Jump to content
Annons

Stormembranare, max 10 000 kr.


shadewind

Recommended Posts

Hej folket,

Jag spelar för närvarande in sång med en Studio Projects B1 genom ett Fireface 800. Jag gillar visserligen B1:an men tycker den har lite väl mycket presence (eller har jag fel när jag påstår att det är en tydlig karaktär hos denna mick?). Jag eftersöker en mick som låter lite mer neutralt men ändå fetare och inte minst bättre i största allmänhet.

Jag tänkte mig något som går att få tag i för under 10 000 kr, antingen begagnat eller nytt (fynda på eBay är ju rena guldgruvan just nu). De genrer jag främst spelar in är pop-punk, emo och andra liknande genrer som man inte får gilla. En del softare akustiskt blir det också.

Några förslag?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då är frågan, hur låter den... eller rättare sagt, hur låter andra saker igenom den? Först och främst sång men även exempelvis gitarrstärkare och sådant.

En bandmikrofon är alltid kul att ha 😑 Jag kan bara uttala mig om den jag har som är en Sigma, på sång får du en riktigt len diskant och väldig närhet i rösten. Detta genomsyras även på gitarrförstärkare. Denna mikrofon använder jag ofta och på mycket. Mattias (har jag för mig han hette) på toontrack talade gott om Sigma när de använde den på deras expansion till EZD då jag kontaktade honom innan mitt egna köp, och han har rätt enligt mig, så nu talar jag lika gott om den 😉 Sedan finns det fler bandmikrofoner, som andra säkert talar lika gott om, men en bandmikrofon är riktigt kul att jobba med. Slänger ut tanken åt dig iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta gärna in på min testsite och hämta smakprov på olika micar där.

Ett par av mina egna favoriter är sE Electronics z5600a (rörmic), Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic) och BLUE Babybottle (kondensatormic) - men det är ju alltid en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra förslag på mickar.

Jag vill dock höjja ett varningens finger angående bandmickar. Om det är en mick som kommer att släpas runt i replokaler och liknande förutom i hemstudion så är det inte en lämplig kandidat. Finns många bandmickar som är bra men majoriteten är också väldigt kännsliga. Finns dock några undantag.

Felaktig fantommatning kan sabba hela mickrofonen. (finns dock vissa som har det) Det är också väldigt viktigt hur man förvarar dem. (Upprätt) Som sagt bandmickar kan vara fantastiska och några är betydligt mindre kännsliga än andra. Men tänk noga efter om du verkligen behöver en mickrofon som du måste vara väldigt försiktig med innan du köper en bandmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra förslag på mickar.

Jag vill dock höjja ett varningens finger angående bandmickar. Om det är en mick som kommer att släpas runt i replokaler och liknande förutom i hemstudion så är det inte en lämplig kandidat. Finns många bandmickar som är bra men majoriteten är också väldigt kännsliga. Finns dock några undantag.

Felaktig fantommatning kan sabba hela mickrofonen. (finns dock vissa som har det) Det är också väldigt viktigt hur man förvarar dem. (Upprätt) Som sagt bandmickar kan vara fantastiska och några är betydligt mindre kännsliga än andra. Men tänk noga efter om du verkligen behöver en mickrofon som du måste vara väldigt försiktig med innan du köper en bandmick.

Absolut!

De flesta bandmicar är känsligare än vanliga stormembranare, så man får vara lite försiktigare med dem.

En som råder bot på alla sådana saker och är lika tålig som vanliga micar, är Crowley and Tripp's Naked Eye Roswellite - men den kostar lite mer än den vanliga Naked Eye... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej folket,

Jag spelar för närvarande in sång med en Studio Projects B1 genom ett Fireface 800. Jag gillar visserligen B1:an men tycker den har lite väl mycket presence (eller har jag fel när jag påstår att det är en tydlig karaktär hos denna mick?). Jag eftersöker en mick som låter lite mer neutralt men ändå fetare och inte minst bättre i största allmänhet.

Jag tänkte mig något som går att få tag i för under 10 000 kr, antingen begagnat eller nytt (fynda på eBay är ju rena guldgruvan just nu). De genrer jag främst spelar in är pop-punk, emo och andra liknande genrer som man inte får gilla. En del softare akustiskt blir det också.

Några förslag?

//Emil

Mina tips: beggad Neumann TLM49, AKG C414 (beggade är inga problem att hitta), Audio technica AT4050. TLM103 tycker jag är alldeles för dyr sett till hur den låter. Blue blueberry har också gjort bra ifrån sig. Skulle nog säga att det mest prisvärda och mångsidiga du kan få är en beggad AKG 414. Dessutom kommer den inte förlora värdet på mycket länge om du köper en beggad, de har haft samma begpriser ett bra tag nu.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG C414

Hej folket,

Jag spelar för närvarande in sång med en Studio Projects B1 genom ett Fireface 800. Jag gillar visserligen B1:an men tycker den har lite väl mycket presence (eller har jag fel när jag påstår att det är en tydlig karaktär hos denna mick?). Jag eftersöker en mick som låter lite mer neutralt men ändå fetare och inte minst bättre i största allmänhet.

