Jump to content
Annons

Nu är det dags att byta mic!


ericsson91 (oregistrerad)

Recommended Posts

ericsson91 (oregistrerad)

Har en ADK a51e just nu. Hade tänkt byta upp mig och funderar på att köpa mig antingen en GA P TC-1 rörmic eller en RÖDE NT2-A. Vet inte vad det blir för skillnad med en rör mic. Någon som har nått förslag? Micar sång och akustisk gitarr. Gärna förslag på andra micar med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en ADK a51e just nu. Hade tänkt byta upp mig och funderar på att köpa mig antingen en GA P TC-1 rörmic eller en RÖDE NT2-A. Vet inte vad det blir för skillnad med en rör mic. Någon som har nått förslag? Micar sång och akustisk gitarr. Gärna förslag på andra micar med! 😄

¨

RÖDE NT2A kör jag med och jag är helnöjd med den.

Den funkar på de mesta, sång, acke, overhead, sträkare osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

ericsson91 (oregistrerad)
Har en ADK a51e just nu. Hade tänkt byta upp mig och funderar på att köpa mig antingen en GA P TC-1 rörmic eller en RÖDE NT2-A. Vet inte vad det blir för skillnad med en rör mic. Någon som har nått förslag? Micar sång och akustisk gitarr. Gärna förslag på andra micar med! 😉

¨

RÖDE NT2A kör jag med och jag är helnöjd med den.

Den funkar på de mesta, sång, acke, overhead, sträkare osv.

Låter kanon dedär!

Är det ingen som kan skicka nån låt där ni har använt RÖDE micen? Vet att Claes här på forumet har en testsida men jag vill gärna höra där det är mixat med lite musik 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
Har en ADK a51e just nu. Hade tänkt byta upp mig och funderar på att köpa mig antingen en GA P TC-1 rörmic eller en RÖDE NT2-A. Vet inte vad det blir för skillnad med en rör mic. Någon som har nått förslag? Micar sång och akustisk gitarr. Gärna förslag på andra micar med! 🙂

Skillnaden är att rörmickarna tar mer plats i mixen eftersom de lägger till distorsion. Man kan också säga att det blir grötigare och rörigare. Men samtigit är det ibland en genväg till ett FETT sound utan att lägga till något i efterhand.

Jag skulle personligen satsa på en renare mikrofon och lägga på rördist i lämplig mängd i efterhand om så behövs. Detta om man inte har råd att äga flera mikrofoner alltså. 🙂

Röde är ofta ett bra val även om de är lite väl vässade i diskanten.

/ljudteknikern

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde har varit väldigt vassa i toppen tidigare, men vad jag har hört från andra, så ska de ha skärpt till sig efter att de slutade få tillverkningen gjord i Kina och i stället byggde en egen fabrik på hemmaplan i Australien. Det är ganska länge sedan vid det här laget...

Jag har tyvärr ingen NT2A på testsiten, så om någon i Malmötraken har möjlighet att låna ut en sådan under en veckas tid ungefär, så småningom, för den goda sakens skull så skulle jag uppskatta det... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ericsson91 (oregistrerad)
Får man fråga varför du ska byta ifrån ADK'n?

Det är ju så klart en billigare mic därav lite sämre kvalité.. Dessutom vill jag kunna slänga fram micen framför en gitarrförstärkare och det är ingen höjdare att göra med ADKn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...