Jump to content
Annons

Omvandla jpg-bilder?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Finns det något program som kan batch-omvandla ett stort antal jpg-bilder till lägre upplösning?

Jag har gjort misstaget att scanna in en massa gamla DIA-bilder i högre upplösning än vad som hade behövts, så de tar onödigt lång tid att få upp när man ska visa dem på TV:n från DVD-spelaren (varför kollar man aldrig sådant innan man har kommit en bra bit in i projektet...? 😄 ), så jag skulle behöva ett program som kan omvandla typ alla bilder i en viss mapp till lägre upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Vad betyder batch?

😄

Med de länkade programförslagen kan man alltså omvandla från bmp till jpeg, eller ändra upplösningar nedåt på en bmp-bild t.ex?

Jag har en kommande cd-booklet där upplösningen på bilderna är hög, men där det för utskriftshastighetens skull räcker med en något lägre/halverad upplösning. Bara $20 för PC-varianten var ju billigt.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Batch betyder typ att man anger en mapp där bilderna som ska omvandlas finns - och sedan omvandlas de automagiskt till det valda formatet utan att man behöver öppna varje bild själv, utan programmet sköter hela processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac: Graphic Converter: http://www.lemkesoft.com/

PC: Graphic converter: http://www.graphic-converter.net/

Google 😛

Tack för förslagen, men Graphic Converter (PC) verkar inte kunna köra batch-konvertering.

Jag kan förstås leta efter det själv med Google också - men det blir ju enklare om någon som har använt ett visst program själv, kan tipsa om vad som är bra, alternativt varna för sådant som är kasst, så att jag slipper ödsla tid på att testa fel saker... 😉

När man, som jag, redan har hunnit scanna in flera hundra bilder i onödigt hög upplösning, så vill man definitivt ha batch-funktionen... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Batch betyder typ att man anger en mapp där bilderna som ska omvandlas finns - och sedan omvandlas de automagiskt till det valda formatet utan att man behöver öppna varje bild själv, utan programmet sköter hela processen.

ja batch betyder mer att det är en serie kommandon som utförs oftast på en serie filer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...