Jump to content
Annons

EQ:a bort bas i Cubase


Powel

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker att bas ljud i allmänhet i VST:s är så överdrivet starka???...jämt när jag för över mina verk efter mixning(oavsett trance, rock, hip hop m.m.) i mp3 spelaren för check så blir det bass chock!!

Jag har försökt hantera EQ:n i Cubase men den tycker jag bara e skum...får inte till den...man kan ju bara lägga 4 brytpunkter på EQ kurvan så det blir bara liknande banan-vågor av allt hela tiden hahaha 😛

Logiskt sätt så borde en grafisk EQ vara lättare...dra ner dom frekvenser där det är basigt...snyggt o rent

Nån som vet om det finns grafisk EQ plugin till Cubase?

Hur gör ni som jobbar med Cubase eller liknande DAW EQ???? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det bara jag som tycker att bas ljud i allmänhet i VST:s är så överdrivet starka???...jämt när jag för över mina verk efter mixning(oavsett trance, rock, hip hop m.m.) i mp3 spelaren för check så blir det bass chock!!

Jag har försökt hantera EQ:n i Cubase men den tycker jag bara e skum...får inte till den...man kan ju bara lägga 4 brytpunkter på EQ kurvan så det blir bara liknande banan-vågor av allt hela tiden hahaha 😛

Logiskt sätt så borde en grafisk EQ vara lättare...dra ner dom frekvenser där det är basigt...snyggt o rent

Nån som vet om det finns grafisk EQ plugin till Cubase?

Hur gör ni som jobbar med Cubase eller liknande DAW EQ???? 😎

De flesta som mixar brukar nog skära lite i basen. I cubase kan du välja läge på de yttersta EQ-rattarna. Antingen shelf eller low/hipass. I Hi-pass läge filtrerar du bort allt under en viss frekvens. Däremot är inte kurvan så brant i CUbase så det händer att jag använder en annan EQ. Sedan kan du ju använda en multibandskompressor också.

Prova också att helt enkelt dra ner basen i volym också, sedan lägger du på lite dist eller försöker höja den i en högre frekvensregion istället. Då hörs den bättre i mixen utan att behöva ha massa bas.

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, jag vill ju ha kvar karaktären i basen så det låter som en bra ide' ...ska testa. Men vad för EQ kan du(ni) rekomendera som har starkare kurva? Gärna en som man kan dra kurvorna lite själv...ett annat problem jag har e att styrkan på basen e ju så olika för olika frekvensområden när man spelar så jag behöver fin pilla liksom 🙂

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vill ju ha kvar karaktären i basen så det låter som en bra ide' ...ska testa. Men vad för EQ kan du(ni) rekomendera som har starkare kurva? Gärna en som man kan dra kurvorna lite själv...ett annat problem jag har e att styrkan på basen e ju så olika för olika frekvensområden när man spelar så jag behöver fin pilla liksom ☺️

tyvärr e det inte matemagiskt möjligt alla gånger att rita filter hur som helst...

även om man befinner sig i digitaldomänen så måste det ju gå att realisera filtret på nåt sätt...

jaja.. matemagisk mumbojumbo...

men ojämn bas? det låter lite som om du har stående vågor i ditt rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vill ju ha kvar karaktären i basen så det låter som en bra ide' ...ska testa. Men vad för EQ kan du(ni) rekomendera som har starkare kurva? Gärna en som man kan dra kurvorna lite själv...ett annat problem jag har e att styrkan på basen e ju så olika för olika frekvensområden när man spelar så jag behöver fin pilla liksom 😄

tyvärr e det inte matemagiskt möjligt alla gånger att rita filter hur som helst...

även om man befinner sig i digitaldomänen så måste det ju gå att realisera filtret på nåt sätt...

jaja.. matemagisk mumbojumbo...

men ojämn bas? det låter lite som om du har stående vågor i ditt rum...

Tja... Waves är ju ganska dyra men med t.ex. Q10 (mfl) kan man dra hyfsat branta och exakta kurvor. Det går t.ex. att göra en brand "notch" och ta bort allt inom ett litet frekvensområde (bra om man t.ex. vill få bort 50/60HZ hum).

Det finns hur många EQ som helst, kolla t.ex. in voxengo som gör billiga men hyfsat bra pluggar.

Håller även med föregående talare angående stående vågor. Är den däremot ojämnt inspelad kan du ju använda en kompressor. Tror inte du löser det med (bara) EQ.

Oavsett vilket är det vanligt att börja kapa allt under t.ex. 50 hz för att skapa mer headroom (d.v.s. för att kunna göra din mix "högre"), bas tar ju mycket energi.

De flesta högtalare grejar ju inte så låga frekvenser utan en sub ändå.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att bas ljud i allmänhet i VST:s är så överdrivet starka???...jämt när jag för över mina verk efter mixning(oavsett trance, rock, hip hop m.m.) i mp3 spelaren för check så blir det bass chock!!

Jag har försökt hantera EQ:n i Cubase men den tycker jag bara e skum...får inte till den...man kan ju bara lägga 4 brytpunkter på EQ kurvan så det blir bara liknande banan-vågor av allt hela tiden hahaha 😉

Logiskt sätt så borde en grafisk EQ vara lättare...dra ner dom frekvenser där det är basigt...snyggt o rent

Nån som vet om det finns grafisk EQ plugin till Cubase?

Hur gör ni som jobbar med Cubase eller liknande DAW EQ???? 😄

Föresten, om du kör SX3 så drar du en av "rattarana" på de två yttersta banden helt åt andra hållet och då ster det istället hipass/lopass. Lite lurigt.

I cubase 4 högerklickar man och väljer vilken kurva man vill använda.

Av någon anledning är det möjligt att göra brantare kurtvor med det medöljande standalone filtret (sx3)än vad som går i "kanalstrippen" - har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
DieHard (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker att bas ljud i allmänhet i VST:s är så överdrivet starka???...jämt när jag för över mina verk efter mixning(oavsett trance, rock, hip hop m.m.) i mp3 spelaren för check så blir det bass chock!!

Jag har försökt hantera EQ:n i Cubase men den tycker jag bara e skum...får inte till den...man kan ju bara lägga 4 brytpunkter på EQ kurvan så det blir bara liknande banan-vågor av allt hela tiden hahaha 🙂

Logiskt sätt så borde en grafisk EQ vara lättare...dra ner dom frekvenser där det är basigt...snyggt o rent

Nån som vet om det finns grafisk EQ plugin till Cubase?

Hur gör ni som jobbar med Cubase eller liknande DAW EQ???? 😛

det är inte frågan om vilken EQ man använder utan hur man använder den. Det ska gå lika bra att skära bort basljuden från alla instrument som inte ska ha det lika bra med Cubase inbyggda som med någon annan. Visst jag kan hålla med att Cubase inbyggda inte är så rolig. Själv använder jag airEQ men som sagt var smaken är som baken. Ladda ned alla tänkbara och testa vilken du tycker känns bäst. Om du får baschock i mp3-spelaren så har du helt enkelt inte lärt dig tillräckligt om hur man EQ:ar. Tänk även på att ljuden kanske inte låter så roliga solo men det är frågan om hur de låter tillsammans med de andra ljuden som spelar roll. Sök på nätet om EQ och du kommer hitta en hel del sidor med goda tips. Här är en i alla fall www.ziggysono.com/htm_effets/index.php?art=english/equalization&titre=Equalization

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...