Jump to content
Annons

48 Khz-inspelning


wonderboy

Recommended Posts

Är det inte så att vikningsdistortion m.m. kan låta annorlunda beronde på hur filtreringen utformats. När dt vänder ner i det hörbara spektrat kan det ju uppfattas som "bättre" även om det är distorition (ungefär som med rör osv).

Sedan påstår ju en del att man kan "känna" högre frekvenser på något sätt, även om det inte går att höra - eller att hjärnan skapar egen vikningsdistorition av dessa höga toner som då gå ner i det hörbara spektrat. Själv kan jag inte gå in i vissa affärer som har gnissliga fläktar, jag fåt ont i huvudet och "ståpäls" men hör inte smack. Det kom när jag fick problem med tinitus - det gjorde mig mer känslig på något sätt.

Det finns alltså lika många svar på den här frågan som det finns ADDDA omvandlare och dessutom lika många svar som det finns hjärnor, d.v.s. vad man uppfattar som bättre/sämre (eller snarare annorlunda).

Hur som helst, självklart påverkar det om man håller på att konverterar fram och tillbaka. Varför spela in i något annat format än vad det skall vara i slutändan? Det skulle vara av kreativa skäl, d.v.s. att man gillar vad en viss kovnerteringen gör med ljudet eller så.

Själv tycker jag det är konstigare att det alltid låter bättre i cubase än vad det gör efter export. Det borde ju låta lika, enda skillnaden är väl att Cubase använder 32 bit float internt. Någon som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

xzenom, jodå, det går alldeles utmärkt att höra fet skilnad mellan 44.1/48 & 88.2/96KHz.

Kräver (givetvis) sitt av medlyssningen, men på mina Yamaha HS-80, som går hela vägen, hörs skilnaden tydligt hela vägen upp till 200 via Lynx-Converters.

Mixtur, man hör frequenserna en bra bit uppåt 100KHz (200KHz samplefrequens), man kan bara inte precis urskilja enstaka sinustoner, så effekten blir att man känner mer än hör dom frequenserna.

Örat är en väldigt komplicerad maskin, det är inte så enkelt så man enkelt kan säga att "så är det".

Psychoaukustiskt finns det MYCKET hyss man kan ställa till med (är vad jag jobbar med), hyss som på pappret inte borde kunna existera, men som kan användas till att leda folk åt vägar dom aldrig kunde drömma om inte var deras egna från början.

Lite klurigare att använda inom musik, attans kul att leka med inom film, & ett gott tecken på att man hör mer än vad man uppfattar direkt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, mixtur, 32 Float blir alltid 24 ut.

Både Cubase & Nuendo låter som bäst när man exporterar i realtid, helst via playback, men för att verkligen kunna svara på din fråga om varför exporten inte blir bra, exporterar du till samma frequens som projectet är i, & vad använder du för Dither-algorithm?

Hur uppfattar du ljudet efter converteringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, mixtur, 32 Float blir alltid 24 ut.

Både Cubase & Nuendo låter som bäst när man exporterar i realtid, helst via playback, men för att verkligen kunna svara på din fråga om varför exporten inte blir bra, exporterar du till samma frequens som projectet är i, & vad använder du för Dither-algorithm?

Hur uppfattar du ljudet efter converteringen?

Jag kör med den apogee som medföljer, men har även testat med Waves IDR. Jag exporterar alltid i samma frekvens.

Min subjektiva uppfattning är att ljudet tappar i klarhet vid export, men jag kan inte se något tekniskt skäl till att det skulle bli så. Därför var jag intresserad av att få veta om det är ett hjärnspöke, eller om det faktiskt finns tekniska orsaker. Det skulle också kunna förklara varför en del använder extern summering....

Varför skulle en realtidsexport bli bättre? I offline läget har ju cubase hur mycket tid som helst på sig och ofast (om man har mycket effekter osv) tar det ju också längre tid. Sedan vet jag att en del pluggar höjer upplösningen vid export (t.ex. cubse 4 inbyggda reverb har ju en sådan option) och sådant kan ju också påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

xzenom, jodå, det går alldeles utmärkt att höra fet skilnad mellan 44.1/48 & 88.2/96KHz.

Kräver (givetvis) sitt av medlyssningen, men på mina Yamaha HS-80, som går hela vägen, hörs skilnaden tydligt hela vägen upp till 200 via Lynx-Converters.

Mixtur, man hör frequenserna en bra bit uppåt 100KHz (200KHz samplefrequens), man kan bara inte precis urskilja enstaka sinustoner, så effekten blir att man känner mer än hör dom frequenserna.

Örat är en väldigt komplicerad maskin, det är inte så enkelt så man enkelt kan säga att "så är det".

