Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Nu har jag fått det ärofyllda uppdraget att spela in en lokal brassensemble/musikkår!

Jag har hållt på med ljudteknik och inspelning ett tag nu och har själv spelat slagverk i liknande orkestrar så jag har ett rätt bra hum om hur det ska låta, dock har jag aldrig på egen hand spelat in något större än en gitarr så jag behöver lite pointers angående både mickar och inspelningsteknik.

De har en liten kyrka där de brukar repa och som enligt dem låter bra och det är antagligen där vi kommer göra inspelningen. De är 15-20 pers.

Min tanke är att hålla det så enkelt som möjligt och köra någon form av A/B-stereoinspelning. Någon som har erfarenhet av liknande projekt och kan säga om det funkar bra, alt. har övriga tips runt just inspelningstekniken, kanske vanliga nybörjarfel som kan undvikas eller liknande?

Budgeten för mickar ligger runt 2-3000 kr. Efter kortare efterforskningar verkar bl.a Röde NT5 kunna göra jobbet fast är lite för dyra, så tips på lite billigare varianter av dem vore fint.

I övrigt blir det då att rigga upp min dator nånstans i lokalen där surret blir så dolt som möjligt, sen micka upp orkestern och dra in mickarna genom ett liten phonicmixer (för fantommatningen om den behövs) och sen in i ett EMU 0404. Några varningstecken där, bör man kanske uppgradera någon del i kedjan?

Tack på förhand! / Fredrik

Annons
Posted

Antingen ett matchat par av oktava mk012 eller line audio cm3..

om du mickar med A/B för brett kan du få ett tomrum i mitten, och då kan man ibland ta hjälp av en sk C-mickning. alltså A/B/C.. höger, mitt, vänster..

Posted
Antingen ett matchat par av oktava mk012 eller line audio cm3..

om du mickar med A/B för brett kan du få ett tomrum i mitten, och då kan man ibland ta hjälp av en sk C-mickning. alltså A/B/C.. höger, mitt, vänster..

Var hittar jag cm3-mickarna? Oktava ser najs ut och precis inom budgeten 😊

C-mickning är ju klart värt att tänka på! Är ju smått begränsad bara av att ljudkortet bara tar en stereosignal in. Skulle ju kännas bättre att ta in exakt en mick per kanal men får man till det i mixern med tre så kanske det vore snyggare. Tack för tipsen!

Posted
Antingen ett matchat par av oktava mk012 eller line audio cm3..

om du mickar med A/B för brett kan du få ett tomrum i mitten, och då kan man ibland ta hjälp av en sk C-mickning. alltså A/B/C.. höger, mitt, vänster..

Var hittar jag cm3-mickarna? Oktava ser najs ut och precis inom budgeten 😛

C-mickning är ju klart värt att tänka på! Är ju smått begränsad bara av att ljudkortet bara tar en stereosignal in. Skulle ju kännas bättre att ta in exakt en mick per kanal men får man till det i mixern med tre så kanske det vore snyggare. Tack för tipsen!

Claes vet jag säljer oktava till bra priser, och Jam.se säljer cm3:orna.. fanns en modell som hette cm2 innan, den har jag lite mer koll på än cm3.. använde cm2 när jag höll på med mina tidiga inspelningar i studiomiljö! 🙂

Posted

Huj, lite roligare pris på cm3-orna. Två såna med upphängningar kostar strax över 2000 på jam medan oktavamickarna går på över 3000 hos både claes och thomann. Sladdar och stativ har jag redan. Men de står sig bra i jämförelse då alltså? Lutar ju åt cm3 isåfall eftersom kostnaden är en rätt stor faktor och det inte är en superseriös inspelning. Bara de tar upp hela orkester på ett bra sätt.

Posted

kör på cm3.. du kommer förmodligen inte ångra dig.. tänk på fantomen bara 🙂

Posted

15-20 pers låter ganska stort för en liten brassensemble!

Det viktigaste först, kolla efter att kyrkan inte är förliten, brassband kan föra ett sjutusans liv (Höga Db), så det är ofta bra om dom får gott om rum att klinga i. Framförallt, ta dig tid och gå och lyssna på ett av deras rep, så kan du bättre bilda dig en uppfattning om hur dom låter!

