prodman (oregistrerad) Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Jab jobbar i 24 bitar men brukar dock importera trumloopar som är i 16 bitar. Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)? Skall jag jag omvandla trummorna till 24bitar innan jag importerar dom? Vad är bäst?
Claes Holmerup Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Bitdjup är det inga problem med att blanda, eftersom DAW-programmen jobbar i högre bitdjup internt. Samplingsfrekvenser går däremot inte att blanda i de flesta DAW-programmen.
Linus Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)? Så fort du mixar två ljud eller ens sänker ljudet på en av looparna börjar du utnyttja de 24 bitarna.
joachime Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)? Så fort du mixar två ljud eller ens sänker ljudet på en av looparna börjar du utnyttja de 24 bitarna. Vänta du bara. En dag kommer de 24 bitarna att organisera sig och gemensamt kräva kompensation för varje gång du utnyttjat dem utan kreditering.
Lundin Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)? Så fort du mixar två ljud eller ens sänker ljudet på en av looparna börjar du utnyttja de 24 bitarna. Vänta du bara. En dag kommer de 24 bitarna att organisera sig och gemensamt kräva kompensation för varje gång du utnyttjat dem utan kreditering. Ja, Grupp 24 vill man inte tampas med om man är bara är 16.. Alltså att bara konvertera ett 16-bitarsljud till 24 vinner du inget på
DivineCo Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Man vinner inget på att konvertera 16 till 24 det är tom så att man förlorar på det. En konvertering gör en aproximation som inför förändringar i ursprungsfilen och desutom blir filerna större och tyngre att jobba med. Låter du dom vara 16 så hanterar DAW dom precis som dom är och det gäller även 24 och 32bitars filer vilket är att föredra.
Johan Royen Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Fast det är väl ändå inte fråga om någon approximation? Så länge vi inte blandar in dithering utan bara samplar upp från 16 till 24 bitar är de inbördes skillnaderna mellan två givna samples (som i "en mätpunkt vid konverteringen från analogt till digitalt ljud, vanligtvis 1/44100-del av en sekund") i ett ljud exakt desamma, även om 24-bitarsfilen bara utnyttjar 1/256-del av den möjliga upplösningen.
DivineCo Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Det var just dither jag syftade på. Jag vidhåller dock att det är ganska poänglöst att skaffa sig tyngre och större filler som i princip har samma innehåll även om uppsamplingen innehåller diverse dubleringar av samma sak.
Claes Holmerup Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 En omvandling gör inget annat än att lägga till 8 bitar med nollor, som LSB, till den ursprungliga 16-bitsfilen. En omvandling innan, är ett totalt meningslöst mellansteg, eftersom DAW-programmet ändå kommer att göra exakt detta helt automagiskt när man använder 16-bits filen...
shadewind Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 En omvandling gör inget annat än att lägga till 8 bitar med nollor, som LSB, till den ursprungliga 16-bitsfilen. En omvandling innan, är ett totalt meningslöst mellansteg, eftersom DAW-programmet ändå kommer att göra exakt detta helt automagiskt när man använder 16-bits filen... +1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.