Jump to content
Annons

Trummor vs gitarr


aiskylos7000

Recommended Posts

Jag har under ganska lång tid tänkt att det skulle vara kul att lära sig spela nåt musikinstrument och fastnade då för trummor. Fast under det senaste året har jag istället mer och mer tänkt att gitarr skulle inte heller vara så dumt. Det har berott på följande:

*Gitarr är billigare i inköp.

Om jag skulle tröttna så sitter jag inte med ett trumset för runt 10.000 kr. OK, det går att köpa begagnat, jag vet 😄

*Jag bor i lägenhet.

Ja, mer behöver väl inte sägas...förutom att grannarna blir vansinniga...

*Jag känner ingen annan som spelar trummor.

Det hade väl i så fall varit lättare att hitta nån replokal el dylikt som det går att vara på.

*Inspiration.

Jag hittar betydligt mer info och lektioner osv om gitarr än om trummor. Det kanske beror på att gitarr är populärare...?

Många känner nog igen sig...man ska över den där tröskeln och har man tappat motivationen så är det lätt att man lägger av helt och hållet.

Jag inser mer och mer att det egentligen är trummor jag vill prova på och jag har tänkt att det vore ju ynkligt om dom här anledningarna skulle stoppa mig... Det kan vara så att gitarr är rätt för mig i alla fall men trummor tycker jag verkar roligare att spela och det är det jag vill prova i första hand. Sen kanske jag byter, vem vet...

Det kanske går att hyra in sig i nån replokal nånstans, typ 2 gånger i veckan.

Det skulle va kul om nån kunde svara/kommentera 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Många trummisar tycker det är roligast att spela när man är i ett band.

Det skulle nog jag också tycka. Och det gäller nog alla oavsett vad man spelar.

Om man nu ska börja spela ett nytt instrument så är det sällan man börjar med att spela i ett band från början.

trummor och gitarr?

Precis...det skulle nog va det bästa, både och. Varför välja 😉

Det finns ju faktiskt digitala trummor (om du gärna vill bo kvar).

Det hade jag inte ens tänkt på. Men är dom inte mycket dyrare i inköp?

Redigerat av aiskylos7000
Link to comment
Dela på andra sajter

Går man på de tester som finns så verkar det som om Roland TD-3 är det billigaste digitaltrumsetet som finns som någotsånär påminner om ett riktigt trumset. Det brukar ligga på strax under 10 000 kronor. MEN. Alla sådana där tester skrivs ju, såvitt jag vet, av folk som är rätt rutinerade trummisar. Och även om dom är aldrig så öppensinnade så har dom såklart helt andra krav och märker brister på ett helt annat sätt än någon som aldrig spelat trummor. Köp ett och prova! Finns ju från 3000 kronor någonting. Då har du ju råd med en gitarr också! 😉 Går att få en bra ny gitarr för strax under 2000 kronor, ibland ännu billigare. Byggkvaliten på billigare instrument har större avvikelser än på dyrare, och ibland blir det fel åt rätt håll så att säga (d v s, bättre byggkvalitet än snittet 😐). Men det är likadant med gitarrer, går gitarren bara att stämma (vilket såvitt jag vet gäller i princip alla gitarrer som säljs i Sverige, förutom de man köper på Netto, Jysk, Hobbex och liknande) så kommer man att ha mycket roligt med den.

Märker man sen att man tycker det är roligt är det inga problem att prioritera sina utgifter till att byta upp sig till bättre instrument!

Generellt kan man väl säga att gitarren är ett lite mer allsidigt instrument; Skriver man musik så har de flesta förmodligen lättare att komponera på gitarr än på trummor... Piano är inte fel att lära sig heller i det syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köpa gitarr på Jysk? Det var som fan... :rolleyes:

Jag riktar mer och mer in mig på gitarr nu faktiskt, bla beroende på det du säger, att gitarr är ett mer allsidigt instrument. Fast egentligen tycker jag trummor e mycket coolare...men man inser väl att man inte har hur mycket fritid som helst och det kan va vettigt att ta en sak i taget 😄 Dessutom gillar jag verkligen gitarr också.

Går det att hitta en bra gitarr för ca 2000kr? Jag har tittat lite på elgitarrer i musikaffärer på stan och kollat också en del på nätet. Jag har kommit fram till att Epiphone Les Paul är den jag ska ha (tror jag...🙂). Fast varje handlare säger olika saker så man vet inte vad man ska tro på. En säger att Epiphone är bra för det ägs av Gibson, en annan säger att Epiphone är skit för dom gitarrerna byggs i Kina. Nej, Korea eller Japan ska det vara tydligen. Samtidigt ser jag till synes två likadana Les Paul kopior (på nätet), den ena kostar ca 2000 kr och den andra kostar det dubbla. Många säger också att det är väldigt viktigt att satsa på bra kvalitet (=högt pris) från början för annars så låter det illa och man tröttnar väldigt snabbt. Kan ligga nåt i det iofs.

