga ut alster här på forumet hade jag otroligt mycket effekter på rösten, jag försöker att jobba bort från det. Ska testa dra ner vid 100-200 Hz och texten är rubbishenglish bara för sångmelodins tillkomst och väldigt oartikulerad ...visst..

2. :rolleyes: Trumloopen är ny för mig då jag aldrig förr körde med trummor överhuvudtaget, jag tar loopen från Stylus och dom kanske har hängt med ett tag.

Ska prova nå't annat ( du gav en länk förrut)

3. 😄 Gigaflygel (Bösendorfer Imperial) med bra övertoner i giga , men för att få med den i slutmixen är jag tvungen att köra en audiocapture i giga och då försvinner mycket av övertonsregistret...sedan är man väl inte världens pianist...

4. 😛 Ståbas från Trilogy men samtidigt inte basist....

Men som sagt jag spelar för att det är ett måste att få ur sig det man har inne i huvudet och ibland blir det så här.Kul att du gillar mitt melodiska "tänk" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde inte första versionen, så jag kan bara snacka om den här.

Snygg piano/sång, bra känsla! Trumloopen, nåja, men jag tror jag hajar hur du menar - en loopande rytm för att hotta till balladen så den får ett bättre sug.

Hursomhelst - jag tycker du gör jävligt bra låtar Karl, i en genre som är knepig, både för lyssnare och för den som skriver. Jag kan inte sluta tjata om Genesis '74, men det här skulle fan kunna vara taget från Lamb lies down/Selling England.. eller Gabriels första/andra soloplatta. Sen överlåter jag till VacUm att tipsa om ljuden, han har som du märker grym koll.

Om du nån gång ger ut nåt på platta så ska jag med glädje punga ut med 179:- för ett ex för sånt här gillar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde inte första versionen, så jag kan bara snacka om den här.

Snygg piano/sång, bra känsla! Trumloopen, nåja, men jag tror jag hajar hur du menar - en loopande rytm för att hotta till balladen så den får ett bättre sug.

Hursomhelst - jag tycker du gör jävligt bra låtar Karl, i en genre som är knepig, både för lyssnare och för den som skriver. Jag kan inte sluta tjata om Genesis '74, men det här skulle fan kunna vara taget från Lamb lies down/Selling England.. eller Gabriels första/andra soloplatta. Sen överlåter jag till VacUm att tipsa om ljuden, han har som du märker grym koll.

Om du nån gång ger ut nåt på platta så ska jag med glädje punga ut med 179:- för ett ex för sånt här gillar jag.

Tack för feedbacken, men det finns så mycket att putsa på. Och om man nå'n gång kommer till det stadiet att ge ut nå't så blir det en gratisplatta till dig och många fler....så mycket positiva inputs man får här, gör att det rullar på ett tag till...

karl 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter lite burkig.. nästan som ett litet reverb med fasfel???... och loopen skulle nog tjäna på att bli av med lite 60hzbotten.. om du inte byter mot en annan typ av trumkomp..

Som hamma säger.. låta phil collins lägga en trumräka 😆 ..eller kanske nåt fräschare..vad vet jag

Gillar det här ännu mer nu än första versionen med massa slaskeffekter... nu börjar det skönjas ett jäkla schysst sångspråk... får du bara till ett öppnare sound på sången kommer det göra väldigt mycket på intrycket

..ge inte upp bara, för eller senare kommer det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter lite burkig.. nästan som ett litet reverb med fasfel???...

...eller som om medhörningen spelas in samtidigt med sången...

Där har jag ett stort problem, jag har alltså två små skitmixrar typ berhinger fast sämre och jag har problem med medhörning när jag ska sjunga in spår.

Det blir kanske inte riktig återkoppling, men i närheten.... När plånboken blir fetare 😳 ska det bli nå't nytt på den fronten, om det nånsin händer :rolleyes:

Tack för responsen / karl 😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tippar på att Karl är stort XTC-fan, rätt?

Sämre influenser kan man ju ha...

Fin melodi - kasst inspelad.

XTC har jag lyssnat på men ganska sent i livet, första gången för en sådär sex år sedan och helt klart i min smak annars har det bara varit symfonirock jag lyssnat på för hela slanten...

Tack för responsen / karl 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumloopen låter bättre nu, men kanske lite basig.

Fortfarande samma skumma kap efter första refrängen, samt att sången har det där skumma fasfelet(?) som nämnt ovan.

Annars tycker jag du definitvt har något här, melodin är helt underbar. Refrängen är guld värd när den sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag ett stort problem, jag har alltså två små skitmixrar typ berhinger fast sämre och jag har problem med medhörning när jag ska sjunga in spår.

Det blir kanske inte riktig återkoppling, men i närheten.... När plånboken blir fetare 🙂 ska det bli nå't nytt på den fronten, om det nånsin händer 😉

Tack för responsen / karl 🙂

Vad är det för mixrar? och hur har du kopplat?..med två mixerbord borde det gå att ordna relativt lätt så medhörningen inte kommer med i mixen

typ micken i ena och hörlurarna i den andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag ett stort problem, jag har alltså två små skitmixrar typ berhinger fast sämre och jag har problem med medhörning när jag ska sjunga in spår.

