Jump to content
Annons

Hur koppla monitorer till ljudkortet? Via mixer?


Crownfield

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en, möjligen, dum fråga.

Jag har ett par aktiva monitorer som har balanserade XLR-ingång (och även obalanserad tele-ingång förstås).

Jag har ett ljudkort som har balanserade tele-utgångar, samt även digitala utgångar.

Jag undrar hur jag bäst kopplar monitorerna till ljudkortet. Jag vill ju ha en volymkontroll mellan, så att jag inte behöver använda ljudkortets mjukvara för att ställa master out-signalen...

Jag hade tänkt köpa mig en liten billig(?) mixer med balanserade ingångar och balanserade utgångar. Men nu när jag sitter och surfrar runt och funderar på det så undrar jag om det egentligen är en MIXER som jag söker..? Finns det inte nåt annat? Vad kallas det i så fall? :rolleyes: Jag ska ju inte mixa nåt. Jag behöver inte mixa in några signaler med utgångarna från ljudkortet ju...

Skulle vilja ha nåt som låter mig skicka signalen balanserad hela vägen från ljudkort till monitorer, med volymkontroll på. Helst för rackmontering...

Hjälp! :-)

/R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

de flesta subbar har intern delning

alltså du kopplar in en stereosignal till subben

och då kan du använda tidigare i tråden förslagna volymkontroller.

högtalarna kopplas då till subben

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

om du vill ha subben på en egen kanal från ljudkortet behöver du först 3 ljudutgångar från ljudkortet.

och sen kan du koppla in den till:

http://www.thomann.de/se/presonus_monitor_station.htm

eller

http://www.thomann.de/se/presonus_central_station.htm

det finns många fler...

men de flesta subbar har intern delning

alltså du kopplar in en stereosignal till subben

och då kan du använda tidigare i tråden förslagna volymkontroller.

högtalarna kopplas då till subben

Har beställt en MPatch2 från Thomann nu, eftersom jag vill köra balanserat hela vägen mellan ljudkort och monitorer. Skulle det fungera med att köpa ett delningsfilter (med balanserade in- & utgångar) och sätta mellan MPatch2 och monitorerna? Eller tror ni att det färgar ljudet? Vill ju bibehålla "ärligheten" i ljudet när det når högtalarna... Hur gör ni andra?

/R.

EDIT: Tsavning

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...