Jump to content
Annons

Vilken bolagsform har du?


KristianA

Recommended Posts

Hallå alla!

Har inte hittat någon tråd här på forumet som behandlar bolagsformer för artister/producenter.

Har sen några år haft en enskild firma. Har en verksamhet som spänner från tekniker-/producentuppdrag till att som artist ha intäkter från livespelningar, merch, STIM och royalties.

Omsättningen har årligen varit ca 250.000 och gått i stort sett plus minus 0 med alla kostnader jag haft.

2008 kommer min omsättning att radikalt öka till följd av några förskott och större STIM-utfall. Som det i regel är med musik är det svårt att förutsäga kommande års intäkter varför jag undrar om någon vet om det är läge att gå över till Handelsbolag eller Aktiebolag? Jag vill bättre kunna periodisera intäkterna, dvs sprida dessa stora intäkter över flera räkenskapsår för att inte behöva skatta bort hela skiten direkt?

Tacksam för svar och synpunkter!

Mvh Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har än så länge enskild firma.. förmodligen kommer jag uppgradera till handelsbolag senare, men nu är det inte prio ett!!

Ska du ta in fler ägare då? Annars kan du inte ha ett handelsbolag: http://bolagsverket.se/vill_du/starta_fore...olag/index.html

annars skulle jag väl inte säga att jag skulle uppgradera? - tänk till lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har än så länge enskild firma.. förmodligen kommer jag uppgradera till handelsbolag senare, men nu är det inte prio ett!!

Ska du ta in fler ägare då? Annars kan du inte ha ett handelsbolag: http://bolagsverket.se/vill_du/starta_fore...olag/index.html

annars skulle jag väl inte säga att jag skulle uppgradera? - tänk till lite!

Beror väl på hur man ser på uppgradera. Om du inte visste att man fick lov att vara fler ägare kunde du ju trott att det var en bättre företagsform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla!

Har inte hittat någon tråd här på forumet som behandlar bolagsformer för artister/producenter.

Har sen några år haft en enskild firma. Har en verksamhet som spänner från tekniker-/producentuppdrag till att som artist ha intäkter från livespelningar, merch, STIM och royalties.

Omsättningen har årligen varit ca 250.000 och gått i stort sett plus minus 0 med alla kostnader jag haft.

2008 kommer min omsättning att radikalt öka till följd av några förskott och större STIM-utfall. Som det i regel är med musik är det svårt att förutsäga kommande års intäkter varför jag undrar om någon vet om det är läge att gå över till Handelsbolag eller Aktiebolag? Jag vill bättre kunna periodisera intäkterna, dvs sprida dessa stora intäkter över flera räkenskapsår för att inte behöva skatta bort hela skiten direkt?

Tacksam för svar och synpunkter!

Mvh Kristian

Det känns spontant att AB är en bättre lösning. Dock tillkommer en hel extrautgifter för revision o dylikt.

Det finns sätt man kan sätta av pengar i nån slags fond som man man sen plockar fram under något magert år och skattar på det först då. Jag har enskilda firmor och min rervisor gjorde det ett år. Kan bli läge att göra likadant för 2007 då jag inte hann att investera innan årsslutet.

Prata med nån revisor om för och nackdelar. JAg är betydligt bättre på musik än pengar så jag är så tacksam att andra finner glädje av att arbeta med siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana tanke när det gäller så mycket pengar var att du skall starta ett aktiebolag, för säkerhetsskull så frågade jag frugan, hon är ekonom och arbetar som ekonomichef och har vana av sådana saker. Hon håller med, starta aktiebolag men lita inte på tips på internetforum utan gå till en revisor eller liknande.

De 100.000:- som nämns är aktiekapitalet som måste finnas i företaget, företaget måste ha ett visst ”värde”, när bolaget sedan är bildat och klart så kan bolaget köpa dina inventarier, bolaget har ju 100.000:- på banken!

En nackdel med aktiebolag är att du måste bl.a. ha en auktoriserad revisor och det kostar lite pengar årligen (det är föreslaget att revisionsplikten skall försvinna för mindre företag men det är inte klart ännu) och om företaget går i konkurs så riskerar du att bli av med inventarierna.

Några fördelar med aktiebolag är att ett aktiebolag är ”egen” juridisk person så t.ex. vid en konkurs behöver du inte gå i personlig konkurs om du inte har klantat till det samt att du kan minska skatten genom att mixa löneutbetalning med aktieutdelning, det är lägre skatt på aktieutdelning och inga sociala avgifter.

