Jump to content
Annons

EZ drummer eller Addictive Drums?


Pusa

Recommended Posts

Jag håller på med en skiva som skall tryckas och släppas i maj troligen.. håller på med trumispelningarna just nu.. och träffade trummisen idag.. han komemr spela låtarna på ett digitaltrumset.. och sedan skall jag använda midifilen och försöka blåsa liv i den med något av dessa två program... Har någon erfarenhet eller kaske material som är inspelat med något av programmen?

Om någon är bra på detta och kanske sugen på att få sitt namn på en tryckt skiva... Hör av er.. och gärna om ni bara har tips och råd eller vill vädra åsikter..

Blir ni sugna, så finns lite musik på min hemsida.. www.bjornnilssonmusic.com .. välkomna in!!

Tacksam för alla svar!

MVH

Björn Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller på med en skiva som skall tryckas och släppas i maj troligen.. håller på med trumispelningarna just nu.. och träffade trummisen idag.. han komemr spela låtarna på ett digitaltrumset.. och sedan skall jag använda midifilen och försöka blåsa liv i den med något av dessa två program... Har någon erfarenhet eller kaske material som är inspelat med något av programmen?

Om någon är bra på detta och kanske sugen på att få sitt namn på en tryckt skiva... Hör av er.. och gärna om ni bara har tips och råd eller vill vädra åsikter..

Blir ni sugna, så finns lite musik på min hemsida.. www.bjornnilssonmusic.com .. välkomna in!!

Tacksam för alla svar!

MVH

Björn Nilsson

Skulle hellre rekomendera andra program för att använda med digitaltrummor.

Använder själv BFD2 med digital trummor. BFD är mycket bra. Likaså är DHFS väldigt bra med digitaltrummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tveka att välja Addictive Drums. Möjligheterna att hantera ljuden är betydligt bättre där. Eftersom du inte ska använda midifilerna som följer med något av programmen så har ju de ingen betydelse (vet inte vilka som är bäst).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller detta för genre?

Använder mig av EZD (vanliga och DFH)

Anser mig kunna det rätt bra, samt kunna mastra in lite extra liv i trumsetet.

Fast det beror ju på vilken genre som sagt.

Hjälper mer än gärna till med detta, antar då att du skickar midi-filen när ni är klara och jag skickar senare tillbaka en färdig truminspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt mig så är ljuden i AD bättre än dom i EZ, men dom färdiga looparna i EZ är bättre än dom i AD. men jag fattade som att ni bara skulle använda ljuden till ett digitaltrumset och då rekommenderar jag AD 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt sett rekommenderar jag AD framför EZ, helt klart. EZ har en tendens att låta tunt och vekt på grund av kompressionstekniken, medan ADs ljud är orörda och låter betydligt fetare.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
enligt mig så är ljuden i AD bättre än dom i EZ, men dom färdiga looparna i EZ är bättre än dom i AD. men jag fattade som att ni bara skulle använda ljuden till ett digitaltrumset och då rekommenderar jag AD 😛

Och du tyckte det du hade att säga att du var tvungen att posta det två gånger? 😆

Håller med att AD är bättre än EZ. Mycket möjligt att färdiga looparna är bättre i EZ men å andra sidan finns det mycket bra midifiler som passar både till EZ, AD, DFH etc hos groove monkee.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag skulle också rekommendera AD eftersom jag tycker det är enklare att hantera och låter därmed bättre.

Kolla om du kan ladda hem demoversioner av programmen och se vilket som känns bäst för dig. Vet att iaf AD finns som en bra demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

EZDrummer har stöd för digitrummor vilket AD inte har. Visst att du utan problem kan flytta runt midinoterna men du kommer fortfarande sakna lite på hihatspelet som EZDrummer fixar marginellt bättre.. När jag spelar in mina V-Drums får jag in massa programmeringsinfo från hihatpedalen som oftast fungerar godkänt med ezdrummer. Har du möjlighet att vänta nån månad på Superior Drummer 2.0 så gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på är att EZ (och AD förmodar jag?) har processade ljud som visserligen låter bra, men om det inte riktigt passar till låtarna så begränsas möjligheterna lite. Inte så att det är oöverkomligt, men för full flexibilitet och fler valmöjligheter i mix skulle tex Superior, som är inspelat rent funka bättre. Nu säljs det inte längre (i väntan på Superior 2), men du kanske kan hitta nån som är villig att bounca ut spåren åt dig via MIDI-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på med en skiva som skall tryckas och släppas i maj troligen.. håller på med trumispelningarna just nu.. och träffade trummisen idag.. han komemr spela låtarna på ett digitaltrumset.. och sedan skall jag använda midifilen och försöka blåsa liv i den med något av dessa två program... Har någon erfarenhet eller kaske material som är inspelat med något av programmen?

Om någon är bra på detta och kanske sugen på att få sitt namn på en tryckt skiva... Hör av er.. och gärna om ni bara har tips och råd eller vill vädra åsikter..

Blir ni sugna, så finns lite musik på min hemsida.. www.bjornnilssonmusic.com .. välkomna in!!

Tacksam för alla svar!

MVH

Björn Nilsson

Hej!