Om du inte har särskillt mycket erfarenhet av att spela in akustiskt så är ett par njurar (CD-3orna är ett utmärkt val!) satta i ORTF den bästa mikrofontekniken att börja med. Som utgångspunkt kan du ställa mickarna 1 & ½ meter bakom dirigenten och kanske 3-4 meter upp i luften, sedan får du lyssna på vad dom gör och anpassa efter bandet och lokalen.. Som regel "bör" sitta med ett eller två rep innan du börjar spela in så att du får en känsla för musiken dom spelar!!!

Tänk oxå på att, om du kan är det bra att sitta så isolerat som möjligt när du spelar in! Jag brukar oftast invadera sakristian när jag spelar in i kyrkor och det innebär att du även måste skaffa längre mickkablar (20 meter brukar vara ett minimum..), jag kör ofta en kortare bit till en mickförstärkare och sedan en längre längd direkt in i AD eller en mixer..

Jag brukar hävda att AB stereo och njurar är en mindre lyckad kombination, själ spelar jag ofta in med en kombination av Blumlein (korsade 8'or) och AB stereo (rundtagande) (ibland med stödmikrofoner i orkestern), tyvärr finns det inga riktigt bra rundtagande mickar att rekomendera i din prisklass, Oktava mk012 är okej (men kvaliteten kan variera mycket mellan exemplar är min erfarenhet) Röde NT55 funkar oxå..

Att du bara har stereo in på ditt ljudkort är ingen nackdel, att läsra sig att mixa fler mixorfoner till stereo "on the fly" är en utdöende konstart, om man är bra på det kan man spela in i stort sätt under vilka omständigheter som helst!!

Om du skaffar ett par CM-3 så kan du fundera på att nästa steg är även att skaffa en av Line Audios utmärkta mickförstärkare, det är ett rejält kliv upp från Phonicmixern!

/ptr

Posted
15-20 pers låter ganska stort för en liten brassensemble!

Det viktigaste först, kolla efter att kyrkan inte är förliten, brassband kan föra ett sjutusans liv (Höga Db), så det är ofta bra om dom får gott om rum att klinga i. Framförallt, ta dig tid och gå och lyssna på ett av deras rep, så kan du bättre bilda dig en uppfattning om hur dom låter!

Om du inte har särskillt mycket erfarenhet av att spela in akustiskt så är ett par njurar (CD-3orna är ett utmärkt val!) satta i ORTF den bästa mikrofontekniken att börja med. Som utgångspunkt kan du ställa mickarna 1 & ½ meter bakom dirigenten och kanske 3-4 meter upp i luften, sedan får du lyssna på vad dom gör och anpassa efter bandet och lokalen.. Som regel "bör" sitta med ett eller två rep innan du börjar spela in så att du får en känsla för musiken dom spelar!!!

Tänk oxå på att, om du kan är det bra att sitta så isolerat som möjligt när du spelar in! Jag brukar oftast invadera sakristian när jag spelar in i kyrkor och det innebär att du även måste skaffa längre mickkablar (20 meter brukar vara ett minimum..), jag kör ofta en kortare bit till en mickförstärkare och sedan en längre längd direkt in i AD eller en mixer..

Jag brukar hävda att AB stereo och njurar är en mindre lyckad kombination, själ spelar jag ofta in med en kombination av Blumlein (korsade 8'or) och AB stereo (rundtagande) (ibland med stödmikrofoner i orkestern), tyvärr finns det inga riktigt bra rundtagande mickar att rekomendera i din prisklass, Oktava mk012 är okej (men kvaliteten kan variera mycket mellan exemplar är min erfarenhet) Röde NT55 funkar oxå..

Att du bara har stereo in på ditt ljudkort är ingen nackdel, att läsra sig att mixa fler mixorfoner till stereo "on the fly" är en utdöende konstart, om man är bra på det kan man spela in i stort sätt under vilka omständigheter som helst!!

Om du skaffar ett par CM-3 så kan du fundera på att nästa steg är även att skaffa en av Line Audios utmärkta mickförstärkare, det är ett rejält kliv upp från Phonicmixern!

/ptr

Ja jag tänkte nog liten i förhållande till ett fullskaligt brassband, orkester kanske är ett bättre ord 😱

Ok, ORTF är typ X/Y med större vinkel..? Funderade på X/Y, beror väl lite på hur bred orkestern är och så. Placeringen av mickarna hade jag rätt bra uppfattning om verkar det som, och jag är med på att man får lyssna och anpassa på plats. Sakristian är ju ett bra tips, ska hålla utkik efter en sån, om sladdlängden tillåter 😄 Det här med sladdar var ju rätt dyrt också visade det sig, jag har en packe sladdar som är rätt långa men gamla som gatan, skulle det vara värt att lägga den närmare tusenlappen som jam tar för 2 sladdar på 10 m? 20m fanns inte ens.