Men som sagt, ta kontakt med något proffs för att få hjälp och råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett kan man väl säja att Aktiebolagslagen innefattar ett flertal tillägg som i sin tur kan ställa till lite när det går sämre för bolaget. Det kräver också en styrelse som för formella ”minuets” av alla möten.

Allt är ju relativt, men 250 000kr är inte speciellt mycket i någon bolagsform.

Jag vet ingenting du inte kan göra i en enskild firma som du kan göra i ett aktiebolag. Om du vill göra skattetekniska fördelar ska du nog ta ett titt på våra grannländer i öst.

Lycka till...! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog passa sig för att ha inventarierna som "aktiekapital". Aktiekapitalet måste vara tillgängligt - och om det blir låst i prylarna, så tappar de ju värde med tiden och då sjunker samtidigt aktiekapitalet - kanske under tillåten nivå, så att bolaget måste sättas i konkurs även om det egentligen inte är konkursmässigt...

Som sagt: ta en diskussion med en revisor, så känner han till alla eventuella fallgropar - och baserat på hans professionella råd kan du sedan ta beslut. Även om han skulle komma fram till att enskild firma eller annan bolagsform är bättre, så kan det vara väl använda pengar att konsultera honom för att kunna ta ett välgrundat beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kan inte tänka mig annat än ditt företag oavsett form måste kvitta eventuell inkomster mot utgifter på nåt sätt, sker det inte i år så kommer det ändå i framtiden. Glöm inte att du måste avsluta ett företag på nåt sätt dvs. plus och minus i slutänden måste mötas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är dig själv du ska tänka på så räcker det med en Enskild Firma.

Är det flera som ska stå på företaget så får du regga ett Handels Bolag.

Enskild Firma och Handels Bolag är i stort sett samma. Skillnaderna är att i Handels Bolag är man fler än 1.

Enskild Firma kan enbart så reggad på dig, samt även din fru om du är gift.

Ett AB kan vara en bra idé också.

Men då behöver du som sagt 100.000:- som du kan till sätta i form av aktiekapital.

Skulle allting gå dåligt, tex konkurs, då är det bolaget som går i kk, inte du själv personligen vilket händer om du har en Enskild Firma eller Handels Bolag.

Skillnaden är också att har du ett AB, så måste du ha en "legitimerad" revisor som sköter allting.

Du får alltså inte sköta det själv som du gör när du har en Enskild Firma eller Handels Bolag

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fallen Leafs har för närvarande HB men är snart klar för uppgradering till AB. Så jag skulle rekomendera AB till dig, om du har en revisor och sen så stämmer det som Soundborn säger 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar,

är givetvis medveten om att jag bör rådgöra med revisor men ville höra mig för hur mina "branchkollegor" resonerar och om det finns något som specifikt bör beaktas vad gäller näringsverksamhet med musikinriktning.

För att precisera mig ytterligare; det är endast jag själv som driver verksamheten och det skall med all säkerhet så förbli. 100.000 är inga problem att gå in med i företaget om så även kontant.

Är det någon som har siffror på skattesatser i enskild firma resp. AB?

Audiorent nämnde något om fonder man kan sätta av pengar i och "ta fram" under magrare år. Det är ungefär det jag är ute efter här. Vet någon om dessa periodiseringsfonder skiljer sig i enskild firma resp AB?

Jag vill minnas mig någonstans ha sett att man som upphovsman kan fördela STIM-intäkter över flera år då dom kan variera kraftigt. Någon som vet mer om detta?

tack på förhand! /K

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar,

är givetvis medveten om att jag bör rådgöra med revisor men ville höra mig för hur mina "branchkollegor" resonerar och om det finns något som specifikt bör beaktas vad gäller näringsverksamhet med musikinriktning.

För att precisera mig ytterligare; det är endast jag själv som driver verksamheten och det skall med all säkerhet så förbli. 100.000 är inga problem att gå in med i företaget om så även kontant.

Är det någon som har siffror på skattesatser i enskild firma resp. AB?

Audiorent nämnde något om fonder man kan sätta av pengar i och "ta fram" under magrare år. Det är ungefär det jag är ute efter här. Vet någon om dessa periodiseringsfonder skiljer sig i enskild firma resp AB?

Jag vill minnas mig någonstans ha sett att man som upphovsman kan fördela STIM-intäkter över flera år då dom kan variera kraftigt. Någon som vet mer om detta?

tack på förhand! /K

I bokföringen kan du ju helt laglig påverka resultatet på olika sätt, oavsett vad du har för företagsform. Är dock ännu inte nån fena på bokföring så jag ger mig inte in i detaljerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...