Jump to content
Annons

cpu:n peakar med nya ljudkortet


Jon Rinneby

Recommended Posts

När jag kör igång ett gäng krävande pluggar i cubase sx3 så börjar cpu mätaren i cubase hoppa frenetiskt från 20%-70% ett tag, för att sedan stabliseras efter ett tag. Ibland händer det, ibland inte alls.

Har gjort alla obligatoriska tweaks i xp (32bitars) samt installerat om mina drivers till mitt Saffire LE

Såklart testat olika settings och buffersize. Funderar på om det kan vara windows xp som inte känner igen min processor ordentligt?

Min dator

Bärbar

Intel dual core t8300

4 gb ram (windows känner igen 3gb)

7200 rpm hdd

Lösning: (om än temporär)

Windows xp home

---------------------

Har efter många om och men nergraderat från pro till home, till min musikdator. Datorn ska endast användas till musik och inget internet eller dylikt. Problemet borta, cpun stabil och jag kan ladda många fler pluggar innan mätaren slår i taket.

Testade sedan att installera sp2 och vips så börja datorn strula igen. Cpumätaren hoppar från 20-70% som tidigare med xp pro sp2... Skrev om detta i ett tidigare inlägg

Det verkar som om något installeras med sp2 som något i min dator inte gillar, troligvis något av följande:

* Min processor T8300 som läses av fel när jag installerat sp2 när jag kollar i system (Konstigt nog rätt med sp1.a)

* Mitt ramminne som är 4gb, xp stödjer bara 3 gb, kanske något som konfliktar med sp2 men inte med sp1.a

Mitt TI firewirechip (trots microsofts sp2 för firewire uppdatering) börjar krångla

Hur som helst, så funkar det utan sp2, så jag håller mig nog borta från det tills jag funnit någon lösning...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
När jag kör igång ett gäng krävande pluggar i cubase sx3 så börjar cpu mätaren i cubase hoppa frenetiskt från 20%-70% ett tag, för att sedan stabliseras efter ett tag. Ibland händer det, ibland inte alls.

Har gjort alla obligatoriska tweaks i xp (32bitars) samt installerat om mina drivers till mitt Saffire LE

Såklart testat olika settings och buffersize. Funderar på om det kan vara windows xp som inte känner igen min processor ordentligt?

Min dator

Bärbar

Intel dual core t8300

4 gb ram (windows känner igen 3gb)

7200 rpm hdd

Det är ett känt fenomen att det blir instabilt med focusrites ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
När jag kör igång ett gäng krävande pluggar i cubase sx3 så börjar cpu mätaren i cubase hoppa frenetiskt från 20%-70% ett tag, för att sedan stabliseras efter ett tag. Ibland händer det, ibland inte alls.

Har gjort alla obligatoriska tweaks i xp (32bitars) samt installerat om mina drivers till mitt Saffire LE

Såklart testat olika settings och buffersize. Funderar på om det kan vara windows xp som inte känner igen min processor ordentligt?

Min dator

Bärbar

Intel dual core t8300

4 gb ram (windows känner igen 3gb)

7200 rpm hdd

Det är ett känt fenomen att det blir instabilt med focusrites ljudkort.

Med min specifika setup, eller rent allmänt? Inget jag hört talas om i alla fall... Surt såfall

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När jag kör igång ett gäng krävande pluggar i cubase sx3 så börjar cpu mätaren i cubase hoppa frenetiskt från 20%-70% ett tag, för att sedan stabliseras efter ett tag. Ibland händer det, ibland inte alls.

Har gjort alla obligatoriska tweaks i xp (32bitars) samt installerat om mina drivers till mitt Saffire LE

Såklart testat olika settings och buffersize. Funderar på om det kan vara windows xp som inte känner igen min processor ordentligt?

Min dator

Bärbar

Intel dual core t8300

4 gb ram (windows känner igen 3gb)

7200 rpm hdd

Det är ett känt fenomen att det blir instabilt med focusrites ljudkort.

Med min specifika setup, eller rent allmänt? Inget jag hört talas om i alla fall... Surt såfall

Focusrite har haft stora problem med drivarna till sina ljudkort tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...