Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej på er. Jag har svårt att få bra ljud på akustisk gitarr med kondensatormick. Det senaste problemet är ett syntaktigt ljud som ligger på. Har ni några idéer på hur man kan få ljudet att låta bra helt enkelt? Var ligger problemet liksom, har jag micken felplacerad, är det rummet som spökar eller vad är det? Jag har som alltså ingen aning men jag tänker mig att nån annan har det.

Gitarrljudet kan finns här: http://www.speedyshare.com/304392437.html

Annons
Posted

Hej på er igen. Jag vill slå ett litet slag för den här tråden, ledsen om jag är jobbig. Känns verkligen som att jag har fastnat och jag behöver en knuff i rätt riktning liksom.

Posted

Utan att lyssna så är det största problemet oftast att spela in akustiska ljud att utrustningen inte

riktigt klarar att fånga hela spektrumet.M.a.o vad för preamp och vad för mick spelar stor roll.Sedan hur petigt man ska vara med signalkedjan beror på vad det är för musik , Tex singer/songwriter med akustikt gitarr och sång är det ju mer kritiskt att det blir bra redan vid inspelning till skillnad mot om gitarrern ska ligga inbakad i ett pop arrangemang.

Så det e bara att hosta upp pengar till en U47 och Neve 1073 preamp.. 😎

Ps. Gitarren har ju sitt sound i sig så en Landola för 500 kr kan inte riktigt mäta sig mot en Alhambra gitarr.

Posted

Dock efter lyssning så hör jag inte riktigt vad du anser skulle vara fel på ljudet.

Om du tänker dig torr sång på så för du en helt annan närhet i låten om det är det du saknar.Kanske lite basig i tonen så om du flyttar micket lite högre upp på halsen bör du få bort lite av basen och på så vis lite mera närhet.

Posted

Du tror att det kan vara att micken är undermålig alltså? Jag ska erkänna att det är en tusenkronors kondensatormick, gitarren borde det inte vara fel på för det är ingen 500 kronors :-) Är liksom upptagningen för dålig för att det ska kunna gå att rädda? Jag gillar verkligen hur sången blev och jag antar att det är omöjligt att lägga en ny gitarr som passar till den.

Posted
Hej på er igen. Jag vill slå ett litet slag för den här tråden, ledsen om jag är jobbig. Känns verkligen som att jag har fastnat och jag behöver en knuff i rätt riktning liksom.

Kolla in den här tråden från häromdagen..37 posts där några säkert kan hjälpa till :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47874&hl=

Jo, den missade jag inte. Skitbra tråd, men jag funderar på vad jag gör för fel. Tycker att det är ett rätt så vanligt problem för mig.

• 4 weeks later...