Jump to content
Annons

Hörlurar


jp80x0

Recommended Posts

Tjena!

Det är så att jag är ute efter ett par bra hörlurar för monitorbruk.

Jag har kollat runt nu ett tag och många verkar tipsa om AKG K271S. Är det någon av Er som haft ett par sådana ett bra tag och är nöjda med dom? Så, innan jag sticker ner och provlyssnar ett gäng lurar, är det några som ni speciellt kan rekommendera?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Handlar det om lyssning i kontrollrummet eller monitorlyssning när man sjunger?

I kontrollrummet passar öppna lurar bäst - och då är min ständiga rekommendation Ultrasone Proline 2500, som är helt underbara. 😏

Till sånginspelning passar det bäst med slutna - och då kan du gärna kolla på Sennheiser HD280 Pro, som har mycket bra dämpning. Ultrasone HFI-550 låter bättre och sitter lite skönare, men har något mindre dämpning - och är lite dyrare... Vill du ha riktigt kalasbra lurar även där, så titta också på Ultrasone Proline 750, som låter riktigt bra, sitter otroligt skönt och dämpar nästan lika bra som Sennheiserlurarna - men är betydligt dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Tjena!

Det är så att jag är ute efter ett par bra hörlurar för monitorbruk.

Jag har kollat runt nu ett tag och många verkar tipsa om AKG K271S. Är det någon av Er som haft ett par sådana ett bra tag och är nöjda med dom? Så, innan jag sticker ner och provlyssnar ett gäng lurar, är det några som ni speciellt kan rekommendera?

Tack!

Jag har ett par Beyer DT250 som jag gillar, ett par DT100 som är tungdrivna, dämpar bra och pallar det mesta, och andra billiga lurar som jag inte ens tänker nämna 😏. Mina favoriter är dock dom AKG 271S du nämner. Dom är med jämnt, har löstagbar sladd med mini-xlr kontakt, stänger av sig själv när man tar av dom mm. Låter rent och klart utan falsk bas, som kan fucka med pitchen vid sångtagningar. Jag är nöjd med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det är så att jag är ute efter ett par bra hörlurar för monitorbruk.

Jag har kollat runt nu ett tag och många verkar tipsa om AKG K271S. Är det någon av Er som haft ett par sådana ett bra tag och är nöjda med dom? Så, innan jag sticker ner och provlyssnar ett gäng lurar, är det några som ni speciellt kan rekommendera?

Tack!

Jag har ett par Beyer DT250 som jag gillar, ett par DT100 som är tungdrivna, dämpar bra och pallar det mesta, och andra billiga lurar som jag inte ens tänker nämna 😑. Mina favoriter är dock dom AKG 271S du nämner. Dom är med jämnt, har löstagbar sladd med mini-xlr kontakt, stänger av sig själv när man tar av dom mm. Låter rent och klart utan falsk bas, som kan fucka med pitchen vid sångtagningar. Jag är nöjd med dom.

Håller med en bit. DT250 är riktigt mysiga när man spelar in högljudda saker, och dom låter inte helt fel.

AKG 271S funkar ok, men jag tycker dom dämpar skitlite och sitter riktigt dåligt. iofs har jag en skum form på skallen.. 😉

Men om jag fick rekommendera en förstalur, så skulle det bli DT250!

edit: DT250 kostar 995: på 4sound.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag skulle vilja slå ett slag för Beyerdynamic DT 770 Pro! när jag skulle köpa jämförde jag dem med bl.a AGK K271 och K240 men upplevde en mycket detaljrikare återgivning hos DT 770:an. Förutom att de är lite vassa i diskanten tycker jag även de är neutrala i sin återgivning. Dessutom dämpar de väldigt bra (har använt mina som monitorlyssning vid sånginspelning i studio) och är väldigt sköna att ha på sig. Kostar 1.495:- på 4sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jag skulle vilja slå ett slag för Beyerdynamic DT 770 Pro! när jag skulle köpa jämförde jag dem med bl.a AGK K271 och K240 men upplevde en mycket detaljrikare återgivning hos DT 770:an. Förutom att de är lite vassa i diskanten tycker jag även de är neutrala i sin återgivning. Dessutom dämpar de väldigt bra (har använt mina som monitorlyssning vid sånginspelning i studio) och är väldigt sköna att ha på sig. Kostar 1.495:- på 4sound.