Mickförstärkare vore inte dumt, men de var ju inte heller helt billiga.. Har hört på flera håll att phonics mixrar inte är så mycket att hänga i granen men som det ser ut nu så har jag inte så mycket att välja på tyvärr.

Härligt med så många sjyssta tips, känner mig genast visare 😆

Posted (edited)
Ja jag tänkte nog liten i förhållande till ett fullskaligt brassband, orkester kanske är ett bättre ord 😱

Normala brassband brukar vara runt 20-30 pers, så det är nog ganska normalstort!

Ok, ORTF är typ X/Y med större vinkel..? Funderade på X/Y, beror väl lite på hur bred orkestern är och så. Placeringen av mickarna hade jag rätt bra uppfattning om verkar det som, och jag är med på att man får lyssna och anpassa på plats. Sakristian är ju ett bra tips, ska hålla utkik efter en sån, om sladdlängden tillåter 🙂

Ljudmässigt är det ganska stor skilland på ORTF och X/Y, men experimentera givetvis, tumregler är alltid dummt, att lära sig många olika mikrofontekniker och sedan testa är jättebra och lärorikt!

Det här med sladdar var ju rätt dyrt också visade det sig, jag har en packe sladdar som är rätt långa men gamla som gatan, skulle det vara värt att lägga den närmare tusenlappen som jam tar för 2 sladdar på 10 m? 20m fanns inte ens.

Jag vet inte var du bor någonstans? Jag brukar köpa Supra MBS mickkabel på lösvikt och löda kontakter själv, det brukar vara det mest kostnadseffektiva om man behöver långa kablar... Om du ändå handlar på "postorder" kan det vara värt att kolla www.thomann.de, dom tar 260 sek för 20 meter av Cordials utmärkta (Bas)mikrofonkabel! och 390 sek för 20 m av Cordials "High-End" mickkabel... Kanske värt besväret?... (Även om Thomann tar 15 euro i P&H)

Mickförstärkare vore inte dumt, men de var ju inte heller helt billiga.. Har hört på flera håll att phonics mixrar inte är så mycket att hänga i granen men som det ser ut nu så har jag inte så mycket att välja på tyvärr.

Jag tror inte att du i en första sväng behöver oroa dig för Phonicmixern, men om du vill utveckla din inspelningsteknik så är en mickförstärkare absolut värt besväret! Line Audio tar 2300 + moms för sin 2MP om man handlar direkt från dom, mycket prisvärt. Ditt 0404 är ett av dom bästa budgetljudkorten, så där tror jag du kan klara dig länge!

ptr

Edited by ptr
Posted

Ptja, allt är relativt! Poängen var iallafall att det inte är en hel symfoniorkester som ska spelas in utan bara en skara glada amatörer 😱

Jag bor i Kalmar och här är vi inte direkt bortskämda med bra musikaffärer så det är postorder som gäller. 260 kr var ju faktiskt överkomligt!

Såg 2MP-n och den kommer helt klart övervägas när man kommit lite längre i verksamheten. Har annars dreglat lite över en och annan digital mixer, de verkar rätt smidiga om man vill kunna spela in fler än två kanaler samtidigt. Mixer, mickförstärkare och ljudkort i ett, och för inte så mycket mer pengar än en bra mickförstärkare. Har dock inte testat nån så de kanske är skräp..?

  • 2 months later...
Posted

Så var det då dags för inspelning imorrn, tänkte bara bumpa och se om nån råkar ha nåt att tillägga?

En liten uppdatering från min sida: Ett par cm3 inhandlade, har även uppgraderat mixern till en Peavey PV8. Farsan har en JJLabs stormembranare också så jag tänkte satsa på att använda de tre mickarna i antingen A/B/C eller ORTF+mittenmick.

Posted

Sista-minuten tips. (ptr skrev precis det jag själv skulle skrivit annars).

1 - testa mikrofonuppställningen i lugn och ro hemma. ORTF är om man skall vara exakt (se nedan) 17cm och 110 grader. Det är då ett bra tips att göra en liten mall av papper till exempel som är just 17cm och 110 grader. Stereoskena kan man vilja ha för det blir mycket lättare att sätta upp, men, men, du måste prova uppställningen först, bakändarna av mickarna hamnar i vägen för varandra om du inte har en distans.

