Jump to content
Annons

Inspelning av Boss Gt-8


Rasmus321

Recommended Posts

Jag har nyligen fått reda på att man kan spela in med sin Boss Gt-8 till datorn via utgången "digital output". Men vad är det för kabel man måste använda sig av då?

måste man göra vissa inställningar i cubase nuendo eller i Gt-8:an och isåfall vilka??

Tack på förhad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nyligen fått reda på att man kan spela in med sin Boss Gt-8 till datorn via utgången "digital output". Men vad är det för kabel man måste använda sig av då?

måste man göra vissa inställningar i cubase nuendo eller i Gt-8:an och isåfall vilka??

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen fått reda på att man kan spela in med sin Boss Gt-8 till datorn via utgången "digital output". Men vad är det för kabel man måste använda sig av då?

måste man göra vissa inställningar i cubase nuendo eller i Gt-8:an och isåfall vilka??

Tack på förhand!

En vanlig RCA kabel går bra. Men du måste ha ett ljudkort med digital in (kanske för basic men jag säger det ändå)

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen fått reda på att man kan spela in med sin Boss Gt-8 till datorn via utgången "digital output". Men vad är det för kabel man måste använda sig av då?

måste man göra vissa inställningar i cubase nuendo eller i Gt-8:an och isåfall vilka??

Tack på förhand!

En vanlig RCA kabel går bra. Men du måste ha ett ljudkort med digital in (kanske för basic men jag säger det ändå)

mvh

okej. Men jag läste någonstans att man inte ska va en vanlig RCA Kabel utan någon slags koaxial kabel eller va de hette.. Fast jag är dock inte så påläst när det gäller kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
okej. Men jag läste någonstans att man inte ska va en vanlig RCA Kabel utan någon slags koaxial kabel eller va de hette.. Fast jag är dock inte så påläst när det gäller kablar.

Du har rätt, men RCA-kablen är en slags koaxialkabel så det funkar fint med en sån. Däremot måste, som Funky monk skrev, ditt ljudkort ha en koaxial s/pdif-ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. Men jag läste någonstans att man inte ska va en vanlig RCA Kabel utan någon slags koaxial kabel eller va de hette.. Fast jag är dock inte så påläst när det gäller kablar.

Du har rätt, men RCA-kablen är en slags koaxialkabel så det funkar fint med en sån. Däremot måste, som Funky monk skrev, ditt ljudkort ha en koaxial s/pdif-ingång.

okej. Tack! Får hoppas att ett Focusrite Saffire pro 26 har nån sån ingång då 🙂 nån som vet om den har de?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
okej. Men jag läste någonstans att man inte ska va en vanlig RCA Kabel utan någon slags koaxial kabel eller va de hette.. Fast jag är dock inte så påläst när det gäller kablar.

Du har rätt, men RCA-kablen är en slags koaxialkabel så det funkar fint med en sån. Däremot måste, som Funky monk skrev, ditt ljudkort ha en koaxial s/pdif-ingång.

okej. Tack! Får hoppas att ett Focusrite Saffire pro 26 har nån sån ingång då 😮 nån som vet om den har de?

Jepp, det har den (enligt specen på focusrites hemsida iaf, har inte använt någon själv...)

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. Men jag läste någonstans att man inte ska va en vanlig RCA Kabel utan någon slags koaxial kabel eller va de hette.. Fast jag är dock inte så påläst när det gäller kablar.

Du har rätt, men RCA-kablen är en slags koaxialkabel så det funkar fint med en sån. Däremot måste, som Funky monk skrev, ditt ljudkort ha en koaxial s/pdif-ingång.

okej. Tack! Får hoppas att ett Focusrite Saffire pro 26 har nån sån ingång då 😮 nån som vet om den har de?

Jepp, det har den (enligt specen på focusrites hemsida iaf, har inte använt någon själv...)

Okej gött 😎 finns det nåra speciella inställningar man måste göra i gt-8:an och i cubase? Läste någonstans att klockfrekvensen måste vara den samma i gt-8:an som i cubase. Är den de automatiskt lr är de något man måste ställa i manuellt? och hur gör man isåfall?

Redigerat av Rasmus321
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Okej gött 😉 finns det nåra speciella inställningar man måste göra i gt-8:an och i cubase? Läste någonstans att klockfrekvensen måste vara den samma i gt-8:an som i cubase. Är den de automatiskt lr är de något man måste ställa i manuellt? och hur gör man isåfall?

GT8:an jobbar i 44.1k och med 24 bitars dynamik. Ditt projekt i Cubase måste ha samma värden, annars blir det konstigt. Annars är det enda du behöver tänka på att inte överstyra signalen ut från GT8:an. I systemmenyn finns det en flik som heter Dgtl Out Lev med ett defaultvärde på 100%. Sänk det om du får förstark signal i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej gött 😉 finns det nåra speciella inställningar man måste göra i gt-8:an och i cubase? Läste någonstans att klockfrekvensen måste vara den samma i gt-8:an som i cubase. Är den de automatiskt lr är de något man måste ställa i manuellt? och hur gör man isåfall?

GT8:an jobbar i 44.1k och med 24 bitars dynamik. Ditt projekt i Cubase måste ha samma värden, annars blir det konstigt. Annars är det enda du behöver tänka på att inte överstyra signalen ut från GT8:an. I systemmenyn finns det en flik som heter Dgtl Out Lev med ett defaultvärde på 100%. Sänk det om du får förstark signal i Cubase.

Okej. tack så mycket för hjälpen !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
dannepop (oregistrerad)

Wow det hade jag ingen aning om.

Om man har optisk in till ljudkortet vad blir det då för kabel som gäller?

Förresten man kan ju kolla med musikaffären där man bor!

Kul!

Danne/

Du måste ha en kabel som passar i ditt ljudkorts ingång. I Cubase måste du välja rätt ljudkort. Thats it.
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow det hade jag ingen aning om.

Om man har optisk in till ljudkortet vad blir det då för kabel som gäller?

Förresten man kan ju kolla med musikaffären där man bor!

Kul!

Danne/

Du måste ha en kabel som passar i ditt ljudkorts ingång. I Cubase måste du välja rätt ljudkort. Thats it.

Varför citerar du mig för? 😛

Däremot erkänner jag att jag missade att du skreve "digital output" och det betyder att jag inte har en aning om vad du ska ha för kabel, my bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Det var inte meningen att citera, sorry!

Det bara blev så default när jag svarade!

Men nu ska vi ta redan på vad man kan vinna

på att använda den digitala utgången!

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte meningen att citera, sorry!

Det bara blev så default när jag svarade!

Men nu ska vi ta redan på vad man kan vinna

på att använda den digitala utgången!

Danne/

Hehe okej tack! har nu köpt en "koaxial Rca-kabel" och kopplat den mellan digital output på min gt-8 och ljudkortet. Det funkar perfekt! blir grymmt bra kvalitet jämfört med förut, då ja brukade micka förstärkaren 🥰

Redigerat av Rasmus321
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte meningen att citera, sorry!

Det bara blev så default när jag svarade!

Men nu ska vi ta redan på vad man kan vinna

på att använda den digitala utgången!

Danne/

fördelen med att köra digitalt är att du får en betydligt renare signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...