Jump to content
Annons

Alldeles för låg input?!?!


JJRockford

Recommended Posts

Provade spela in gitarr med min nya dator. Det går sådär. Kopplar gitarren med en vannlig gitarrtelekabel rätt in i ljudkortets en ingång. Får väldigt låg input till Cubase, som mest -24.2 dB. Har vridit på alla reglagen på max i ljudkortets mjukvarumixer, men ingenting hjälper. Någon som har någon aning om vad det är för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag provade att lägga en "leveling amp" direkt i EMU-mixern, vilket gjorde att jag kunde få signalen att t o m dista ganska kraftigt (i a f låter det så i högtalarna), men det gör ingen skillnad för signalen som Cubase får.

Trodde annars inte att jag skulle behöva en preamp just till gitarren, har hört andra som spelar in m h a av förstärkarmoduleringspluggar, och använder linjeingångar utan preamps? Men jag ska prova. Har en lite Fostex-mixer liggande någonstans, kan vara i replokalen, samt en Yamaha DG Stomp, den borde kanske också gå att köra enbart som preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var visst bara jag som missförstått routingen lite... (I EMU-mixern). Nu funkar det utmärkt.

Tack för hjälpen i a f!! Det var faktiskt det som ledde mig på rätt spår. Nyttigt att formulera sin problemställningar för någon annan dessutom! 😆

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se... På inkanalen "I/O card In L" har jag under inserts, uppifrån och ner:

-Peak meter

-Compressor

-Send

Kompressorn har jag inte gjort några speciella inställningar på, bara ökat gainen (det andra lät jag vara). Det som jag gjorde fel innan var att jag la "Send" (som sänder till ASIO IN 1/2 HOST) innan kompressorn. Då fick man givetvis inte med den ökade signalen som kompressorn bidrar till... Det var nog det hela, om jag inte missminner mig alldeles.

För att lägga till kompressorn så trycker man på den lilla knappen som det står "FX" på, långt upp till höger på mixern. Sen letar man upp kompressorn under "Core effects" och drar den på plats, så att säga.

För att lägga till en "Send" högerklickar man bara i det insert-fältet där man vill lägga den.

Hoppas att jag inte missat något, satt och svor med det ett tag, så det är mycket möjligt att jag gjort något mer. Men om ovan inte funkar, säg till igen, så ska jag försöka komma på vad jag kan ha gjort för mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Ska detta bli den nya 79-inlägg-av-desperation-och-märkliga-tips-tråden,

och sluta som den förra - med att trådskaparen höjer volymen...?

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det var väl inte själva idén med att det var för låg volym som behövde höjas som jag var ute efter, utan hur man skulle göra för att få upp den med de förutsättningar som fanns. Eller om jag missat något väsentligt. Och det hade jag. Lite klantigt möjligen, men det var mycket nytt på en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...