Jump to content
Annons

Latency i midisynthen, synthens egna ljud och inte vst instruments


crys

Recommended Posts

Alltså jag har en Edirol pcr300 midisynth, som är kopplad genom usb till datan, och datan har ett extern audio interface Edirol UA-25. Ett stort main problem så att säga är att när man spelar synthens 128 program/ljud 8genom cubae) så är det en fördröjning på säg, 1 eller 2 fjärdedels sekunder, vilket är oerhört jobbigt för att spela in, men det skulle kunna gå också egentligen om det nu var så att man inte kan göra något åt det här.

Så vad ska jag göra åt detta? Har det något med att jag måste installera editorn jag fick till? vilket inte fungerar i vista och jag orkar inte ändra till xp för det. Någon annan inställning? Kan man få ljuden till cubase på något sätt? Cubase synthar är också bra i och för sig, men synthen har mer ljud som cubase inte har.....

tacksam för svar, hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alltså jag har en Edirol pcr300 midisynth, som är kopplad genom usb till datan, och datan har ett extern audio interface Edirol UA-25. Ett stort main problem så att säga är att när man spelar synthens 128 program/ljud 8genom cubae) så är det en fördröjning på säg, 1 eller 2 fjärdedels sekunder, vilket är oerhört jobbigt för att spela in, men det skulle kunna gå också egentligen om det nu var så att man inte kan göra något åt det här.

Så vad ska jag göra åt detta? Har det något med att jag måste installera editorn jag fick till? vilket inte fungerar i vista och jag orkar inte ändra till xp för det. Någon annan inställning? Kan man få ljuden till cubase på något sätt? Cubase synthar är också bra i och för sig, men synthen har mer ljud som cubase inte har.....

tacksam för svar, hej!

Midisyntar har en inbyggd latency som man inte kommer ifrån, tyvärr. Hur mycket det handlar om, skiljer mellan olika tillverkare och modeller. Midisystemet i sig har också begränsningar som man ibland kan uppfatta som latency, men som helt enkelt beror på hur mycket information man försöker skicka samtidigt i midikabeln. Läs gärna lite mer HÄR. 😛

När du jämför mellan VSTi och externa midisyntar, så kan det bli tajtare internt i datorn, eftersom kommunikationen inte behöver gå genom ett slött interface där.

Ett sätt att få ordning på det hela, är att du ställer in en negativ fördröjning på de midispår som går till den externa synten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser slarvigt ibland... 😛

Din synt kopplar du alltså genom USB och inte midi...

USB är också ganska slött - speciellt om du har flera andra prylar som också är kopplade till USB - så i så fall kanske det delvis beror på att du har fler saker än synten inkopplade på USB. Om du kopplar in något på USB-porten utan att spänningsmata det separat, så går kommunikationen ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) och då blir problemen ännu värre...

Kolla gärna också i den nitade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen - och se om någonting där kan hjälpa upp situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser slarvigt ibland... 🥰

Din synt kopplar du alltså genom USB och inte midi...

USB är också ganska slött - speciellt om du har flera andra prylar som också är kopplade till USB - så i så fall kanske det delvis beror på att du har fler saker än synten inkopplade på USB. Om du kopplar in något på USB-porten utan att spänningsmata det separat, så går kommunikationen ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) och då blir problemen ännu värre...

Kolla gärna också i den nitade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen - och se om någonting där kan hjälpa upp situationen.

Ja bara med usb ja. På min lap top som har 3 usb-portar, domandra två är för den trådlösa musen och den andra för mitt audio interface, som jag självklart också måste ha inkopplat för att höra ljudet, kan i och för sig göra det genom lap topens ljud också, men som du vet är det inte samma ljudkvalitet i det.Men du tror alltså om jag kopplar midi kabeln OCKSÅ, eller bara midikabeln och kör synthen med ac adapter och midi till ljudkortet så kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser slarvigt ibland... 😮

Din synt kopplar du alltså genom USB och inte midi...

USB är också ganska slött - speciellt om du har flera andra prylar som också är kopplade till USB - så i så fall kanske det delvis beror på att du har fler saker än synten inkopplade på USB. Om du kopplar in något på USB-porten utan att spänningsmata det separat, så går kommunikationen ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) och då blir problemen ännu värre...

