Jump to content
Annons

Behöver tips på hur jag får datorn tyst


Strangelove

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet problem 🙁 (eller snarare ganska stort)

Mina Fläktar i datorn susar förskräkligt mycket. Det har inte varit ett jättestort problem eftersom jag inte spelart in så mycket analogt och mixat mest i lurar. Men i takt med att mina inspelnings färdigheter förbättrats så har ja börjat med med analogt. Tidigare har jag löst det genom att använda programet SpeedFan för att sänka hastigheten på fläktarna. Det gör Datorn betydligt tystare men också varmare och som vi alla vet så blir resultatet av en varm dator både kortare livslängd (på datorn 😲)och att den blir ostabil. Jag har funderat på att bygga en ljudisolerad låda till datorn eller helt enkelt ställa datorlådan i ett annat rum, men då skulle jag vara tvingen att skaffa längre sladdar till skärm, tangentbord Etc. (jag vet inte ens om det finns förlängnings sladdar till skärmar :rolleyes: )

Ett alternativ är att byta fläkar i datorn.

Det skulle vara mycket trevligt om ni kunde dela med er av tips på hur man kan göra sin dator tystare! (eller ni kanske har datorer som lät 10 db när ni köpte dom 😉 )

Tack på förhand! 🙂

Edit: Jag stavar som en kratta helt enkelt

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

En bra låda är en bra start. Den ska ha plats för stora fläktar som ska snurra långsamt. Det är ganska vanligt att

mycket värme stannar kvar i maskinen som bara pumpas runtrunt av fläktarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska flytta till ny större lägenhet om några månader och håller på och skissar på olika förslag på studiolösning och framförallt på ljudisolering för burken.

Jag funderar på en sån här:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40109512

63456_PE171070_S4.jpg

Har den ett bakstycke så kommer jag ta bort den så det blir mer ventilation för datorn. Har man redan en tyst dator kan man göra sladdhål i bakstycket.

Sedan tänkte jag klä den invändigt med ljuddämpningsmaterial.

Det borde skapa en hyfsat tyst och sval dator.

Edit:

kollade mer på den. Den har bakstycke med sladdhål från början! 🙂

Redigerat av dominion
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min dator lät något fruktansvärt och kikade på olika tips på nätet, var då väldigt sugen på att skaffa passiv kylning och kanske byta chassi. Men jag började med att byta fläktar och det gjorde en fantastisk skillnad för mig, så pass bra, blev det så jag klarar mig med det! Börja med att byta fläktar alltså, billgt och enkelt!

Lyckatill!/B 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skaffade nyligen VGA-10m sladdar till mina skärmar

och bluetppth tangentbord & mus..som har en en räckvidd på 10m

och vad kan jag säga...det är underbart att slippa datorsurret när man spelar in & lyssnar

det finns längre VGA sladdar åxo..men 10m räckte för mig

så visst funkar det!

det är däremot känsligare med firewire & usb sladdar när det kommer till förlägning

jag förlängde firewiresladden till ljudkortet till 5 meter

och det funkar fint..vill man förlänga usb blir det krångligare iom att den behöver mer ström har jag fattat det som

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag skaffade nyligen VGA-10m sladdar till mina skärmar

och bluetppth tangentbord & mus..som har en en räckvidd på 10m

och vad kan jag säga...det är underbart att slippa datorsurret när man spelar in & lyssnar

det finns längre VGA sladdar åxo..men 10m räckte för mig

så visst funkar det!

det är däremot känsligare med firewire & usb sladdar när det kommer till förlägning

jag förlängde firewiresladden till ljudkortet till 5 meter

och det funkar fint..vill man förlänga usb blir det krångligare iom att den behöver mer ström har jag fattat det som

😏

Det är också en bra lösning!

Jag kör med ett audiophile 2496, så usb och firewire lär inte bli något problem.

Däremot vet jag inte om det kan bli fördröjning på midin?

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag skaffade nyligen VGA-10m sladdar till mina skärmar

och bluetppth tangentbord & mus..som har en en räckvidd på 10m

och vad kan jag säga...det är underbart att slippa datorsurret när man spelar in & lyssnar

det finns längre VGA sladdar åxo..men 10m räckte för mig

så visst funkar det!

det är däremot känsligare med firewire & usb sladdar när det kommer till förlägning

jag förlängde firewiresladden till ljudkortet till 5 meter

och det funkar fint..vill man förlänga usb blir det krångligare iom att den behöver mer ström har jag fattat det som

😏

Det är också en bra lösning!

Jag kör med ett audiophile 2496, så usb och firewire lär inte bli något problem.

Däremot vet jag inte om det kan bli fördröjning på midin?

Inga problem med MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min dator lät något fruktansvärt och kikade på olika tips på nätet, var då väldigt sugen på att skaffa passiv kylning och kanske byta chassi. Men jag började med att byta fläktar och det gjorde en fantastisk skillnad för mig, så pass bra, blev det så jag klarar mig med det! Börja med att byta fläktar alltså, billgt och enkelt!

Lyckatill!/B 🙂

Jag har testat passivt kyld nätdel - och vad som händer då, är att man måste sätta in fler chassifläktar för att inte nätdelen (som oftast sitter längst upp, dit värmen söker sig), ska koka ihop. Den är ju anpassad för att kyla bort den värme som nätdelen själv genererar - men det kommer ju värme från allt annat också... Effekten blev alltså att nätdelen var tyst, men fläktarna vägde upp det... Väldigt onödigt att lägga så mycket pengar på en passivt kyld nätdel, med andra ord... 🙂

Jag har kört med vattenkylning i stället, med en Zalman Reserator som får kyla CPU och grafikkort - och det gör en enorm skillnad eftersom det bara är ett svagt brummande från vattenpumpen, medan fläktarna går på lågt varv och i princip inte hörs. Efter det började jag höra hårddiskarna i stället... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köp en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333422 och ett sånt här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305409

Funkar hur bar som helst och min dator låter mindre än min skrivbordslampa.

edit: kanske ska tillägga som någon annan i tråden sa att värmen stiger. Min låda är uppockner vänd innuti vilket medför att nätagget sitter längst ner och precis ovanför det har jag min enda fläkt (!) i datorn (120mm fläkt som går på 700-1000 rpm) som suger ut varmluften som kommer från nätagget.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...