Jump to content
Annons

Kompressor och EQ - vilken ordning?


keane

Recommended Posts

I vilken ordning i "effektkedjan" ska jag lägga Kompressor och EQ i mitt rack?

Jag spelar främst in sång och gitarr, + lite percussion osv.

Finns det ett standarsvar på denna fråga eller beror det på vilket ljud man vill ha?

Mvh/ En färsking på studiobygge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle lägga EQ först, annars kan det bli för hög nivå till följd av att vissa frekvenser fått sig en boost efter kompressorn. Är dock ingen expert så har jag fel får folk gärna rätta mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på. Vill du att kompressorn ska jobba med det ljud du rattat fram på eqn? Lägg då eq före kompressor.

Vill du ratta kompressor och eq oberoende av varandra? Lägg då eq efter kompressor.

Ibland vill man göra både och. Då lägger man enklast en eq före, och en efter kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

du får fråga dig lite om det är ett ljud du vill ändra karaktären på - kanske höja diskanten lite - som sen behöver komprimeras

eller om det är ett ojämnt ljud som behöver komprimeras å som sen kanske behöver en touch av eq:n för att låta som du vill

attackera största problemet först skulle jag vilja säga - utan att göra det till en regel

men du vill ju ha ett enkelt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

detta är alltså hårdvarugrejer, sen vill man väl jobba med grejerna i datorn också (i mitt fall i protools)... jag vill ha samma kopplingar i stort sätt alltid så att det bara är att plugga i så att säga...

jag tror att jag kör eq sist för kompressorn är viktigare i själva inspelningsskedet för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...