Jump to content
Annons

Avancerad instrumentalmusik?


perihelion

Recommended Posts

Annons
Tjena!

Kan någon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som låter hjärnan jobba på högvarv?

mvh

/Mats

Beror ju på vad du menar vilken genre? men....

Mahavishna orchestra är nåt i hästväg bra avancerad musik. John McLauglins band (har för mig att han blev lite Hippi-religös under den perioden) med fantastiska medlemar .

Bird of fire är en jävla bra platta. Hänger du med i svängarna så är det bra gjort! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan någon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som låter hjärnan jobba på högvarv?

mvh

/Mats

Hej!

De tidiga Kraftwerkplattorna är rätt kul (även som Organisation).

Tangerine Dream är ju alltid en klassiker, men dem har du kanske hört redan.

Ett eller annant med Klaus Schulze är hörvärt.

Steve Reich är en höjdare.

Redigerat av Asynkron
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden fick mig att kolla in gamla hjältar på youtube och shit va Jaco och Sco spelar bra på iof världens tråkigast och mest uttjatade låt inom jazzbluesen! Chicken.

Edit: glömde visst länken http://www.youtube.com/watch?v=lwhkPSEXs1Q...feature=related

Jaha, 17 poster av samma sak . Sidan laggade så känner mig faktist oskyldig!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan någon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som låter hjärnan jobba på högvarv?

mvh

/Mats

Beror ju extremt på vilket plan du vill att hjärnan ska jobba, och vilken slags musik du gillar.

Meshuggah eller Ligetis pianoetyder om du diggar polymetrik. Skrjabin om du diggar polyrytmik eller Conlon Nancarrows musik för självspelande piano är ju rätt bizarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden fick mig att kolla in gamla hjältar på youtube och shit va Jaco och Sco spelar bra på iof världens tråkigast och mest uttjatade låt inom jazzbluesen! Chicken.

Edit: glömde visst länken http://www.youtube.com/watch?v=lwhkPSEXs1Q...feature=related

Jaha, 17 poster av samma sak . Sidan laggade så känner mig faktist oskyldig!

den videon är tagen ur filmen "the modern bassguitar" med jaco. riktigt bra film. har den ngnstans. 🙂

kanske inte heter riktigt så, men ngt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kan någon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som låter hjärnan jobba på högvarv?

mvh

/Mats

Hej! Kan det möjligen du som var med och spelade "finale" på tubular.net? Tänkte bara det eftersom du har samma namn som en snubbe där och samt att du ville ha instrumental musik. =) Om det nu är du så lyssnade jag i alla fall på dina inspelningar som du länkade till dät och jag undrar hur det går med de, för de var bra.

EDIT: Instrumental musik som är bra tycker jag är Amarok av Mike Oldfield och även mycket steve reich.

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tack till alla som svarat! Det var flera av tipsen som jag inte kände igen. Jag skrev inte någon speciell genre eftersom det inte spelar mig så stor roll. Jag vill inte säga att jag har bred musiksmak men jag skulle vilja säga att jag är bred i min smalhet. För tillfället lyssnar jag en hel del på Krzysztof Penderecki, Meshuggah (nytt album 7:e mars), Philip Glass, Steve Reich och har även kommit över lite godbitar av Wendy Carlos (Beauty in the beast bland annat).

Musiken får gärna vara mörk och dyster men jag lider av en svår kontakallergi mot Saxofon så inget sådant... Tack igen för alla tips!

PS

Instrumentalmusik är en drog.

mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Till dig som undrade om jag var med och spelade på fan-inspelningen av Mike Oldfields Tubular Bells (finale-delen) så stämmer det. Kul att du gillade min musik. Mitt projekt Perihelion ligger delvis på is. Jag har för tillfället kopiösa mängder material. Skulle jag sätta ihop allt skulle stycket bli flera månader långt... Dock så har mitt liv kantats av tragedier och problem plus att jag glädjande blivit farsa också till ett barn som är väldigt krävande så musiken skrivs för tillfället i huvudet och inget hinner spelas in. Som grädde på moset börjar jag mer och mer rikta in mig på mer "avancerad" musik så fan vet när Perihelion blir klart. I slutändan gissar jag att det kommer bli ett vanligt 45-50 minuters album. Och ja... Oldfields Amarok är något av det bästa som gjorts i sin genre.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår ju inte alls vilket typ av musik du föredrar, men det finns hur mycket som helst att hämta från t.ex. 80-talets fusion-musik. Ett par exempel är Mahavishnu Orchestra. De har gjort flera plattor och alla är helt vitt skilda stilar. Ett par mycket bra plattor enligt mitt tycke är Apocalypse och Visions Of The Emerald Beyond.

