Jump to content
Annons

Cubase och Alesis HD24

MarshallTucker

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har köpt en beg Alesis HD 24 och vill nu använda den i cubase, alltså synca via cubase men spela in på HD24'an inte diskarna på datorn.

Jag har Cubase studio 4 (senaste uppdateringen) och Windows XP.

Kan någon förklara hur man gör inställningarna i cubase, jag ska spela in en platta med ett av banden på mitt skivbolag och jag är beredd att betala! Hör av er via forumet eller på info@stonerude.se

Mvh

Anders

Annons
Såvitt jag förstod frågan, så handlade det om att synka maskinen. Det kan jag inget om, SMTPE, midisync o annat

får nån annan svara på.

Hur du kan använda HD24an mot Cubase (som bandspelare?) är en annan fråga. Den kan jag nog däremot svara på.

Okey!

Jag vill ju använda HD24'an som bandare och spela in på den, men via cubase för att starta inspelning osv...

Jag har ett behringer MX8000 24kanals bord som jag ska använda.

Tack

Anders

Vill du spela in genom Cubase (dvs. skicka in och ta ut ljud via datorn), bara använda kontrollerna eller kanske synka ihop?

Förstår inte riktigt om det bara är en slags fjärrkontroll du är ute efter.

HD24an har annars en fördel som AD/DA-omvandlare, fast då måste du ansluta via ett annat ljudkort.

Hej igen!

Det ska gå att synca HD24'an via MIDI Time Code (MTC) och MIDI Machine Control i Cubase. Jag behöver hjälp med hur jag konfigurerar det i cubase, HD24'an ska då användas som "bandare" eller "hårddisk-enhet" iställer för de interna diskarna i datorn.

HD24'an kommer att vara inkopplad i ett behringer MX8000 bord så att man kan styra volymer osv där. Jag har spelat in i många studios som har det konfigurerat på det viset, fast dom använder mac och digidesign prylar.

Tack igen!

/Anders

Vad ska du då använda Cubase till? Om du använder mixerbordet till att ställa inspelningsnivåer, mixa osv och HD24:an för att spela in och upp ljudet så förstår jag inte vad du skall ha din dator och cubase till i det fallet?

Du kan väl visserligen efter att du har spelat in genom ditt mixerbord in i HD24:an sätta in dess diskar i en vagga i din dator och då importera alla ljudspår till Cubase, men är det då inte lika bra att dra in det direkt i datorn? Fast du kanske inte har så många ingångar i ljudkortet förstås?

Men jag har ju visserligen bara kört HD24 nån enstaka gång å då gick det åt hel**te så jag har inte sån stor koll på den. 😛

/H.

Edited by henning

Kan nån hjälpa mig?

Lugn, det är det vi försöker göra... 😛 Vi försöker bara förstå vad du vill göra och hur du vill göra det...

Grejjen är ju den att så länge du har allt ljud i HD24an så kan du inte använda effekterna i Cubase på dessa, iaf inte på något bra sätt. Det du förmodligen vill göra då isf är att lyfta över alla ljudfiler till din dator för att fortsätta mixa där. Det gör du antingen genom att ha en vagga i din dator som du kan sätta in diskarna från HD24an i, eller att ha en Alesis Fireport och sedan föra över ljudfilerna till din dator. Då får du över alla ljudspåren till din dator och kan fortsätta jobba med dessa där. Varianten är att du har ett ljudkort med tre ADAT-lightpipe I/O där du manuellt plockar över filerna till din dator, men det låter inte som en speciellt bra idé, tycker iaf jag!?!

Problemet för dig då blir ju att ifall du då vill mixa analogt på ditt mixerbort så måste du då ha ett ljudkort med lika många utgångar som du har spår inspelade.

Nu skall det som sagt sägas att jag har väldigt lite erfarenhet av HD24an så det kan finnas något annat sätt att göra detta på, men vad jag kan förstå så även om du synkar ihop HD24an med din dator så kan du inte använda Cubases effekter på ljudet i HD24an på ett effektivt sätt.

/H.

Då förstår jag också. Det är bara att instämma med föregående skribent, antingen överför du filerna till datorn (via nätverksanslutningen på HD24an eller firewireadaptern) eller så spelar du in dem.

Om du vill få mesta möjliga ut av HD24an får du se till dess styrka - en 24-kanalig AD/DA-omvandlare.

Köp en sånhär: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468286, anslut HD24an som omvandlare via ADAT, och vänd på proceduren när du vill mixa.