Jump to content
Annons

Multiinstrument i Logic


Nudel af Ludenben

Recommended Posts

Jag kör med Logic Pro 7 på Macbook Pro OS X Leopard... och har lite funderingar o frågor angående mulit instrument.

-Sparar man datakraft genom att använda ett multiinstrument med till exempel Sampletank... eller kvittar det om man öppnar massa Sampletank fönster?

-När jag skapat mitt multiinstument... hur gör man då för att namnge de OLIKA midi instrumenten?

-Sen så när man höjer eller sänker volymkontrollen på midiinstrumentet följer volymregeln på audioinstumentet där jag lagt Sampletank med... Varför gör den så... väldigt frustrerande.

Tackar. Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
-Sparar man datakraft genom att använda ett multiinstrument med till exempel Sampletank... eller kvittar det om man öppnar massa Sampletank fönster?

Ja

-När jag skapat mitt multiinstument... hur gör man då för att namnge de OLIKA midi instrumenten?

Beror på hur du lagt upp multiinstrumentet i Arrange , men har du dom olika midikanalerna uppe borde du kunna namnge

dom där.

-Sen så när man höjer eller sänker volymkontrollen på midiinstrumentet följer volymregeln på audioinstumentet där jag lagt Sampletank med... Varför gör den så... väldigt frustrerande.

Har du skickat instumenten till olika midikanaler , om inte har ju alla samma midikanal och givetvis sker samma ändring på alla kanaler.Skapa Aux kanaler till ditt multiinstrument så kan du skicka ut alla olika ljud till X antal auxkanaler och i dom sedan reglera volym och lägg atill effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande confusing det här... Jag läste några tips om hur man gör, men de stannar där mina problem startar...

Jag skapar ett multiinstrument i Environment, kablar ihop det med ett Audio Instrument. Lägger sampletank på insert på audioinstrumentet. I arrange lägger jag upp de olika MIDIkanalerna från multiinstrumentet. Allt funkar fint... separata samplingar från sampletanks olika kanaler på sina eget track. Men... när jag ändrar volymen på något av MIDIkanalerna så hänger volymen på Audioinstrumentet med.

Dessutom lyckas jag inte namnge de olika midikanalerna så det syns i arrange vad de heter... De kallar sig bara för tex multi1, multi2, multi3 osv...

Har jag missat nåt eller fått nåt helt om bakfoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag jag har fattat hur det skall gå till. Men hejdlöst va dumt o oLogiskt! Dessutom otroligt osmidigt att behöva ha 2 spår för varje instrument i multiinstrumentet... ett för midin o ett auxspår... det blir en väldig massa spår det...

Har de fixat något smidigare sätt i Logic Studio 8.... jag kör fortfarande med Logic Pro 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...