2 - träna på uppställningen i förväg. Packa allt i väskor och ställ dem i hallen. Bär sen in grejorna i rummet ungefär som om du vore på plats i kyrkan. Ställ upp och koppla ihop. Jag kan nästan lova att du kommer sakna nåt. Bättre att upptäcka det i förväg.

3 - glöm inte ta med en termos med kaffe, en flaska vatten och en smörgås och ett äpple.

4 - väl på plats. Lyssna noga var det låter bäst. Flytta mickarna tills det blir så bra som möjligt.

Gunnar

PS: att det är exakt med ORTF beror inte på att det skulle vara bar exakt så det låter bra. ORTF är förkortningen för den franska radion och de "bestämde" en gång i tiden att just så här skulle mickana stå och den tekniker som inte behärskade det fick nog sparken. Att sen tyska radion, belgiska radion, holländska radion med flera gjorde ungefär men inte exakt samma kan ju vara bra att veta. I alla fall, nånstans mellan 15 och 30 cm mellan kapslarna, en vinkel nånstans kring 90 till 120 grader brukar ge ett hanterbart resultat. Men det skall bara heta ORTF om det är kardioider med exakt 17cm och 110 grader.

Posted
Sista-minuten tips. (ptr skrev precis det jag själv skulle skrivit annars).

1 - testa mikrofonuppställningen i lugn och ro hemma. ORTF är om man skall vara exakt (se nedan) 17cm och 110 grader. Det är då ett bra tips att göra en liten mall av papper till exempel som är just 17cm och 110 grader. Stereoskena kan man vilja ha för det blir mycket lättare att sätta upp, men, men, du måste prova uppställningen först, bakändarna av mickarna hamnar i vägen för varandra om du inte har en distans.

2 - träna på uppställningen i förväg. Packa allt i väskor och ställ dem i hallen. Bär sen in grejorna i rummet ungefär som om du vore på plats i kyrkan. Ställ upp och koppla ihop. Jag kan nästan lova att du kommer sakna nåt. Bättre att upptäcka det i förväg.

3 - glöm inte ta med en termos med kaffe, en flaska vatten och en smörgås och ett äpple.

4 - väl på plats. Lyssna noga var det låter bäst. Flytta mickarna tills det blir så bra som möjligt.

Gunnar

PS: att det är exakt med ORTF beror inte på att det skulle vara bar exakt så det låter bra. ORTF är förkortningen för den franska radion och de "bestämde" en gång i tiden att just så här skulle mickana stå och den tekniker som inte behärskade det fick nog sparken. Att sen tyska radion, belgiska radion, holländska radion med flera gjorde ungefär men inte exakt samma kan ju vara bra att veta. I alla fall, nånstans mellan 15 och 30 cm mellan kapslarna, en vinkel nånstans kring 90 till 120 grader brukar ge ett hanterbart resultat. Men det skall bara heta ORTF om det är kardioider med exakt 17cm och 110 grader.

1. Ok, då blir det lite pyssel ikväll med att pilla ihop en mall! Att mickarna skulle slå i varandra tror jag inte är nån fara, cm3 var ju rätt små, typ 5 cm långa.

2. Låter som en god idé, ska hem till mina föräldrar ikväll med alla grejor för de bor närmare där vi ska va imorrn, kan ju ta en provrunda och sätta upp allt där ikväll också.

3. Alltid 😉

4. Will do! Det jag funderar på mest nu innan är hur man ska placera en centermick i förhållande till sidomickarna vid ORTF, precis under/bakom/framför? Går ju såklart prova sig fram där med men det vore skönt att veta om hur andra brukar göra.

Tack för finfina tips!

Posted
4. Will do! Det jag funderar på mest nu innan är hur man ska placera en centermick i förhållande till sidomickarna vid ORTF, precis under/bakom/framför? Går ju såklart prova sig fram där med men det vore skönt att veta om hur andra brukar göra.

Ingen centermick behövs vid ORTF. Den kan behövas om du sätter mickarna rejält mycket bredare.

En "klassisk" uppsättning är annars tre rundtagande mikrofoner. Om det blir mer än sådär 2 meter mellan vänster och höger mick så får du ett "hål" i ljudet. Det låter precis som det heter, inga instrument rakt i mitten. Varning dock för att hur det hörs kan vara helt olika i hörlurar respektive i högtalare. Exakt när det blir ett hål beror på massor av saker som akustik, ensemble, avstånd med mera. Får du ett sånt hål så kan man lägga till centermicken. För inspelning av symfoniorkestrar kan man då tänka sig att ha flera meter mellan vänster och höger och sen fylla på i mitten med centermicken. Men detta är överkurs. Börja med ORTF, det är en lösning som fungerar hyfsat i stort sett alltid.

