Jump to content
Annons

Cubase LE hänger sig vid inspelning!


Barran

Recommended Posts

Har precis investerat i ett ljudkort, PreSonus Firebox, där Cubase LE ingick och detta har jag försökt använda. När man spelar in fler än 1 kanal (midi/midi eller audio/midi) så hänger sig programmet efter några takter och en ton börjar tjuta utan att sluta om man inte stänger programmet som "inte svarar".

Är det någon som vet varför det blir så? Trist nya grejer inte funkar...

Datorns prestanda: Pentium 4, 3 Ghz, 3 GB ram, Belkin Firewirekort, Win XP

Snälla, hjälp mig någon!

/ Barran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har haft samma problem. Fast för mig hängde det sig när jag hade suttit och mixat ett tag. Ska jag vara ärlig så tror jag att det beror på att Cubase LE är skit. Jag tröttnade och köpte Cubase SE och det har funkat hur bra som helst. Ett tips är ju att köpa Cubase Studio 4 eftersom du får halva priset för det när du äger en Cubase LE licens. Har du testat att spela in via datorns interna ljudkort och kollat om det hänger sig då? I sådana fall är det ju ditt ljudkort det är fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sant att de skickar med ett DAW som inte ens fungerar så sjönk Steinberg avsevärt i mina ögon. Alternativ till att testa om det är ditt DAW är att införskaffa studio tidningen 10-07, där medföljer ett fullt fungerande samplitude 9 och så får du trevlig läsning på köpet 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ni som svarat!

Jag kan tänka mig att Cubase LE inte är det mest stabila och välfungerande programmet. Det är ju endast en "morot" för att uppgradera till fullversionerna som kostar en slant 🙁 Har faktiskt Studio tidningen och även Samplitude 9. Ska kolla med det, så vet jag förhoppningsvis om mitt ljudkort funkar. Kanske skaffar mig Cubase 4.

Vad tror ni om Logic om man har en PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ni som svarat!

Jag kan tänka mig att Cubase LE inte är det mest stabila och välfungerande programmet. Det är ju endast en "morot" för att uppgradera till fullversionerna som kostar en slant 🙁 Har faktiskt Studio tidningen och även Samplitude 9. Ska kolla med det, så vet jag förhoppningsvis om mitt ljudkort funkar. Kanske skaffar mig Cubase 4.

Vad tror ni om Logic om man har en PC?

Logic finns ju inte till PC längre tyvärr utan då blir det ju en gammal version. Återkom om det inte blir bättre i samplitude, för då kanske det är något annat tekniskt.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har svårt att tro att det är nåt fel på Cubase LE.

Nåt har gått fel vid installation eller att någon inställning är fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om det är något i datorn som inte hinner med i svängarna. Det kanske kan vara buffertstorlekar, ljudkorts-latency, kanske en drivrutin till FW, kanske nån uppdatering för moderkortet, servicepacks till Windows, kanske kan vara en viss plug-in, m.m m.m m.m m.m

..Men jag tror inte heller på att det är Cubase, isåfall borde ju hundratusentals andra ha haft samma problem och Steinberg i tyskland häcken full med arga supportfrågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...