Kolla gärna också i den nitade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen - och se om någonting där kan hjälpa upp situationen.

Ja bara med usb ja. På min lap top som har 3 usb-portar, domandra två är för den trådlösa musen och den andra för mitt audio interface, som jag självklart också måste ha inkopplat för att höra ljudet, kan i och för sig göra det genom lap topens ljud också, men som du vet är det inte samma ljudkvalitet i det.Men du tror alltså om jag kopplar midi kabeln OCKSÅ, eller bara midikabeln och kör synthen med ac adapter och midi till ljudkortet så kan det funka?

Testa i så fall att enbart koppla midi in och ut - och inte USB, så kan du se om det blir bättre.

Ska du använda ljudet i synten, så måste du förstås koppla in audioutgångarna från det till ljudkortet också, om du inte redan har kopplat det så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser slarvigt ibland... 😏

Din synt kopplar du alltså genom USB och inte midi...

USB är också ganska slött - speciellt om du har flera andra prylar som också är kopplade till USB - så i så fall kanske det delvis beror på att du har fler saker än synten inkopplade på USB. Om du kopplar in något på USB-porten utan att spänningsmata det separat, så går kommunikationen ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) och då blir problemen ännu värre...

Kolla gärna också i den nitade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen - och se om någonting där kan hjälpa upp situationen.

Ja bara med usb ja. På min lap top som har 3 usb-portar, domandra två är för den trådlösa musen och den andra för mitt audio interface, som jag självklart också måste ha inkopplat för att höra ljudet, kan i och för sig göra det genom lap topens ljud också, men som du vet är det inte samma ljudkvalitet i det.Men du tror alltså om jag kopplar midi kabeln OCKSÅ, eller bara midikabeln och kör synthen med ac adapter och midi till ljudkortet så kan det funka?

Testa i så fall att enbart koppla midi in och ut - och inte USB, så kan du se om det blir bättre.

Ska du använda ljudet i synten, så måste du förstås koppla in audioutgångarna från det till ljudkortet också, om du inte redan har kopplat det så...

Vad menar du här nu, audioutgångarna? koplla hur då?

Alltså det som låter mest logiskt för mig nu, även om jag inte är så bra på det här(hade även frågat i affären, han kunde inte heller hjälpa mig rikitgt, han bara sa att det kasnke beror på Vista 😄)

så tror jag att det kan vara värt att pröva det med en adapter istället för genom usb ström så den inte lastar datan med en port till då, och sen köpa en jävla midi sladd.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser slarvigt ibland... 😏

Din synt kopplar du alltså genom USB och inte midi...

USB är också ganska slött - speciellt om du har flera andra prylar som också är kopplade till USB - så i så fall kanske det delvis beror på att du har fler saker än synten inkopplade på USB. Om du kopplar in något på USB-porten utan att spänningsmata det separat, så går kommunikationen ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) och då blir problemen ännu värre...

Kolla gärna också i den nitade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen - och se om någonting där kan hjälpa upp situationen.

Ja bara med usb ja. På min lap top som har 3 usb-portar, domandra två är för den trådlösa musen och den andra för mitt audio interface, som jag självklart också måste ha inkopplat för att höra ljudet, kan i och för sig göra det genom lap topens ljud också, men som du vet är det inte samma ljudkvalitet i det.Men du tror alltså om jag kopplar midi kabeln OCKSÅ, eller bara midikabeln och kör synthen med ac adapter och midi till ljudkortet så kan det funka?

Testa i så fall att enbart koppla midi in och ut - och inte USB, så kan du se om det blir bättre.

Ska du använda ljudet i synten, så måste du förstås koppla in audioutgångarna från det till ljudkortet också, om du inte redan har kopplat det så...

Vad menar du här nu, audioutgångarna? koplla hur då?

Alltså det som låter mest logiskt för mig nu, även om jag inte är så bra på det här(hade även frågat i affären, han kunde inte heller hjälpa mig rikitgt, han bara sa att det kasnke beror på Vista 😄)

så tror jag att det kan vara värt att pröva det med en adapter istället för genom usb ström så den inte lastar datan med en port till då, och sen köpa en jävla midi sladd.