Jag har funderat på denna:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=413729

Är den bra? Spelar det nån roll för mig att kroppen är laminerad och inte solid? Sen hade jag tänkt kanske 1000 spänn till för förstärkare osv. Är det rimligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=413729

Är den bra? Spelar det nån roll för mig att kroppen är laminerad och inte solid? Sen hade jag tänkt kanske 1000 spänn till för förstärkare osv. Är det rimligt?

den kroppen är solid.. den består av mer än ett träslag dock. i det här fallet lönn och al. kan låta grymt, men kan också låta bajs. kolla på thomann.. där kostar en epiphone les paul special II ca 150€.. grymt bra förstagitarr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många trummisar tycker det är roligast att spela när man är i ett band.

Det skulle nog jag också tycka. Och det gäller nog alla oavsett vad man spelar.

Om man nu ska börja spela ett nytt instrument så är det sällan man börjar med att spela i ett band från början.

yeah självklart är det sjukt bra och kul att spela i band, men jag vill sticka in och slå ett slag för slagverket. senaste tiden när jag börjat mogna litegrann (får man väl säga efter typ 6 år av trummande) så börjar jag njuta som fan bara av klangen i en trumma. kan sitta helt själv och spela i ett par timmar och bara njuta. slå helt vilt otakt eller nåt jävla enkelt 4/4 komp som bara går att få att låta så najs i sig självt. dont underestimatera trummans melodi i say. nej jag är inte hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan få mycket mera utlopp för min kreativitet med gitarren, trummorna däremot känner JAG kan senare vara kompletterande.

Precis, om det nu blir så att jag får upp intresset och fortsätter med gitarrspelande så blir man ju mer intresserad av musik överhuvudtaget och steget blir närmare för att lära sig ytterligare ett instrument.

kan låta grymt, men kan också låta bajs.

Hur menar du? Det låter bajs om man är nybörjare eller? :rolleyes:

Jag kollade den där siten thomann, den var asgrym...jag satt bara halva arbetsdan igår och kollade på olika gitarrer. Hur mycket prylar som helst. Jävligt mycket info också, dom verkar ha fattat hela grejen med att kunna bygga en bra site som förmodligen säljer grymt bra. Jag funderade faktiskt tidigare på om det inte gick att beställa via internet och jag ser nu att det är helt andra priser vi pratar om här.

slå helt vilt otakt eller nåt jävla enkelt 4/4 komp som bara går att få att låta så najs i sig självt.

Fan va skönt att kunna spela trummor...jag skalära mig nån gång...få ut sina aggressioner 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)

Om du istället för att fundera i ett par år 🙂 börjat lära dej något av det så hade du kunnat börjar på ditt andra instrument redan idag 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du istället för att fundera i ett par år...

Jo, precis fast det krävs ju ganska mycket träning om man vill lära sig spela bra och det tar tid, nåt som jag haft väldigt lite av. Det har jag iofs nu också men av nån anledning har jag fått för mig att jag vill börja spela nu. Det kan hända att jag tröttnar ganska snart och känner mig omotiverad att spela, den risken finns. Men då har jag i alla fall en snygg gitarr att titta på 😆

OK, jag har nu bestämt mig för denna:

http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul...l_ii_vs_ltd.htm

Det enda jag funderar på är förstärkaren som föreslås automatiskt, denna:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb80r.htm

Harley Benton har jag aldrig hört talas om (bara Marshall och Peaky iofs). Är det ett bra val som dom gjort åt mig? Är det ett bra märka annars för er som vet lite mer?

Vad har kvaliteten på kabeln för betydelse? Duger den som följer med? (Om det följer med nån, eller är det sånt man köper extra?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om hur förstärkaren låter, men den är garanterat för högljudd om man bara ska ha den för hemmabruk. Ska tilläggas att Harley Benton är Thomanns eget märke. Inget fel med det egentligen, oftast brukar det betyda att man får det lite billigare än vad motsvarande förstärkare kostar med känt märke (minst ett led mindre som ska ha betalt...).

Hursomhelst, ska man ha förstärkaren enbart i hemmet så bör man inte ha mer än kanske 5-15 W, lite bereonde på vad det är för typ av förstärkare.

