Jump to content
Annons

magnus290

Recommended Posts

Hej Alla glada!

Har precis fått igång mitt cubase sx2 o gett mig in i den digitala djungeln. Tänkte skrota ut hela min analoga inspelningsrigg men jag törs inte släppa grejerna helt på griund av latencyn! Har en P4 på 2,6 gig Hz med separata hårdiskar för systemet och audion samt ett M-audio delta 1010LT ljud kort. När jag själv gör gitarrpålägg så är det helt klart som att spela med delay. Har försökt gräva ner mig i manualer o övrig info om jag få ner latencyn mer.

Tänkte jag kunde kasta ut en tråd här om det är nån som har nån bra ide om detta.

Vad man har läst innan så tyckte jag det verkade som att man inte skall behöva köra med direktmonitorering så man slapp externa mixers o effekter.

Har iallafall fått för mig att man med den utrustningen skulle kunna använda datorn stand alone så man slipper släpa så mycket grejer när man skall iväg o spela in något. Tänkte sen koppla in ett ljudkort till för att få fler ingångar i burken, kommer detta att påverka latencyn ytterligare.

All info välkommnas i ämnet.

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har liknande specar på min dator och ett likadant ljudkort. Upplever dock ingen som helst latency. Använder du Deltas ASIO-drivrutiner i Cubase? Om man inte specifikt ändrar så har jag för mig att Cubase's egna ASIO-drivrutiner blir aktiverade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste runt lite på forumet o jag måste ha glömt att sätta för nån bock i nån ruta eller nåt sånt....nu sjönk latencun från 13 in 13 ut till 1 in 1 ut....provade att göra ett pålägg med podden på en demo o nu funkar det kanon...tilli med o lägga till effekter vid inspelning men efter hårddisken ( bara på lyssning efter tape)

Funkar klockrent......( yiihaa)

Är det nån som vet hur mycket mer pressad processorn blir när man stoppar i ett ljudkort till o försöker spela in multikanalsinspelningar?? typ 16 kanaler i stöten klarar den det utan allt för stor latency??

Någon som har erfarenhet av detta??

MVH Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...