Tack för hjälpen!

Hur får du ut ljudet från synten? Finns det inte några audioutgångar på den - eller går ljudet kanske genom USB...?

Om ljudet går genom USB, så kan det vara där problemet ligger, eftersom du i så fall har två olika ljudkort (synten fungerar som ett ljudkort i sig också om det är så) - och ASIO kan bara hantera ett ljudkort (eller flera ljudkort av samma modell eller fabrikat, beroende på hur bra ASIO-drivrutinerna är) med låg latency...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

men PCR-300 är väl ett midiklaviatur, utan ljud...?

🙂

Det skulle man kanske ha kollat upp först... 😱

Då är det antagligen så, att det är någon GM-synt på ljudkortet i datorn som låter om det inte är något VSTi - och då är det en lite annan femma, även om det är samma brist på lösningar, eftersom det ju då också handlar om två olika ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

men PCR-300 är väl ett midiklaviatur, utan ljud...?

🙂

Det skulle man kanske ha kollat upp först... 🙂

Då är det antagligen så, att det är någon GM-synt på ljudkortet i datorn som låter om det inte är något VSTi - och då är det en lite annan femma, även om det är samma brist på lösningar, eftersom det ju då också handlar om två olika ljudkort...

Först och främst så vet jag nu att det är tydligen inte 128 ljud från synthen utan när man trycker add midi i cubase så finns den här out: versionen att spela ifrån: Microsoft GS Wavetable Synth. Fick jag veta igår. Detta i cubase sx3 då alltså, i cubase 4 finns den versionen ivst instruments tydligen och heter universal sound module, och man vrider fortfarande då på value knappen på synthen för att ändra ljud, vilket man inte kan göra genom dom andra vst syntharna som vb1, och embracer och så, och på den i cubase 4 ska det tydligen gå bra utan latency, men nu så har inte jag cubase 4 så...

Grejen är den att Microsoft GS Wavetable Synth har ljud som jag vill och även naturljud, som havsvågor, och fågelkvittringar, med mera, och då även många ljud som inte alls är lika syntharna i cubase, och jag hittade inte heller dom ljuden på några vst som jag laddade ner heller.

Så, jag har fortfarande då alltså 2/4 delars sekunds(alltså mindre än en halv sekund ungefär) latency genom Microsoft GS Wavetable Synth, så det gör nog inte så mycket egentligen, det är ju en midisynth trots allt :/...?

Eller så skaffar jag cubase 4, eller så skaffar jag en real synth med ljuden inbyggda då , eller hur 🙂 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

men PCR-300 är väl ett midiklaviatur, utan ljud...?

jo jag fick reda på det också, vilekt egentligen är konstigt. Och ALLA midisynthar var väl det va, ljudlösa? kom inte ihåg vad han sa i affären om alla var det eller inte. Detta visste inte jag faktiskt och tycker det är skitdåligt i så fall, att midisynthen inte kommer med märkets, eller vad det nu är ljud - program. jag menar den är ju bara gjord för program som tar stor plats i hårddisken som cubase osv. Nåja

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag komma med en fråga här i den här tråden?

Hade tänkt köra Edirol PCR-800 genom USB också men har läst att man kan få dålig latency (eeh, jag menar långsam hastighet) via USB.

Hjälper det då om man kör genom MIDI direkt in i datorn via ett USB (återigen) drivet ljudkort som: M-Audios Audiophile 2496???

Tack för svar,

ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar bra med USB keyboards.

Den trånga sektorn är inte keyboardet utan ljudkortets latency!

Så de har alltså inte o göra med om de drivs via USB eller midi utan om ljudkortet är bra eller inte? Är M-Audios externa USB drivna ljudkort Audiophile 2496 bra??? DEt borde inte va nåt problem med latencyn på den?

//Badalamenti

Redigerat av Badalamenti
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Så de har alltså inte o göra med om de drivs via USB eller midi utan om ljudkortet är bra eller inte? Är M-Audios externa USB drivna ljudkort Audiophile 2496 bra??? DEt borde inte va nåt problem med latencyn på den?

//Badalamenti

Den frågan får någon annan besvara.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...