Gunnar

Posted
Ingen centermick behövs vid ORTF. Den kan behövas om du sätter mickarna rejält mycket bredare.

Ah, ingen centermick vid ORTF, uppfattat! Gör ju jobbet lite lättare om det funkar bra med bara två småmembranare. Min tanke var att en större mick kanske var bättre på att ta upp de lägre frekvenserna (känns ju logiskt iaf) och att det kanske blir lite tunnt ljud med bara småmembranare så att man skulle ta med en stormembran som center lite för den skull med, särskilt när det är budgetmickar det handlar om, men det kan man allstå överlag skippa då? Tror inte det kommer bli tal om att orkestern breder ut sig så pass att det skulle bli nån fara för hål som ni beskriver.

Posted

Du får gärna lägga upp ett ljudexempel efter att ni spelat in. Skulle vara intressant att höra. 😆

/Memphis

Posted
Du får gärna lägga upp ett ljudexempel efter att ni spelat in. Skulle vara intressant att höra. 😆

/Memphis

Ska nog gå att ordna! Vet inte hur det funkar med rättigheter och sådär dock, det är ju inte direkt eget material de spelar. Fast korta snuttar kanske är lugnt.

Posted

Sådär, nu är inspelningen avklarad! Vi spelade in i missionskyrkan där de brukar vara och akustiken lämnade väl en del att önska, var vääldigt mycket rum men jag tycker det blev okej under omständigheterna. Hittade ett litet kontorsrum som var hyfsat isolerat där jag slängde upp mina grejor och satt med mitt kaffe och fika 🙂

Körde på ORTF med cm3-orna. För den som är intresserad finns ett litet urval från inspelningarna här (tänk på att varken jag eller bandet är proffs så lite surspelning får man ta).

Hade inga tekniska strul alls under inspelningen, det flöt på bra. Det var som sagt ett rätt klurigt rum att spela in i och visst bummel kom man inte ifrån men jag tycker jag hittade en sjysst mickplacering ganska snabbt som jag körde på genom hela inspelningen.

Det klurigaste tycker jag nästan var nu i eftermeckandet, de spelade fruktansvärt dynamiskt så det blev väldigt bra övning i kompression/limitering för mig här.. I övrigt har jag bara lagt ytterst lite hängmatta och klippt ihop spåren på de låtar där vi tog flera tagningar.

Riktigt kul och lärorikt projekt!

Tack IDF, ptr och trombonisten för alla kanontips 🙂

Posted
Sådär, nu är inspelningen avklarad! Vi spelade in i missionskyrkan där de brukar vara och akustiken lämnade väl en del att önska, var vääldigt mycket rum men jag tycker det blev okej under omständigheterna. Hittade ett litet kontorsrum som var hyfsat isolerat där jag slängde upp mina grejor och satt med mitt kaffe och fika 😏

Körde på ORTF med cm3-orna. För den som är intresserad finns ett litet urval från inspelningarna här (tänk på att varken jag eller bandet är proffs så lite surspelning får man ta).

Hade inga tekniska strul alls under inspelningen, det flöt på bra. Det var som sagt ett rätt klurigt rum att spela in i och visst bummel kom man inte ifrån men jag tycker jag hittade en sjysst mickplacering ganska snabbt som jag körde på genom hela inspelningen.

Det klurigaste tycker jag nästan var nu i eftermeckandet, de spelade fruktansvärt dynamiskt så det blev väldigt bra övning i kompression/limitering för mig här.. I övrigt har jag bara lagt ytterst lite hängmatta och klippt ihop spåren på de låtar där vi tog flera tagningar.

Riktigt kul och lärorikt projekt!

Tack IDF, ptr och trombonisten för alla kanontips :rolleyes:

Det där e ju en blåsorkester ju... Brassband saknar (tack å lov?) träblås...

Ljudteknikmässigt e det svårt att eg ha nån större åsikt eftersom bandet stämmer så illa...

Posted
Det där e ju en blåsorkester ju... Brassband saknar (tack å lov?) träblås...

Ljudteknikmässigt e det svårt att eg ha nån större åsikt eftersom bandet stämmer så illa...

Yes, brassband var det aldrig tal om.

Som sagt, de är en skara glada amatörer i åldern 12-75 typ så det är såhär det låter. Tack för att du lyssnade iallafall :rolleyes:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.