Jump to content
Annons

Oktava MKL2500 - hjälp med strömmatning


IDF

Recommended Posts

Jag har som jag nämnt i "vad finns i ditt mickskåp"-tråden nämnt att jag kört ner alla mina mickar till studion i kalmar, så nu har jag bara min Oktava MKL2500 rörmick kvar hemma, de andra jag skulle ha hemma är utlånade på obestämd tid..

och mitt problem är att jag inte hittar specialkabeln mellan det externa nätagget och micken.. det är en speciell kabel med 6 poler i ena änden och 7 i den andra.. och jag har inga såna kontakter hemma, så jag kan inte löda ihop en själv lite snabbt.. och som grädde på moset har jag helt slut på pengar. (min middag ikväll blev en flaska med kranvatten!)..

så jag undrar om det går att köra MKL2500:an på fantommatning från mitt digi001.. Har letat till förbannelse med google, men kan verkligen inte hitta någon info. Så om nån vet ifall jag eller inte kan köra micken med fantom, säg gärna till lite kvickt, för jag hade tänkt spela in gitarr strax, och har lite brått med det.. 🙂

hojta till ...

pis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ledsen att höra om dina problem. Men nej, tyvärr, rörmicken har ett eget aggregat för att den behöver det. Rör behöver vanligen två matningsspänningar. Dels en glödström, brukar vara kring 6V. Dels en högre spänning, kan vara uppåt 200V. Dessutom behöver kapseln en förspänning, ibland kommer den direkt från nätagget.

Fantom-matning funkar med andra ord inte.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att höra om dina problem. Men nej, tyvärr, rörmicken har ett eget aggregat för att den behöver det. Rör behöver vanligen två matningsspänningar. Dels en glödström, brukar vara kring 6V. Dels en högre spänning, kan vara uppåt 200V. Dessutom behöver kapseln en förspänning, ibland kommer den direkt från nätagget.

Fantom-matning funkar med andra ord inte.

Gunnar

tack för info.. då blir det ingen hit ikväll.. och inte fan hittar jag kabelhelvetet heller..KUKEN!!!!!! 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att höra om dina problem. Men nej, tyvärr, rörmicken har ett eget aggregat för att den behöver det. Rör behöver vanligen två matningsspänningar. Dels en glödström, brukar vara kring 6V. Dels en högre spänning, kan vara uppåt 200V. Dessutom behöver kapseln en förspänning, ibland kommer den direkt från nätagget.

Fantom-matning funkar med andra ord inte.

Gunnar

tack för info.. då blir det ingen hit ikväll.. och inte fan hittar jag kabelhelvetet heller..KUKEN!!!!!! 🤪😉

Men du känner väl säkert någon på din ort som har en mick att låna ut? Vilken mick som helst bara så att du räddar inspelningen menar jag. Om det sedan inte är idealmicken kanske inte spelar någon roll, för det går ju att få i varje fall hyfsat sound ur i stort sett vilken skitmick som helst om man bara placerar den rätt och rattar rätt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att höra om dina problem. Men nej, tyvärr, rörmicken har ett eget aggregat för att den behöver det. Rör behöver vanligen två matningsspänningar. Dels en glödström, brukar vara kring 6V. Dels en högre spänning, kan vara uppåt 200V. Dessutom behöver kapseln en förspänning, ibland kommer den direkt från nätagget.

Fantom-matning funkar med andra ord inte.

Gunnar

tack för info.. då blir det ingen hit ikväll.. och inte fan hittar jag kabelhelvetet heller..KUKEN!!!!!! 🙂🙂

Men du känner väl säkert någon på din ort som har en mick att låna ut? Vilken mick som helst bara så att du räddar inspelningen menar jag. Om det sedan inte är idealmicken kanske inte spelar någon roll, för det går ju att få i varje fall hyfsat sound ur i stort sett vilken skitmick som helst om man bara placerar den rätt och rattar rätt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

haha jo jag vet.. 😆

men jag gillar inte att låna andras mickar. Jag trivs med min Oktava, och får helt enkelt skaffa en ny kabel! Jag satt o kollade på Hellraiser nyss, och kom på att kabelhelvetet är kvarglömt i en studio i Oskarshamn!! gah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, ytterligare ett skäl för mig att inte köpa en rörmick.

Hoppas du hittar kabeln...

Tycker jag inte!!!

Jag har förlagt kabeln när jag var ute och spelade in ett band i en annan studio. Sen kan jag ju alltid köpa en ny kabel.. inget svårt med det..

Tycker det känns väldigt onödigt att konstatera att det är ett skäl att inte köpa rörmick för.. Det är precis som om jag hade förlagt ett plektrum när jag ska spela på en strata och aldrig ngnsin mer köpa en strata.. Oktavan låter riktigt jävla bra, och funkar väldigt bra i väldigt många lägen. Den har räddat mig i många situationer där jag behövt en mick med närhet tydlighet och värme..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...