Psychoaukustiskt finns det MYCKET hyss man kan ställa till med (är vad jag jobbar med), hyss som på pappret inte borde kunna existera, men som kan användas till att leda folk åt vägar dom aldrig kunde drömma om inte var deras egna från början.

Lite klurigare att använda inom musik, attans kul att leka med inom film, & ett gott tecken på att man hör mer än vad man uppfattar direkt :-)

Jag tror också man kan känna högre frekvenser, t.ex. får jag lätt ont i huvudet i affärer som har fläktar i taket. Jag måste nästan hålla för öronen, men min fru märker inget alls. Tror det beror på att jag har tinitus vilket gjort mina öron känsliga för högre frekvenser (kanske någon form av kompensation).

Problemet är väl att man oftast ändå tar ner det till 44.1 i slutändan. I de flesta musikaliska sammanhang tror jag höga samplingsfrekvenser har liten betydelse - Ett ordentligt basdunk, en bra melodi och en intressant produktion räcker nog för att "imponera" på de flesta.... Vi vuxna är ju dessutom mer eller mindre halvdöva på höga frekvenser i vilket fall. För att inte tala om alla trunkerade och/eller komprimerade filformat o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
xzenom, jodå, det går alldeles utmärkt att höra fet skilnad mellan 44.1/48 & 88.2/96KHz.

Fet skillnad är väl att ta i, men många med lite tränad hörsel kan göra det.

Kräver (givetvis) sitt av medlyssningen, men på mina Yamaha HS-80, som går hela vägen, hörs skilnaden tydligt hela vägen upp till 200 via Lynx-Converters.

Mixtur, man hör frequenserna en bra bit uppåt 100KHz (200KHz samplefrequens), man kan bara inte precis urskilja enstaka sinustoner, så effekten blir att man känner mer än hör dom frequenserna.

Har du något som helst belägg för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, mixtur, 32 Float blir alltid 24 ut.

Både Cubase & Nuendo låter som bäst när man exporterar i realtid, helst via playback

Exakt vad menar du att ljudmotorn gör annorlunda vid realtidsplayback? Om det är nån skillnad, så skulle jag kalla detta en bugg. En väldigt lättkontrollerad bugg. Har svårt att tro att detta stämmer.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, mixtur, 32 Float blir alltid 24 ut.

Både Cubase & Nuendo låter som bäst när man exporterar i realtid, helst via playback, men för att verkligen kunna svara på din fråga om varför exporten inte blir bra, exporterar du till samma frequens som projectet är i, & vad använder du för Dither-algorithm?

Hur uppfattar du ljudet efter converteringen?

Skulle du kunna ge oss några exempelfiler som demonstrerar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Visst bövelen är det en bugg!

En av dom dummaste i hela DAW:n imo, men som lyckligtvis verkar har försvunnit vid senare uppdateringar :-)

...eller ja, en bugg som jag ser det är när programmet gör nåt det inte borde. Här verkade det mest vara en fråga om dåliga algorither.

Jag fick ursprungligen reda på att så var fallet för att jag var vansinnig på att master-filerna lät mycket sämre än som rå EDL trots att dom BORDE låta fullständigt identiska (edit decision list, den lista som säger var alla filer ligger & vad som händer med dom), så jag lyckades snoka fram nån artikel där Steinberg själva sa att många uppfattade Realtime Downmix som bättre, & att dom lät funktionen vara kvar av den anledningen.

I mina öron ett fint sätt att säga att: "Vi har gjort bort oss men föredrar att kalla det en bonus än att erkänna vi sitter med röven i brevlådan."

Wavelab var rent förjävligt med det ett tag (samma företag), så gissar att det är nåt Steinberg haft problem med generellt, men där löstes det i uppdateringarna av v5.

Vet faktiskt inte när Nuendo/Cubase (samma motor vad jag vet) löste det. Har endå vart tvungen att mixa i realtid i flera år för att jag är väldigt förtjust i att blanda analog signalhantering med digital & därför mixade ihop projecten externt endå. Den film jag sitter med nu är den första jag gjort på väldigt länge som håller sig digital, & här har det funkat väldigt bra nu med turbo-mixdown i Nuendo 3.2 :-)

Har inte haft råd med uppgraderingen till Nu4 än, som jag gissar bör har samma grundmotor som Cubase 4, men får förutsätta att även dom saknar den bristen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert, tyvärr. Finns inte en chans att få tid till att skapa några. Dom som fanns är raderade sen länge, vilket iof inte spelar så stor roll efterson det är väldigt restriktivt med hur jag kan hantera många av filerna jag jobbat med de senaste åren till utomstående utan tillstånd.

Nu spelar det ju endå inte så stor roll när felet verkar åtgärdat :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...