Skulle, om det nu är hemmaförstärkare som gäller, kolla på någon av följande:

http://www.thomann.de/se/vox_ad15vt_valvet...tarrencombo.htm

http://www.thomann.de/se/line6_spider_iii_15.htm

http://www.thomann.de/se/roland_cube_15x.htm

Gitarrkabel ingår normalt sett inte vid köp av vare sig gitarr eller förstärkare. Men det går bra med vilken som helst egentligen. Finns för all del folk som hävdar att olika kablar har olika ljud, men det är knappast något man behöver bekymra sig om sådär i början av karriären.

Vidare bör man även skaffa plektrum, axelband och en stämapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om hur förstärkaren låter, men den är garanterat för högljudd om man bara ska ha den för hemmabruk.

OK, tack för infon, där hade jag nog gjort bort mig annars.

En annan sak: om man jämför den jag hade tänkt köpa,

http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul...l_ii_vs_ltd.htm

med den som jag trodde var likadan på Epiphones site:

http://www.epiphone.com/default.asp?Produc...;CollectionID=6

så ser man att den på Epiphones site är chrome hardware medans den som säljs på thomann är gold hardware. Vad är det för skillnad? Den som visas på thomann ser heller inte ut som humbucker tycker jag (obs att jag är helt okunnig om sånt. Vet bara att det finns humbucker och single coil.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren på Thomann har mickkåpor, men bakom dessa så döljer det sig ett par humbuckers. Ärligt talat har jag ingen aning om varför man har kåpor ibland och ibland inte. Förmodligen likadana gitarrer i allt väsentligt också, och garanterat en utmärkt nybörjargitarr som man nog kan växa ett tag med.

Skillnaden på "gold" respektive "silver"-hardware är helt enkelt färgen på t ex stallet (där strängarna fästs i kroppen). Inte något viktigt för funktionen i a f 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk också på att det finns JÄTTEMYCKET många fler gitarrister än trummisar.

Har ingen större betydelse för min del utan jag lirar bara det jag tycker är roligast, om det nu är gitarr eller trummor vet jag inte än.

garanterat en utmärkt nybörjargitarr

Det låter kanon ⚠️

Redigerat av aiskylos7000
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på VOX-combon.

OK, då blir det ev en sån. Annars funderade jag på om jag som nybörjare har nån nytta och glädje av de olika effekterna som den verkar ha? Dessutom så ligger den i nivå eller tom lite över prisnivån på själva gitarren. Jag funderade också på denna:

http://www.thomann.de/se/marshall_mg15_cdr...tarrencombo.htm

Det är den och Vox-combon som det står emellan. Om jag har jävligt mycket mer glädje av Vox-combon kör jag på den. Samma sak om Marshall-combon låter piss.

Angående att lära sig spela trummor, finns ju alltid denna sida:

http://www.trumskolan.se/Trumskolan.html

Ja, jag har sett den sidan, den är kanon. Väldigt pedagogiskt upplagt och den killen verkar va kunnig på det han gör. Jag tycker det är coolt att han lägger ner så mycket tid och dessutom helt gratis. Fast han hoppas väl på att folk köper hans DVD och det kommer jag att göra om jag börjar spela trummor. Bästa svenska siten jag sett om att lära sig spela trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band låter bättre om bandet har en bra trummis och en dålig gitarrist än ett band som har en bra gitarrist och en kass trummis.

Det är roligare att lira trummor men oxå rätt tråkigt om det inte finns nåt att lira till. Menlöst bankande är ju... sås...

Men det är svårare att göra låtar på trummor ( om det inte är nåt kvas typ terry bozzio) än på gitarr.

Roligare att klinka och hittar mer än rythmik på en gitarr dvs ackord/harmonilära.

Roligare att mecka med gitarr än trummor. Stärkare gitarr pedaler ljud, finlir mm.

Trummor är fram med domkraften typ..bara en massa bonk å stonk, byta skinn, stämma och polera

Ballare att vara gitarrist på scenen, mer (lättare) publikflört

Så har du inga mål med att bli världsbäst på trummor ELLER gitarr så välj båda då.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligare att lira trummor men oxå rätt tråkigt om det inte finns nåt att lira till. Menlöst bankande är ju... sås...

Precis det jag tänkte...kul i början för att det är nytt men lätt att tappa motivationen att spela om man inte spelar i band.

Nu har jag kollat recensioner osv, både privatpersoner och tidningar och har bestämt mig för denna:

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=MG15DFX

Jag har inte sett någon som skriver nåt negativt om den. Tidningen Guitarist höjer den (nästan) till skyarna. Det här var 2002 iofs, http://www.marshallamps.com/downloads/file...st_nov2002).pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...