Jump to content
Annons

Mystiskt högfrekvent pip/ljud från min dator


Tubeass

Recommended Posts

Hej,

Från ingenstans har min dator börjat ge ifrån sig ett högfrekvent ljud/pip, och nu har det gått så långt att jag knappt ens kan vistas i samma rum...

Men nu till det mystiska! Ljudet försvinner inte ens när jag stänger av datorn!

Inte förrän jag stänger av huvudströmbrytaren på grenuttaget, då försvinner det.

Detta har börjat bli riktigt jobbigt, då jag bor i en etta och det här ljudet sprider sig praktiskt taget överallt...

Och eftersom jag spelar in i samma rum så förstörs alla inspelningar av ett högt pip runt 12-15 kHz.

Kan detta ha något att göra med datorns nätaggregat? Börjar det bli gammalt? Kan det paja totalt närsomhelst, och därmed göra att jag förlorar all information på datorn?

Eftersom jag kan noll om sånthär så är jag tacksam för alla som kan ha någon sorts förklaring till detta konstiga datorbeteende...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte heller mycket om sånt här men jag tror att du inte behöver vara rädd för att all information försvinner om nätagget lägger av helt, förutsatt att du har sparat informationen på hårddisken. Byt bara ut nätagget eller flytta hårddisken till en annan dator, sedan ska du kunna börja jobba med filerna igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, vad är det för dator?

jag hade en dell som hade detta problem. de bytte ut moderkortet två gånger. det

är nog ett ganska vanligt problem, men irriterande. har du en beggad dator är det nog inte mycket du kan göra.

jag bytte till macbook men den låter som fan i fläktarna istället. göm datorn i en låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, vad är det för dator?

jag hade en dell som hade detta problem. de bytte ut moderkortet två gånger. det

är nog ett ganska vanligt problem, men irriterande. har du en beggad dator är det nog inte mycket du kan göra.

jag bytte till macbook men den låter som fan i fläktarna istället. göm datorn i en låda.

ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad det är för dator... jag köpte den ny, handplockade de viktigaste delarna och sen satte företaget ihop den. men det roliga är att jag såg för ett tag sen att det där företaget hade gått i konkurs...

så där lär jag inte få ngn hjälp.

mitt moderkort är ett ASUS P5VD2 MX om det nu var nån värdefull info... så du tror alltså att det snarare är moderkortet ist för nätaggregatet? eller är de sammankopplade?

men jag är helt med på din linje, man borde skita i det o byta branch istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på var problemet sitter - dra ur allt till moderkortet, ta bort strömanslutningen till det

(brukar vara lätt att hitta; en kontakt med 20 eller 24 pinnar, alternativt kan det vara två - kolla i manualen).

Sätt i strömmen och kolla, är ljudet borta så är det sannolikt moderkortet. Annars är nätaggregatet alltid möjligt (och enkelt)

att byta; dessutom lär det omfattas av garantier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...