Jump to content
Annons

hurdan är Ljudkvalitén i FL Studio?


isakzmachine

Recommended Posts

Jo, det är så här att ibland (ganska ofta, om inte alltid) så låter mina productioner ganska töntiga ut, och då menar jag att det låter som "leksaksljud".

Jag var inte riktigt på kläm med detta förren en houseproducent nämnde det, och jag vet inte om det är ett sound som bara jag får fram eller om det är andra som har det soundet.

Jag testade att rendera en långsammare technolåt som jag hade gjort med 69 kpbs (eller hur man stavar det) istället för 192 som jag alltid annars brukar rendera med.

"Soundet" försvann, men kvalitén var ju låg. Dock så blev det lite kultigt av det eftersom det blev EBM av det hela (Alltså Electronic body music), med det distade soundet. Det känns som om man måste fylla ljudbilden, eller ha kompressor på alltid.

Jag vet inte om det är samplingarna eller vad det är men jag tycker att det är ett skumt sound i hela FL. Det kan inte vara mitt ljudkort som är skräp eftersom ljud är ju trots allt ljud. Själv så har jag en rätt så skum stil på min musik endå, men jag känner igen det samma hos min broders musik, kanske det är nybörjarsyndrom?

Hoppas ni förstår min förklaring...

Ciao!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo, det är så här att ibland (ganska ofta, om inte alltid) så låter mina productioner ganska töntiga ut, och då menar jag att det låter som "leksaksljud".

Jag var inte riktigt på kläm med detta förren en houseproducent nämnde det, och jag vet inte om det är ett sound som bara jag får fram eller om det är andra som har det soundet.

Jag testade att rendera en långsammare technolåt som jag hade gjort med 69 kpbs (eller hur man stavar det) istället för 192 som jag alltid annars brukar rendera med.

"Soundet" försvann, men kvalitén var ju låg. Dock så blev det lite kultigt av det eftersom det blev EBM av det hela (Alltså Electronic body music), med det distade soundet. Det känns som om man måste fylla ljudbilden, eller ha kompressor på alltid.

Jag vet inte om det är samplingarna eller vad det är men jag tycker att det är ett skumt sound i hela FL. Det kan inte vara mitt ljudkort som är skräp eftersom ljud är ju trots allt ljud. Själv så har jag en rätt så skum stil på min musik endå, men jag känner igen det samma hos min broders musik, kanske det är nybörjarsyndrom?

Hoppas ni förstår min förklaring...

Ciao!!

Ja skyll inte på FL studio.

Det är du bakom rattarna som styr musiken och hur det låter.

Music is only as good as its composer!

Lär dig mixa bra helt enkelt.

Skicka upp ett test så får vi höra vetja

Link to comment
Dela på andra sajter

Först å främst tror jag inte att det är en DAW som avgör hur ljudkvalitén blir utan hur man använder sina verktyg. Det finns, enligt mig, följande tänkbara orsaker till en platt och "plastig" ljudbild:

1) Man har inte riktigt fått kläm på hur EQ-inställningar fungerar (detta kräver kunskap och övning, övning och åter övning).

2) Separera varje ljud för sig så att det inte krockar med andra ljud frekvensmässigt eller iallafall inte stör ut varandra i ljudbilden. Att balansera ljudbilden kräver även det kunskap och övning, övning och åter övning.

3) En (multibands)kompressor saknas på master out.

4) Ljudkortet är undermåligt men detta är inte så troligt eftersom dagens ljudkort genomgående håller god kvalitet sålänge man har ett ljudkort som inte är integrerat på moderkortet.

Kan rekomendera dig tidningen Studios mix-skola som kommer att ge dig svar och hjälp på väldigt mycket 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan påpekat så handlar det om vem som sitter bakom spakarna, inte vad det är för märke på spakarna 😄

Det tar tid att lära sig skruva fram bra ljud och få till en bra mix. Fortsätt öva och försök klura ut hur proffsen har gjort så ska du nog se att du kommer närmare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan påpekat så handlar det om vem som sitter bakom spakarna, inte vad det är för märke på spakarna 😏

Det tar tid att lära sig skruva fram bra ljud och få till en bra mix. Fortsätt öva och försök klura ut hur proffsen har gjort så ska du nog se att du kommer närmare!

