Jump to content
Annons

Delay pedal men vad


Bbenderman

Recommended Posts

Är ute efter ett delay för country och rockabilly.

Har snöat in lite på T-Rex T-Rex Replica nackdelen är att den tar stor platts på pedalbordet och behöver 12v separat strömförsörjning.

Det optimala vore en liten 9v pedal med tap tempo.

Köpte en Guyatone MD-3 Micro Digital efter bra recensioner på Harmony Central uj vad bra.

Första som störde mig va att den inte släppte igenom signalen utan ström inkopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är ute efter ett delay för country och rockabilly.

Har snöat in lite på T-Rex T-Rex Replica nackdelen är att den tar stor platts på pedalbordet och behöver 12v separat strömförsörjning.

Det optimala vore en liten 9v pedal med tap tempo.

Köpte en Guyatone MD-3 Micro Digital efter bra recensioner på Harmony Central uj vad bra.

Första som störde mig va att den inte släppte igenom signalen utan ström inkopplad.

Ja du, Harmony centrals recensioner får man ta och läsa mellan raderna. Jag läser de som get sämst betyg för att få reda på vad som är dåligt. värst är det med dyra boutique pedaler där det bara står 10 i betyg. Ingen som erkänner ett dåligt köp.

Boss-DD3 är en kanon pedal helst en moddad av stinkfoot där echo svansen tappar diskant som ett riktigt analog echo. Annars finns det ju Line 6 lilla echo pedal. Har den stora är super nöjd har inte provat den lilla men borde vara samma program i den.

T-rex låter bra men för min smak en aning dyr. Då finns det andra med modulation för samma pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ute efter ett delay för country och rockabilly.

Har snöat in lite på T-Rex T-Rex Replica nackdelen är att den tar stor platts på pedalbordet och behöver 12v separat strömförsörjning.

Det optimala vore en liten 9v pedal med tap tempo.

Köpte en Guyatone MD-3 Micro Digital efter bra recensioner på Harmony Central uj vad bra.

Första som störde mig va att den inte släppte igenom signalen utan ström inkopplad.

Ja du, Harmony centrals recensioner får man ta och läsa mellan raderna. Jag läser de som get sämst betyg för att få reda på vad som är dåligt. värst är det med dyra boutique pedaler där det bara står 10 i betyg. Ingen som erkänner ett dåligt köp.

Boss-DD3 är en kanon pedal helst en moddad av stinkfoot där echo svansen tappar diskant som ett riktigt analog echo. Annars finns det ju Line 6 lilla echo pedal. Har den stora är super nöjd har inte provat den lilla men borde vara samma program i den.

T-rex låter bra men för min smak en aning dyr. Då finns det andra med modulation för samma pris.

Vilka?

Priset är ju viktigt men ljudet är viktigare för min del.

Det jag också vill ha tipps på är en distpedal som låter Plexi.

Liten pedal helst.

Som man inte behöver special beställa.

De är levde i alla fall upp till förväntningarna

Keeley Boss Blues Driver BD-2

Keeley Compressor

Keeley Tube Screamer TS-9DX 4x2 Flexi

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Keeley BD-2 som jag är väldigt nöjd med, det finns en svensk importör av ett urval av Keeley's pedaler, bl.a just BD-2.

Du hittar honom HÄR.

En pedal som enl en radda gitarrforum levererar "plexi tone in a box" är M.I Audio Crunchbox.

Nu äger jag en Rex T-Rex Replica köpte en beg som jag var och hämtade i dag.

Låter precis som jag vill jiuuuu 🙂

Beställde även en Crunchbox från musikbörsen.

Tack 'basshole' för tipset.

Kanske ska komplettera med en phaser.

En enkel liten pedal söker jag.

Behöver också expertråd i vilken ordning jag ska sätta pedalerna i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om förstärkaren har effektloop så sätter du distpedalen innan förstärkare, samt phaser och delay i loopen (inbördes ordning där får du prova dig fram till). FÖRMODLIGEN funkar det bäst med phaser före delay

Har förstärkaren ingen effektloop har du ändå din distpedal först, sen phaser och sist delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

OCD Fulltone ska låta plexi enligt fulltone själva. Har en själv. Låter skitbra men om det låter Plexi ....hm.... nja den låter exklusiv vilket jag inte tycker om deras andra produkter jag har haft. Har en marshall 2204 Jmp , den kan låta som plexi men en pedal???. Bd2 som nån nämnde här ovan är en kanon pedal har modat den och den är grym men inte plexi.

Delay: kolla Electro harmonix memory man. Pigtronix delaypedal , kom inte ihåg vad den kallas för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om förstärkaren har effektloop så sätter du distpedalen innan förstärkare, samt phaser och delay i loopen (inbördes ordning där får du prova dig fram till). FÖRMODLIGEN funkar det bäst med phaser före delay

Har förstärkaren ingen effektloop har du ändå din distpedal först, sen phaser och sist delay.

Har en Mesa Boogie Exprss 5:50 så den har effektloop.

Men då blir det ännu mera kablar på scenen å snubbla på😉

Men tyckte T-Rexen lät helt oki rätt in i stärkaren också

Testar lite men det ska till lite fler pedaler

18454805.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om förstärkaren har effektloop så sätter du distpedalen innan förstärkare, samt phaser och delay i loopen (inbördes ordning där får du prova dig fram till). FÖRMODLIGEN funkar det bäst med phaser före delay

Har förstärkaren ingen effektloop har du ändå din distpedal först, sen phaser och sist delay.

Har en Mesa Boogie Exprss 5:50 så den har effektloop.

Men då blir det ännu mera kablar på scenen å snubbla på😲

Men tyckte T-Rexen lät helt oki rätt in i stärkaren också

Testar lite men det ska till lite fler pedaler

18454805.jpg

Vad är det för chorus pedal? ser inte riktigt vad det står. Är det cool?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Mesa Boogie Exprss 5:50 så den har effektloop.

Men då blir det ännu mera kablar på scenen å snubbla på🙂

Efter mina tester hemma med min Peavey Classic 50 och mina pedaler tycker jag utan tvekan att det lät bättre om dom när Choruset, tremolot samt delayen var i effektloopen än alla framför och då tycker jag det är värt de extra kablarna 🙂

För att "svara" på tråden så har jag en Boss DD-20 som jag är sjukt nöjd med eftersom den har 4 presets och en manuell vilket blir 5 presets om man inte rör den.

Perfekt när man som jag använder delayet för att få till speciella effekter i olika låtar 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Chorus pedalen är en HARLEY BENTON låter helt oki (absolut inte sämre än min Boss.)

Men kommer inte att finnas på mitt färdiga pedalbord där true bypass är en viktig faktor.

Fick Crunchboxen i dag mkt nöjd den. 🙂

Den klarade lite uppspräckt ljud bättre än Keeley Boss Blues Drivern som var tänk till den typen av ljud.

Massiv highgain dist klarade den också elegant.

Men kan tillägga att Ingen pedal matchar Mesa disten.

Synd att man inte kan switcha mellan Clean Crunch, Blues Burn med foten.

med_188470.jpg

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Läsvärt för alla true-bypass-fundamentalister: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

(Pete Cornish har byggt pedalbord/riggar åt t ex David Gilmour, Paul McCartney, Lou Reed, Brian May, Pete Townsend, Sting, Steve Harris, Jimmy Page o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...