Jag tänkte mig något som går att få tag i för under 10 000 kr, antingen begagnat eller nytt (fynda på eBay är ju rena guldgruvan just nu). De genrer jag främst spelar in är pop-punk, emo och andra liknande genrer som man inte får gilla. En del softare akustiskt blir det också.

Några förslag?

//Emil

Mina tips: beggad Neumann TLM49, AKG C414 (beggade är inga problem att hitta), Audio technica AT4050. TLM103 tycker jag är alldeles för dyr sett till hur den låter. Blue blueberry har också gjort bra ifrån sig. Skulle nog säga att det mest prisvärda och mångsidiga du kan få är en beggad AKG 414. Dessutom kommer den inte förlora värdet på mycket länge om du köper en beggad, de har haft samma begpriser ett bra tag nu.

Håller med om att AKG C414 är toppenbra allroundmick och dessutom går de faktiskt att hitta nya för under 10 000kr. Kolla Thomann.de!

/Chris

Redigerat av Chris900
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är frågan, hur låter den... eller rättare sagt, hur låter andra saker igenom den? Först och främst sång men även exempelvis gitarrstärkare och sådant.

Den är väldigt lik 414 i karaktär. Rak naturlig (tråkig enl. vissa), inget fult topplyft och tål en herrans massa innan den distar (närmicka kagge är inga problem).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker NT2-A låter bättre än TLM-103 på nästan allt faktiskt.

Vad tycker du om Röde NTK i jämförelse?

Då det är en äldre kapsel (sämre troligtvis) så antar jag att den låter... sämre...

K2 har samma kapsel som NT2-A ("HF-1").

Link to comment
Dela på andra sajter

I ärlighetens namn så är 10 000 kr nog lite väl i överkant för min del. 5000 kr kanske är mer rimligt. Kanske kan få ett bra pris på en AKG C414 B-ULS. Är det något att ha?

Det är en alldeles utmärkt mikrofon som låter väldigt bra på sång enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
I ärlighetens namn så är 10 000 kr nog lite väl i överkant för min del. 5000 kr kanske är mer rimligt. Kanske kan få ett bra pris på en AKG C414 B-ULS. Är det något att ha?

B-ULS och EB är väl de mest eftersökta 414-modellerna vad jag har förstått.

Har ett par B-ULS som jag fick för läskigt bra pris. Om du får den för runt 4-5 tusen, tveka inte.

Det är absolut något att ha. Men det finns ju andra mickar såklart, som du personligen kanske skulle gilla mer.

C414 är dock ett säkert kort som inte sviker på nåt och har bra andrahandsvärde.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa du kan göra är att be om att få köpa en mick på öppet köp i 3-4 dagar. på så sätt kan du testa ihop med dina egna grejer, och i ditt eget rum. det är ofta av stor betydelse för valet av mick.

de flest musikaffärer brukar, trots att alla inte har öppet köp, gå med på att göra undantag för några dagar när det gäller såna här grejer om man tjatar lite. be dom skriva vad som gäller på kvittot så ska det nog inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

dumkatt (oregistrerad)

Sen finns ju också Sontronics Helios och M-Audio Sputnik som jag har börjat titta på. Verkar vara 2 goa rör-mikrofoner om man ser till de recensioner jag har kommit över. Har ingen inspelnings-erfarenhet av dem, men det kanske någon annan har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej folket,

Jag spelar för närvarande in sång med en Studio Projects B1 genom ett Fireface 800. Jag gillar visserligen B1:an men tycker den har lite väl mycket presence (eller har jag fel när jag påstår att det är en tydlig karaktär hos denna mick?). Jag eftersöker en mick som låter lite mer neutralt men ändå fetare och inte minst bättre i största allmänhet.

Jag tänkte mig något som går att få tag i för under 10 000 kr, antingen begagnat eller nytt (fynda på eBay är ju rena guldgruvan just nu). De genrer jag främst spelar in är pop-punk, emo och andra liknande genrer som man inte får gilla. En del softare akustiskt blir det också.

Några förslag?

//Emil

AKG C414! http://www.playback-europe.com/akg-c414_b-xl_ii-5182.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en C414EB på gång men det blev inget...

Nu funderar jag istället faktiskt på en TLM103...

Men Sputnik verkar intressant... någon som kan uttala sig om mina tankar?

TLM103 tycker jag är lite för vass i toppen, men i övrigt är den kanonbra.

Sputnik har jag inte testat, så den vet jag inget om. Får höra med Luthman när det börjar bli dags för en ny omgång testinspelningar, så att jag kan få med en sådan på testsiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hända att TLM103:an är lite vass ibland, men den är inte mycket värre än många andra mickar skulle jag säga. Tycker på samma gång att den är ganska varm och fyllig.

Titta inte för mycket på Neumann-loggan. Den kan förtrolla dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...