Helt sant, det här med att FL låter "plastigt" (som du uttrycker det) är ganska vanligt för nybörjare. Jag hade själv samma problem tills jag lärde mig hur man mixar ordentligt, då fick jag genast ett mycket bättre ljud men ungefär samtidigt kände jag att jag växt ur FL och bytte DAW. Dock inte sagt att FL är ett dåligt nybörjarprogram, tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla in Reason, Cubase eller vilket forum som helst, nybörjare undrar varför det inte låter proffsigt...

Mmmm, ser man ett mönster?

Ingen målar en Mona Lisa första gången...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att de som oftast startar denna typ av av ämnen aldrig svarar efter sitt första inlägg...

Nej alltså jag var borta över helgen och hade inte tillgång till internet förrän nu, så jag tackar för din kommentar endå... eller ja... typ.

Tack till affe speciellt... och ni andra, jag fattar poängen, verkligen.

Det är väl bara att jobba vidare och utvecklas som alla andra får göra.

Jag ber om ursäkt om ni blev irriterade på mig eller något liknande, men jag bara undrade 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Konstigt att de som oftast startar denna typ av av ämnen aldrig svarar efter sitt första inlägg...

Nej alltså jag var borta över helgen och hade inte tillgång till internet förrän nu, så jag tackar för din kommentar endå... eller ja... typ.

Tack till affe speciellt... och ni andra, jag fattar poängen, verkligen.

Det är väl bara att jobba vidare och utvecklas som alla andra får göra.

Jag ber om ursäkt om ni blev irriterade på mig eller något liknande, men jag bara undrade 🙂

Ciao!

Absolut inte irriterad... Då hade jag inte ens svarat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

Känner igen mig lite, precis när jag började och leka med FL och skickade iväg en låt till en polare frågade han direkt om jag gjort den i FL.. Man kunde ganska lätt höra att man just lekt ihop låten i FL, men det blev bättre med tiden alltefterssom man blev bättre och utvecklade sig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig lite, precis när jag började och leka med FL och skickade iväg en låt till en polare frågade han direkt om jag gjort den i FL.. Man kunde ganska lätt höra att man just lekt ihop låten i FL, men det blev bättre med tiden alltefterssom man blev bättre och utvecklade sig :rolleyes:

Så sant, så sant.

Innan man lär sig att få klämm på alla funktioner eller helt enkelt mixning så hörs det

väldigt tydligt när någon gjort låten i FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig lite, precis när jag började och leka med FL och skickade iväg en låt till en polare frågade han direkt om jag gjort den i FL.. Man kunde ganska lätt höra att man just lekt ihop låten i FL, men det blev bättre med tiden alltefterssom man blev bättre och utvecklade sig 🙂

Så sant, så sant.

Innan man lär sig att få klämm på alla funktioner eller helt enkelt mixning så hörs det

väldigt tydligt när någon gjort låten i FL.

Och detta beror bara på "ljudkvalitén" i FL Studio, som tråden handlar om? Det beror inget på det medföljande intrumentpluggarna tror ni? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig lite, precis när jag började och leka med FL och skickade iväg en låt till en polare frågade han direkt om jag gjort den i FL.. Man kunde ganska lätt höra att man just lekt ihop låten i FL, men det blev bättre med tiden alltefterssom man blev bättre och utvecklade sig 🙂

Så sant, så sant.

Innan man lär sig att få klämm på alla funktioner eller helt enkelt mixning så hörs det

väldigt tydligt när någon gjort låten i FL.

Och detta beror bara på "ljudkvalitén" i FL Studio, som tråden handlar om? Det beror inget på det medföljande intrumentpluggarna tror ni? :rolleyes:

Du det satt jag och tänkte på men var inte säker. Fruity Phaser, reverb, flanger & delay det måste ju göra sitt gissar jag. Men jag tror endå att om man lär sig att hantera dessa så kan man nog få ut bra ljud endå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig standard instrumenten längre i FL just pga att jag inte vill att något skall kännas igen.

Finns många som undrar hur jag gjort min musik. En del tror att jag inte spelar in på en dator =)

Vid sådanna lägen blir det nästan pinsamt att avslöja FL .

