Jump to content
Annons

Koppla midiklav via usb eller midi?


AmAziA

Recommended Posts

Annons
Hej!

Blir det någon skillnad i latencyn om man kopplar midiklavet via usb eller om jag kopplar in det i mitt emu 0404 usb ljudkort?

Tacksam för svar

//Reine

Jag har kört midi tidigare men kör bara via usb nu och för mig fungerar det perfekt. Tror däremot att man kan ha otur med moderkort/chipsets där usb varianten kan krångla. Har du en ny bra dator så tror jag absolut du kan satsa på usb men skulle du mot förmodan uppleva strul så har du ju alltid öppet köp och kan byta till midi istället.

Jag kör med M-Audio Keystation 49e - extremt enkelt midiklav utan massa finesser.

Vill du ha ett klav med controllers för mjukvarusyntar/plugins så tycker jag att du ska kolla in Novations Nocturn. Den kommer att säljas för ca 900:-. komplettera sedan med ett enkelt midiklav.

/DoT

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blir det någon skillnad i latencyn om man kopplar midiklavet via usb eller om jag kopplar in det i mitt emu 0404 usb ljudkort?

Tacksam för svar

//Reine

nej!

midi har ingen latency(eller den är extremt liten)

audio har mer latency!

så om du använder samma ljudkort för att lyssna blir det samma latency

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Blir det någon skillnad i latencyn om man kopplar midiklavet via usb eller om jag kopplar in det i mitt emu 0404 usb ljudkort?

Tacksam för svar

//Reine

Läs vad du skrivit en gång till. Ditt ljudkort är ett USBkort, ditt midiklaviatur är USB. Om du går omvägen och kopplar det med en midisladd till ljudkortets midi in så går det alltså fortfarande via USB. Svaret är nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blir det någon skillnad i latencyn om man kopplar midiklavet via usb eller om jag kopplar in det i mitt emu 0404 usb ljudkort?

Tacksam för svar

//Reine

Läs vad du skrivit en gång till. Ditt ljudkort är ett USBkort, ditt midiklaviatur är USB. Om du går omvägen och kopplar det med en midisladd till ljudkortets midi in så går det alltså fortfarande via USB. Svaret är nej.

Jo jag tänkte på det också att det inte var någon skillnad men jag är nybörjare och var ändå lite osäker.

En fundering mindre nu iaf.

Tackar för alla svar

//Reine

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blir det någon skillnad i latencyn om man kopplar midiklavet via usb eller om jag kopplar in det i mitt emu 0404 usb ljudkort?

Tacksam för svar

//Reine

Läs vad du skrivit en gång till. Ditt ljudkort är ett USBkort, ditt midiklaviatur är USB. Om du går omvägen och kopplar det med en midisladd till ljudkortets midi in så går det alltså fortfarande via USB. Svaret är nej.

fast vissa midiinterface talar om att deras timing är bättre så det kan vara skillnad teoretiskt.

men denna är så liten att den inte märks skulle jag tro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...