Det blir kanske inte riktig återkoppling, men i närheten.... När plånboken blir fetare 😉  ska det bli nå't nytt på den fronten, om det nånsin händer :rolleyes:

Tack för responsen  /  karl 😄

Vad är det för mixrar? och hur har du kopplat?..med två mixerbord borde det gå att ordna relativt lätt så medhörningen inte kommer med i mixen

typ micken i ena och hörlurarna i den andra

Märket är av Eurodesk en billighetsvariant an Berhinger tror jag. Vansinnigt brum och jag har mikrofonen i ena och lurarna i den andra men det är nå't som inte lirar då det är svårt att få upp nivån på sången i lyssningen.Kopplingen : Output från mixern med mikrofonen till input på kortet, Output på kortet till kanal 1&2 på lurmixern...??? Det är väl en tidsfråga innan jag slänger ut dom.... Nå't att rekomendera?

karl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Märket är av Eurodesk en billighetsvariant an Berhinger tror jag. Vansinnigt brum och jag har mikrofonen i ena och lurarna i den andra men det är nå't som inte lirar då det är svårt att få upp nivån på sången i lyssningen.Kopplingen : Output från mixern med mikrofonen till input på kortet, Output på kortet till kanal 1&2 på lurmixern...??? Det är väl en tidsfråga innan jag slänger ut dom.... Nå't att rekomendera?

karl :rolleyes:

Spelar du uteslutande in med EN mikrofon kan du ju koppla om så du slipper 2 mixers. Skicka helt enkelt mikrofonsignalen till send-kanalen och ta den signalen till en av inputtarna på ljudkortet. Så har du lyssningen på vanliga volymregeln och inspelningsnivån på senden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märket är av Eurodesk en billighetsvariant an Berhinger tror jag. Vansinnigt brum och jag har mikrofonen i ena och lurarna i den andra men det är nå't som inte lirar då det är svårt att få upp nivån på sången i lyssningen.Kopplingen : Output från mixern med mikrofonen till input på kortet, Output på kortet till kanal 1&2 på lurmixern...??? Det är väl en tidsfråga innan jag slänger ut dom.... Nå't att rekomendera?

karl :rolleyes:

Spelar du uteslutande in med EN mikrofon kan du ju koppla om så du slipper 2 mixers. Skicka helt enkelt mikrofonsignalen till send-kanalen och ta den signalen till en av inputtarna på ljudkortet. Så har du lyssningen på vanliga volymregeln och inspelningsnivån på senden.

Phantommatningen går via XLR

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att ingångskanalerna på ditt ljudkort använder XLR?

Annars är det ett klockrent tips som VacUm kom med..alltså om du inte har en alternativ utgång..ELLER..går via insertjacket på mikrofonsignalen direkt till ljudkortets ingång..iofs enbart mono ..men det löser man då med en mikrofon till.. :rolleyes: ..

hmm..

ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Märket är av Eurodesk en billighetsvariant an Berhinger tror jag. Vansinnigt brum och jag har mikrofonen i ena och lurarna i den andra men det är nå't som inte lirar då det är svårt att få upp nivån på sången i lyssningen.Kopplingen : Output från mixern med mikrofonen till input på kortet, Output på kortet till kanal 1&2 på lurmixern...??? Det är väl en tidsfråga innan jag slänger ut dom.... Nå't att rekomendera?

karl 🙂

Spelar du uteslutande in med EN mikrofon kan du ju koppla om så du slipper 2 mixers. Skicka helt enkelt mikrofonsignalen till send-kanalen och ta den signalen till en av inputtarna på ljudkortet. Så har du lyssningen på vanliga volymregeln och inspelningsnivån på senden.

Phantommatningen går via XLR

Que?

Link to comment
Dela på andra sajter

Que?

Går inte 48 volt genom XLR kontakten??

Ja men alltså..

Mikrofon---->mixer----(fx send, ingen fantommatning)-->ljudkort.

Du har xlr mellan mick och mixer.. och en obalanserad linekabel från eff. send till ljudkortet. Där finns inga 48V

Link to comment
Dela på andra sajter

Que?

Går inte 48 volt genom XLR kontakten??

Ja men alltså..

Mikrofon---->mixer----(fx send, ingen fantommatning)-->ljudkort.

Du har xlr mellan mick och mixer.. och en obalanserad linekabel från eff. send till ljudkortet. Där finns inga 48V

Ok , ska koppla om litegranna så ska det väl funka ... hajar inte hur micken ska få sina 48?? men det kanske ordnar sig... 😄

Tack för all konstruktiv kritik och för er som inte lyssnat ännu Ta en lyssn..

karl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Karl..kolla detta: 😄

Mikrofon -> kabel med XLR-kontakt -> Mixerbordets XLR-kontakt (48Volt har du här)-> från fx sendutgången på mixerbordet -> Ljudkortets ingång.

sen vrider du bara upp FX-send på mikrofonkanalen så tappar du ut den rena mikrofonsignalen till ljudkortet UTAN att det blir knas om du sedan tar in ljudkortets retur in i mixerbordet för medhörning

är du med nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Karl..kolla detta:  😄

Mikrofon -> kabel med XLR-kontakt -> Mixerbordets XLR-kontakt (48Volt har du här)-> från fx sendutgången på mixerbordet -> Ljudkortets ingång.

sen vrider du bara upp FX-send på mikrofonkanalen så tappar du ut den rena mikrofonsignalen till ljudkortet UTAN att det blir knas om du sedan tar in ljudkortets retur in i mixerbordet för medhörning

är du med nu?

Absolut, jag är inget tekniksnille men helt klart fattar jag nu. Men borde man inte ha en större mixer med subgrupper och sånt....????såsmåningom

karl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...