För visst är det skillnad på att kunna skapa allting med riktiga syntar än att mixtra "virtuellt."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Som andra redan påpekat så handlar det om vem som sitter bakom spakarna, inte vad det är för märke på spakarna 🙁

Det tar tid att lära sig skruva fram bra ljud och få till en bra mix. Fortsätt öva och försök klura ut hur proffsen har gjort så ska du nog se att du kommer närmare!

Helt sant, det här med att FL låter "plastigt" (som du uttrycker det) är ganska vanligt för nybörjare. Jag hade själv samma problem tills jag lärde mig hur man mixar ordentligt, då fick jag genast ett mycket bättre ljud men ungefär samtidigt kände jag att jag växt ur FL och bytte DAW. Dock inte sagt att FL är ett dåligt nybörjarprogram, tvärtom.

Lyssna på demolåtarna i programmet så ser du att man inte nödvändigtvis måste "växa ur" programmet.

Ex. Peter Gabriel använder det.....

Kolla igenom demolåtarna och se hur de använt effekter, inställningar, i vilken ordning etc.

Det är de som gör ljudet mer än instrumenten (OK, nu överdrev jag, men ni förstår.....? 😄 )

Öva, testa, plugga (Tidningar och nätet) öva, testa....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Du det satt jag och tänkte på men var inte säker. Fruity Phaser, reverb, flanger & delay det måste ju göra sitt gissar jag. Men jag tror endå att om man lär sig att hantera dessa så kan man nog få ut bra ljud endå...

Vad finns det för alternativ istället för "Fruity Phaser, reverb, flanger & delay" mjukvarumässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Låt mig förklara kort

1.FL studio låter inte så bra (om man inte kan mixa ljudet så klart)

2.Det kvittar vilket ljudkort man har

3. om du vill ha proffsljud så rekomenderar jag ett mjukvarusynt som heter Nexus (specialljud för technomusik)

Redigerat av pianoman
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Låt mig förklara kort

1.FL studio låter inte så bra (om man inte kan mixa ljudet så klart)

2.Det kvittar vilket ljudkort man har

3. om du vill ha proffsljud så rekomenderar jag ett mjukvarusynt som heter Nexus (specialljud för technomusik)

1. Vad snackar du om?

2. Rätt om man bara kör mjukvarusyntar. Lyssningen påverkas dock så indirekt har ljudkortet med ljudet att göra.

3. Mmm, proffsljud kommer inte från en viss synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig förklara kort

1.FL studio låter inte så bra (om man inte kan mixa ljudet så klart)

2.Det kvittar vilket ljudkort man har

3. om du vill ha proffsljud så rekomenderar jag ett mjukvarusynt som heter Nexus (specialljud för technomusik)

1) Ingenting låter bra om du inte kan mixa...

2) Det gör det inte, du kan inte sitta med nått för 20kr och tro att du får låg fördröjning, bra ljudkvalité... och vart ska man koppla in monitorerna? Minitele är för mp3 spelare.

3) Angående 3an där, så är det väll ändå en riktigt stor amatörstatus att använda den? Och det som drloop sa är helt sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du det satt jag och tänkte på men var inte säker. Fruity Phaser, reverb, flanger & delay det måste ju göra sitt gissar jag. Men jag tror endå att om man lär sig att hantera dessa så kan man nog få ut bra ljud endå...

Vad finns det för alternativ istället för "Fruity Phaser, reverb, flanger & delay" mjukvarumässigt?

Waves har ett bra utbud på plugins, bra effekter speciellt för mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

3) Angående 3an där, så är det väll ändå en riktigt stor amatörstatus att använda den? Och det som drloop sa är helt sant.

Har hört den och billigare varianten Vanguard på ett antal billboard top 20 låtar så varför skulle det vara amatörmässigt att använda den ?

Resonerar man så är det även amatörmassigt att använda dator , Rullband e det enda som gäller....

Vad man använder för intrument , riktiga eller emulerade har i slutändan ingen betydelse, en bra låt är en bra låt oavsett utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du det satt jag och tänkte på men var inte säker. Fruity Phaser, reverb, flanger & delay det måste ju göra sitt gissar jag. Men jag tror endå att om man lär sig att hantera dessa så kan man nog få ut bra ljud endå...

Vad finns det för alternativ istället för "Fruity Phaser, reverb, flanger & delay" mjukvarumässigt?

Waves har ett bra utbud på plugins, bra effekter speciellt för mixning.

