Jump to content
Annons

Alla J** volymrattar


Shoota

Recommended Posts

Det är volymrattar på allt! Jag var sin på mina monitorer, på mitt ljudekort, min midikeybord, min halvakustiska gitarr.

Saken är, hur ska man ställa in alla för bästa ljudet? låt säga när jag spelar in gitarr t.e.x, volymratten där är på hälften, jag satte line in på hälften men det va för lågt, jag höjde main output istället, allt blev för högt så jag fick sänga mina monitorer blablablabla och så fortsatte det, när jag sedan spelade in blev det skräp. 🤪

Har ni några tips och råd i detta ämnet? bör man ha någon ratt längre än den andra, tex..sånt

där vill jag vet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

volymratten på gitarren är inte en förstärkning utan en försvagning (så länge det inte är aktiva mikrofoner), så ha den alltid på max när du spelar in. generellt kan du försöka ha såna passiva volymkontroller på max och så justerar du ner de gain kontroller som hör till en förstärkare som annars drar upp en massa brus i onödan.

ett exempel, om det är line nivå du får ut från ljudkortet till monitorerna, och monitorerna är aktiva, ställ då line out nivån på ljudkortet på max och justera ner på monitorernas förstärkare istället.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är så jag har det! aktiva monitorer, så det är bara att maxa gitarren då, och lineutgången till monitorerna.. kommer inte det dra upp bruset som fan då?

Problemet är att de flesta ljudkort har digital reglering av utvolymen - och det innebär att du får sämre ljud på grund av lägre dynamik (bitdjup) om du drar ner utvolymen. Därför är det bättre att köra fullt blås ut och reglera volymen på monitorerna, alternativt med en passiv attenuator, som t ex SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch - som kopplas mellan ljudkortets utgångar och monitorernas ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...