Addictive Drums har inte fullt edrum-stöd än, men det går att jobba runt det genom att mappa om midiinformationen från trumsetet. På vår hemsida kan du ladda ner drum maps till Logic 7, 8, Cubase och Sonar. De finns här:

http://www.xlnaudio.com/index.php?page=use...=user_downloads

Du kan också ladda hem en demo-version av AD för att prova.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på med en skiva som skall tryckas och släppas i maj troligen.. håller på med trumispelningarna just nu.. och träffade trummisen idag.. han komemr spela låtarna på ett digitaltrumset.. och sedan skall jag använda midifilen och försöka blåsa liv i den med något av dessa två program... Har någon erfarenhet eller kaske material som är inspelat med något av programmen?

Om någon är bra på detta och kanske sugen på att få sitt namn på en tryckt skiva... Hör av er.. och gärna om ni bara har tips och råd eller vill vädra åsikter..

Blir ni sugna, så finns lite musik på min hemsida.. www.bjornnilssonmusic.com .. välkomna in!!

Tacksam för alla svar!

MVH

Björn Nilsson

Skulle hellre rekomendera andra program för att använda med digitaltrummor.

Använder själv BFD2 med digital trummor. BFD är mycket bra. Likaså är DHFS väldigt bra med digitaltrummor.

Jag instämmer med föregående talare. På demos och jinglar funkar det lika bra med Ez som med AD, möjligen då som tidigare sagts att EZ än så länge har stöd för Gmfiler och Miditrummor. Till en seriös skiva räcker inte de ljuden då är det i dagsläget helt klart BFD2 som gäller. Maken till bra trumljud har jag inte hört i den digitala världen.

Kom att tänka på en sak till. Expansionerna till EZ pratas det inte så mycket om. men som popkit så är faktiskt Nashville expansionen mycket bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag rekommenderar AD. EZdrummer har en tendens att låta plastigt och "ihåligt" och helt enkelt jävligt digitalt, även när man har eq:at och komprimerat osv. Dessutom har du fler inställningsmöjligheter i AD så som placering av mikrofonen på baskagge, virvel och rum och du kan även välja hur mycket av varje del som ska höras i överhänget. Vidare finns några bra effekter och eq inbyggt i AD, om man nu skulle välja att använda dem. 🙂

Redigerat av SFxtc
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på är att EZ (och AD förmodar jag?) har processade ljud som visserligen låter bra, men om det inte riktigt passar till låtarna så begränsas möjligheterna lite. Inte så att det är oöverkomligt, men för full flexibilitet och fler valmöjligheter i mix skulle tex Superior, som är inspelat rent funka bättre. Nu säljs det inte längre (i väntan på Superior 2), men du kanske kan hitta nån som är villig att bounca ut spåren åt dig via MIDI-filen.

Ljuden i AD är i stort sett orörda. Hela tanken med AD är just att man ska kunna processa ljuden direkt i pluggen och få det sound man är ute efter snarare än att använda färdigprocessade ljud. Men du kan givetvis också skicka ut kanalerna till mixern i ditt inspelningsprogram och jobba vidare med ljuden där om du har eq'ar, kompressorer eller dylikt som lämpar sig extra bra för trummor.

Mitt råd skulle vara att besöka närmsta musikaffär som har ett bra utbud och be om att få testa så många av de stora trumpluggarna som möjligt - AD, EZ, BFD och Groove Agent m.fl. Lyssna efter vad som låter bäst och känn efter vad som är enklast och smartast att jobba med.

Observera att jag är partisk i frågan eftersom jag jobbar på XLN Audio sedan ett halvår tillbaka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder EZ själv och tycker det funkar väldigt bra. Det krävs dock ett jäkla pillande med ljuden då som tidigare nämnt dom är lite mer processerade än i AD. Har bara hört AD ett par gånger dock så jag kan inte säga så mycket om det.

Majkens tips om att testa och lyssna på alla och sedan bestämma sig är nog det bästa tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Observera att jag är partisk i frågan eftersom jag jobbar på XLN Audio sedan ett halvår tillbaka 🙂

Väntar fortfarande (o)tåligt på ett metaltrummorpak!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Vänta några månader på Toontrack Superior 2.0... har en känsla av att den kommer kicka AD och EZ med stooor marginal!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vänta några månader på Toontrack Superior 2.0... har en känsla av att den kommer kicka AD och EZ med stooor marginal!

Jo det är nog mycket möjligt men när man redan har nåt som man redan är nöjd med har man inte lust att slänga ut flera tusen på något annat. Skulle iofs vara frestande men finns mycket annat som man behöver 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör med EZD och är nöjd, men kommer nog gå över till AD inför nästa projekt. Nackdelen med EZD är som ni säger att det är färgat redan av en massa effektpålägg, samt att det låter lite tunnt. Kick och snare låter ganska mesiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kör med EZD och är nöjd, men kommer nog gå över till AD inför nästa projekt. Nackdelen med EZD är som ni säger att det är färgat redan av en massa effektpålägg, samt att det låter lite tunnt. Kick och snare låter ganska mesiga.

Aldrig testat EZD men kör själv AD och de som har sagt sitt här på forumet föredrar AD framför EZD. Men saknar refill med metaltrummor. Tänker eventuellt gå över till DFH. De släpper väl en ny variant snart och du som har EZD kan ju köpa den billigare. Bra förslag om du inte redan har köpt AD. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...