Waves är ju ett billigt alternativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

3) Angående 3an där, så är det väll ändå en riktigt stor amatörstatus att använda den? Och det som drloop sa är helt sant.

Har hört den och billigare varianten Vanguard på ett antal billboard top 20 låtar så varför skulle det vara amatörmässigt att använda den ?

Resonerar man så är det även amatörmassigt att använda dator , Rullband e det enda som gäller....

Vad man använder för intrument , riktiga eller emulerade har i slutändan ingen betydelse, en bra låt är en bra låt oavsett utrustning.

Eftersom att man bara väljer ett ljud ur en lista, det kan en treåring göra. Ungefär som att jämföra Logic med My first step sequencer.

Visst visst, en bra låt är en bra låt. Men hur bra är den när det finns 30 stycken som har samma synthljud? Det blir tråkigt i längden... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Du det satt jag och tänkte på men var inte säker. Fruity Phaser, reverb, flanger & delay det måste ju göra sitt gissar jag. Men jag tror endå att om man lär sig att hantera dessa så kan man nog få ut bra ljud endå...

Vad finns det för alternativ istället för "Fruity Phaser, reverb, flanger & delay" mjukvarumässigt?

Waves har ett bra utbud på plugins, bra effekter speciellt för mixning.

Waves är ju ett billigt alternativ...

Nej tyvärr inte ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I Trance har ju nästan alla låtar samma ljud.

Och är det någon som inte använder "rätt" ljud så får han/hon på nöten för att det inte låter som riktig Trance!

Presets rules i vissa genres.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Trance har ju nästan alla låtar samma ljud.

Och är det någon som inte använder "rätt" ljud så får han/hon på nöten för att det inte låter som riktig Trance!

Presets rules i vissa genres.

Ja, men såna produktioner är så gott som bortglömda efter 1 år eller så. Lyssnar man på de klassiska låtarna finns det alltid något speciellt med ljuden, något som gör låten värd att minnas och därmed har dom låtarna blivit klassiker. Exempelvis Salt Tank - Eugina och Sasha - Xpander.

Den varma melodislingan i Eugina är inget man hör varjedag såvida man inte lyssnar på alla remixar som använder det ljudet för just den orsak att de vill låta lika originellt som originalet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade med samma problem i början (första 3-4 åren med FL studio)....ljudbilden var mkt klenare än till exempel reason, som många av mina polare använder. jag hade nästan givit upp hoppet om att ljudkvalitén är minst lika bra i FL som i Cubase....tills jag kom på hur man gjorde. Så svaret på din fråga är....FL Studio har minst lika bra ljudkvalité som alla andra sequenzers men du måste ha koll på följande:: 1. Rendera ALLTID dina projekt i 32bit float0,24, även om du har 24-bits ljudkort...sequenzers använder sig av 32bit internt. 2. Du måste lära dig eq, compressor fullt ut! obs...tänk dock på att inte använda dig av compressorn för mkt.ljudbilden blir väldigt innesluten annars....viktigast är comp. på ljud som innehåller mkt bas. 3. Lär dig mixa!!!!! 4. lär dig grunderna i mastring.....finns bra tips av peter in de betou i nått nummer av studio!!! 5. FL studios "interna" synthar å samplingar är inte av bästa kvalité....enda som e bra nog enlig tmig är sytrus, så använd dig av "externa" vst:s!!!!!!!cia0!!!!/perko

ps....skickar med ett ljudexempel....ett intro som jag håller på å bygger i FL Studio 7 XXL! ds... Perko___Intro__150bpm_.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1. Rendera ALLTID dina projekt i 32bit float0,24, även om du har 24-bits ljudkort...sequenzers använder sig av 32bit internt.

24 bitar är good enough.

Finns ingen anledning att köra ut på 32bitar float, jo en kanske.

Det gör Pro Tools HD ägare tokiga om dom skall importera 32 bit float in i Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Rendera ALLTID dina projekt i 32bit float0,24, även om du har 24-bits ljudkort...sequenzers använder sig av 32bit internt.

24 bitar är good enough.

Finns ingen anledning att köra ut på 32bitar float, jo en kanske.

Det gör Pro Tools HD ägare tokiga om dom skall importera 32 bit float in i Pro Tools.

Varför blir dom tokiga då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...