Hur länge har du haft dem? DT770 behöver "spelas in" som det heter. Jag jämförde också K271 och DT770 när jag skulle välja för några år sedan. K271 hör man tydligt vad som händer i mellanregistret (både lågt och högt), men basdetaljerna och den högsta diskanten finns inte där. Om nåt S sticker till vid 11 k så är det betydligt svårare att höra i K271, eller om man ska ta reda på om bastrumman behöver mer vid 70 eller 90 hz tex. DT 770 (pro) rekommenderar jag varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar! Det lutar tills vidare åt PROline 2500.

Får se efter att jag provlyssnat några av de andra alternativen... 😑

Jag ser att jag glömde nämna användningsområde. De ska inte användas till sång, men dock till allt annat.

Jag sysslar mest med elektronisk musik, främst Trance och House.

Tack igen!

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hur länge har du haft dem? DT770 behöver "spelas in" som det heter. Jag jämförde också K271 och DT770 när jag skulle välja för några år sedan. K271 hör man tydligt vad som händer i mellanregistret (både lågt och högt), men basdetaljerna och den högsta diskanten finns inte där. Om nåt S sticker till vid 11 k så är det betydligt svårare att höra i K271, eller om man ska ta reda på om bastrumman behöver mer vid 70 eller 90 hz tex. DT 770 (pro) rekommenderar jag varmt.

Spännande! jag köpte mina för bara någon månad sen så de är inte "inspelade" än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par beyerdynamic DT250. Tycker att dom låter perfekt. Dom sitter jäkligt skönt också. Råkade somna med dom på för några dagar sen. Men när jag vaknade sen efter X antal timmar så hade jag inte ont i huvudet eller kände någon obehagskänsla heller. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Studiomannen (oregistrerad)
Jag har Sennheiser HD 215:) Äkta DJ hörlurar! Sjukt bra! 600 spänn på Megastore!🙂

De bästa lurarna för mix och mastering är Sennheisers HD 650. Extremt bra ljud och sköna att ha på sig. Man blir aldrig trött i öronen. Ska man spela in så använder jag för sång Sennheiser HD 25.

Trummor, gitarr och bad HD 280 PRO. Jag har tidigare också haft AKG K 240 och K 271 men dessa är på en annan nivå. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
De bästa lurarna för mix och mastering är Sennheisers HD 650. Extremt bra ljud och sköna att ha på sig. Man blir aldrig trött i öronen...

Håller med till fullo om att HD 650 låter ruskigt bra men är inte det en hifi-lur..? eller blandar jag ihop det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag är snart redo att lägga en order på ett nytt midiklavv och ett par lurar.

Lurarna ska jag använda till min musikproduktion, som mestadels består av elektronisk musik i form av psykadelisk trance och techno.

En hel del basfrekvenser alltså.

Har tittat på AKG och Audio Technica. Den förstnämnda låg bra till under lång tid, men eftersom dom inte är kända för att ösa på bland de lägre frekvenserna, tittar jag nu mer på den sistnämnda tillverkaren, och deras modell ATH-M50.

Nu till frågan: Vet någon vad skillnaden är, då det står ett S (studio) efter modellen?

När det kommer till ATH-M50 och ATH-M50s, är priset detsamma, och jag hittar inga större skillnader i övrigt.

Men på tex AKG K-240 och K-240s, är prisskillnaden märkbar.

Vad är skillnaden?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till frågan: Vet någon vad skillnaden är, då det står ett S (studio) efter modellen?

När det kommer till ATH-M50 och ATH-M50s, är priset detsamma, och jag hittar inga större skillnader i övrigt.

Men på tex AKG K-240 och K-240s, är prisskillnaden märkbar.

K240(m) är en högimpedans variant (600 ohm, bra om man vill driva flera lurar med ett slutsteg) och K240s har "normal" (i dagens mått mätt) impedans (55 ohm).

Gällande M50 så har jag för mig att det bara handlar om olika kablar (spiral eller rak) men jag kan ha fel.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...