Jump to content
Annons

Gitarrer?!?


monz (oregistrerad)

Recommended Posts

monz (oregistrerad)

Hej!

När jag inte spelar in eller "grejjar" med musik, så funderar jag mycket kring just musik.

Jag spelar in rock/hårdrock/stonerock, och det här med dubbningar e jag inte mycket för(vet inte varför).

E det ett måste, att dubba varje gitarr?

Mina inspelningar brukar vara ganska simpla:trummor,bas och två gitarrer en lite åt höger och en till vänster.

Hur gör folk igentligen?

hur gör Queens of the stoneage?

Eagles of death metal låter ju inte som om det vore speciellt många gitarrer?(hur är det med dom,ngn som vet)

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
det här med dubbningar e jag inte mycket för(vet inte varför).

E det ett måste, att dubba varje gitarr?

finns förstås inga måsten

men varför är du inte mycket för dubbningar?

finns det nån anledning?

grejen är inte att få det att låta som många gitarrer utan att dom gitarrer som låter låter feta

Link to comment
Dela på andra sajter

monz (oregistrerad)

Tja, vet inte... är väl lat 😏

Men om man använder sig av reampning då? så att man spelar in med två olika micar så att säga, blir det inte fetare då?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej!

När jag inte spelar in eller "grejjar" med musik, så funderar jag mycket kring just musik.

Jag spelar in rock/hårdrock/stonerock, och det här med dubbningar e jag inte mycket för(vet inte varför).

E det ett måste, att dubba varje gitarr?

Ja om du vill ha tunt ljud så låter du bli att dubba 🙂 Men varför skulle det vara ett problem att dubba? inte mycket för det? varför inte det? fattar inte varför? osäker på att du inte lyckas bra med det? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

monz (oregistrerad)

Men om jag dubbar då, eftersom jag vill ha två olika gitarrer hur pannar jag då? den ena med två dubbar til höger å den andra med dubb till vänster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter bra så behövs det inte fler gitarrer. Kolla på Rage against the machines han kör 2 guror dubbat en vänster och en höger och hur fet är inte deras låtar.

Men om man dubbar 8-10ggr se bara till att det är till nytta. När man mixa och är nöjd med gitarrljudet prova muta några dubbar och se om det blir skillnad ibland ligger några bara och skräpar. De kanske hörs om man sola gitarrpaketet men inte när hela låten körs. Ta bort då, det ger plats till annat som drunknat i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

monz (oregistrerad)

jo Rage låter ju bra!!

Jag köra med en DI-box som jag sedan skickar till två olika stärkare(virtuellt då jag bor i lägenhet 🙂 )

Om jag pannar dessa signaler, kan det bli nått? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Eller kopiera helt enkelt gitarrspåret och förskjut det nya några millisekunder fram eller bak.

Då får du snarare en chorus liknande effekt istället för en dub. Inget bra alternativ till en simpel dub anser jag.

instämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter bra så behövs det inte fler gitarrer. Kolla på Rage against the machines han kör 2 guror dubbat en vänster och en höger och hur fet är inte deras låtar.

Men om man dubbar 8-10ggr se bara till att det är till nytta. När man mixa och är nöjd med gitarrljudet prova muta några dubbar och se om det blir skillnad ibland ligger några bara och skräpar. De kanske hörs om man sola gitarrpaketet men inte när hela låten körs. Ta bort då, det ger plats till annat som drunknat i ljudbilden.

helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbar sällan gitarrer varken el eller akustisk, en gitarr låter som en gitarr och skall låta som en gitarr!

finns nog flera exempel där du tror att du hör en gitarr där det egentligen är flera dubbade

men allt hänger ju på vad man är ute efter

vissa musikstilar eller låtar känns helt fel med dubbade guror - andra nästan kräver det

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbar sällan gitarrer varken el eller akustisk, en gitarr låter som en gitarr och skall låta som en gitarr!

Exempel från eget material:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=41626

Gitarrerna är dubbade grr 3, även cleanguran.

Lyfter mixen och bredden enormt mycket. Viktigast är att spela tajt, så kan du inte skilja dubbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om gitarr spelet i sig skall låta otajt så finns det ingen anledning att dubba och varför måste alltid gitarrer låta stota och feta. Det gör ju inte en gitarr på riktigt!

En gitarr skall låta som en gitarr och det skall höras att det är en människa som spelar på gitarren och inte en snortajt robot! -personlighet!

Men ok, det finns säkert musik där det låter bra med dubbade guror, det kanske är en fråga om musiksmak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbar sällan gitarrer varken el eller akustisk, en gitarr låter som en gitarr och skall låta som en gitarr!

Exempel från eget material:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=41626

Gitarrerna är dubbade grr 3, även cleanguran.

Lyfter mixen och bredden enormt mycket. Viktigast är att spela tajt, så kan du inte skilja dubbarna.

Passar bra in på stilen men det hörs ju ganska väl att gitarrerna är dubade. Hade peronligen hellre hört en gitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om gitarr spelet i sig skall låta otajt så finns det ingen anledning att dubba och varför måste alltid gitarrer låta stota och feta. Det gör ju inte en gitarr på riktigt!

För att skapa en illusion/effekt så som echo, reverb tillför rymd i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarr skall låta som en gitarr och det skall höras att det är en människa som spelar på gitarren och inte en snortajt robot! -personlighet!

vadå skall?

har du nån gång hört en snortajt robot spela gitarr förresten?

Måste vara den där Gibsons nya Robot gitarr han menar! 😄

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarr skall låta som en gitarr och det skall höras att det är en människa som spelar på gitarren och inte en snortajt robot! -personlighet!

vadå skall?

har du nån gång hört en snortajt robot spela gitarr förresten?

"Skall!", ja alltså vad jag tycker, min åsikt! -jag tycker att en gitarr skall bla, bla.... fattar du!

Nej jag har inte (vad jag vet) hört en snortajt robot spela gitarr men jag har hört gitarrister som låter så = tråkigt?

(Enligt mig alltså, du får givetvis ha vilken åsikt du vill)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...