Jump to content
Annons

waves L2


prodman (oregistrerad)

Recommended Posts

prodman (oregistrerad)

Brukar maxa ljudet med waves L2, men upplever att på vissa låtar så framhävs diskanten så att det känns obehagligt att lyssna på högre volym efter att ha maxat volymen.

Kan det vara någon grundproblem jag haft i låten, eller färgar pluggen på detta vis, och finns det någon annan limiter som isåfall är mer neutral men ändå kraftfull?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En brickwall-limiter jobbar med mycket kort release tid. Måttligt använd ger det en transparent maximering av ljudnivåerna. Överavänder man limitern får man hörbar distortion just på grund av den mycket kort releasen.

Mitt tips är, släpp efter på limitern! Får du inte tillräckligt starkt ljud ur limitern får du gå tillbaka till mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Brukar maxa ljudet med waves L2, men upplever att på vissa låtar så framhävs diskanten så att det känns obehagligt att lyssna på högre volym efter att ha maxat volymen.

Kan det vara någon grundproblem jag haft i låten, eller färgar pluggen på detta vis, och finns det någon annan limiter som isåfall är mer neutral men ändå kraftfull?

"Maxningen" av materialet börjar redan i mixen. Det är betydligt svårare att få limitern att jobba snyggt om man inte har en mix som är jämn. Vissa som mastrar använder de-esser på mixarna just eftersom limitern släpper upp så snabbt. När det inte finns något lågfrekvent material som gör att den jobbar hårt, så kan höga frekvenser få frihet att "hoppa fram" väldigt fort. Jag har behövt använda de-esser på mixar jag fått som har varit flygiga och behövt något som håller ihop dem.

Så en tanke är (som joachim sa) att släppa på limitern så den inte tar så hårt, eller gå tillbaka till mixen.

Det bästa är ändå en kombination av båda, en jämn och snygg mix som inte behöver pressas så hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med föregående talare....

men visst finns det andra limiters, till exempel Sonnox Oxford Limiter, som skall vara transparent....om man nu kan kalla en brickwall limiter transparent.

Den är, precis som Waves L2, extremt välanvänd i det mesta som är komersiellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det många som använder just L2 till mycket annat än mixar också. Tex som sista insert på sångspår. Men då hanlar det oftas om thresholds som är måttliga och limits som är en bra bit under noll typ -6-7db och betydligt längre releasetider.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med föregående talare....

men visst finns det andra limiters, till exempel Sonnox Oxford Limiter, som skall vara transparent....om man nu kan kalla en brickwall limiter transparent.

Den är, precis som Waves L2, extremt välanvänd i det mesta som är komersiellt.

Jag vet inte hur vanligt det är att jobba i en "tvåstegsraket" (exkluderat mixen förstås) när det handlar om mastring?

Vad man kan läsa mellan raderna nedan är väl just en försiktig användning i första läget.

Hoffe Stannow på Cosmos Mastering ur Studio nr 10, 2006: ...."gick ut på att man bouncade en stereomix med mastringseffekterna och använde som färgning under den fortsatta mastringen. Man får lite loudness-känsla utan obehagliga beverkningar." Pluggen han använde var Inflator, Sony Oxford (Sedan förra året Sonnox)

Link to comment
Dela på andra sajter

prodman (oregistrerad)
Brukar maxa ljudet med waves L2, men upplever att på vissa låtar så framhävs diskanten så att det känns obehagligt att lyssna på högre volym efter att ha maxat volymen.

Kan det vara någon grundproblem jag haft i låten, eller färgar pluggen på detta vis, och finns det någon annan limiter som isåfall är mer neutral men ändå kraftfull?

"Maxningen" av materialet börjar redan i mixen. Det är betydligt svårare att få limitern att jobba snyggt om man inte har en mix som är jämn. Vissa som mastrar använder de-esser på mixarna just eftersom limitern släpper upp så snabbt. När det inte finns något lågfrekvent material som gör att den jobbar hårt, så kan höga frekvenser få frihet att "hoppa fram" väldigt fort. Jag har behövt använda de-esser på mixar jag fått som har varit flygiga och behövt något som håller ihop dem.

Så en tanke är (som joachim sa) att släppa på limitern så den inte tar så hårt, eller gå tillbaka till mixen.

Det bästa är ändå en kombination av båda, en jämn och snygg mix som inte behöver pressas så hårt.

Ok, för att få limitern att jobba snyggt så skall man ha en jämn mix bl a. Det är det här som är svåra. Kan man använda sig av en frekvensanalysator för att se att man har en jämn mix?? Och hur skall den isåfall se ut?

Kan sk clone-eq pluggar vara av användning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurvan i en analyzer brukar med linjär analysalgoritm se ut exakt som en elakt hyvlad ost: hög där bak och sluttande framåt, men logaritmisk algoritm ger en mjukare sluttning och dessutom en bättre översikt av basområdet.

Jag gillar ofta att sången är mer framträdande och det brukar ge ett snyggt "krus" i mellan/ övre mellanregistret när man kikar i en analysator, men att helt gå på "hur det ser ut" är inget jag strävar efter.

Se det som en utgångspunkt.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill ha en komressor/limiter lite försiktigt på sin mix innan den riktiga proffsmastringen, är det någon skillnad om man lägger den direkt på masterbussen i cubase eller mixar ner låten först och gör det sen tex wavelab. Tänker på att man på det sista sättet har redigerat wav filen på nytt, tappar man kvalite på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man använda sig av en frekvensanalysator för att se att man har en jämn mix?? Och hur skall den isåfall se ut?

En frekvensanalysator kan vara väldigt användbar, kanske inte för att se om en mix är dynamiskt jämn, men främst för att se att man har bra balans mellan de olika registren eller om det finns peakar eller dippar där man inte vill.

Men för att ha användning av en så måste du lära dig hur det "ska" se ut. Och bästa sättet är att lyssna/titta på massa olika material, egna låtar, superhårt limiterade hitsinglar, pop-plattor från 80-talet, beatles etc, då kommer du så småningom lära dig "se" saker som kan orsaka problem.

Om din mix är väldigt spretig så ser du ju det på vågformen.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill ha en komressor/limiter lite försiktigt på sin mix innan den riktiga proffsmastringen, är det någon skillnad om man lägger den direkt på masterbussen i cubase eller mixar ner låten först och gör det sen tex wavelab. Tänker på att man på det sista sättet har redigerat wav filen på nytt, tappar man kvalite på det?

Tror knappast du tappar i kvalitet vid en digital redigering.

Jag tycker det är oerhört viktigt att trycka ut en omastrad mix ur DAW:en, om du behöver göra om mastringen, eller om du ska skicka den till Mastringsfirma, så vill dom ju ha en "orörd" fil att utgå från.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...