Apocalypse är ett samarbete med London Symphony Orchestra. Trummisen Billy Cobham var med i det här bandet till en början och det var just här som han slog igenom. Från och med plattan Apocalypse ersattes han av Narada Michael Walden som idag är den största producenten i USA näst efter Quincy Jones. Han proddar de allra största namnen på dagens hitlistor. Är bortsett från en duktig trummis och producent även en duktig sångare och pianist. Har haft en stor hit med en låt som heter Gimmie Gimmie.

John McLaughlin heter killen som har det indiska namnet Mahavishnu. Han hade även ett band som hette Shakti. Det var en helt annan musikstil än det som Mahavishnu Orchestra spelade. Här är ett klipp där du kan höra hur Shakti lät:

För att spinna vidare på just John McLaughlin så hade han en trio med två andra gitarrister. De heter Paco de Lucia och Al Di Meola:

Men det finns massor av musik i alla genrer som är avancerad som du säger. Men under slutet av 70 och början av 80-talet finns det mängder att hämta!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Gizmozis. Liquid Tension Emperiment med deras avancerade, melodiska proggrock.. Orimligt bra musik! 🙂 ... och många svåra och snabba partier i deras låtar. Ganska likt bandet Dream Theater som nu tre av medlemmarna är med i. 🙂

EDIT: Jag stavade medlemmarna med ä.... jösses.. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om Liquid Tension Experiment och Ozric Tentacles, två helt underbara band. Kan även lägga till Planet X, något som bäst kan beskrivas som fusion/jazz/metal och låter skitavancerat och helt underbart! Rekommenderas starkt till den intellektuelle. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om Liquid Tension Experiment och Ozric Tentacles, två helt underbara band. Kan även lägga till Planet X, något som bäst kan beskrivas som fusion/jazz/metal och låter skitavancerat och helt underbart! Rekommenderas starkt till den intellektuelle. 🙂

F-n Planet X glömde jag, helt underbart band!!! två till jag kom på.

Transatlantic - inte helt instrumental, men mycket av det är.

Exxplores club - age of impact

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, måste hålla med igen. 🙂 Transatlantic gör också väldigt bra och rätt avancerad/svårspelad musik. ... 🙂

Annars vill jag slå ett slag för vår trio, The Major Three. Ändå hyfsat avancerad instrumental musik.. 😛

🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Till dig som undrade om jag var med och spelade på fan-inspelningen av Mike Oldfields Tubular Bells (finale-delen) så stämmer det. Kul att du gillade min musik. Mitt projekt Perihelion ligger delvis på is. Jag har för tillfället kopiösa mängder material. Skulle jag sätta ihop allt skulle stycket bli flera månader långt... Dock så har mitt liv kantats av tragedier och problem plus att jag glädjande blivit farsa också till ett barn som är väldigt krävande så musiken skrivs för tillfället i huvudet och inget hinner spelas in. Som grädde på moset börjar jag mer och mer rikta in mig på mer "avancerad" musik så fan vet när Perihelion blir klart. I slutändan gissar jag att det kommer bli ett vanligt 45-50 minuters album. Och ja... Oldfields Amarok är något av det bästa som gjorts i sin genre.

/Mats

Yikes!! flera månaders material! Tråkigt att höra om det där med tragedierna... :/ Aja, det är bara att vänta och se om det blir klart antar jag. Dina mer avancerade låtar kanske också är bra.^^

Kom på mer tips på instrumental musik förresten. Och jag gissar du hört massa Oldfield redan så jag skippar de tipsen:

Béla fleck and the flecktones - Grymt instrumentalt band som har en av världens mest aktade bassist och en av bärldens mest aktade banjospelare. (Victor wooten och béla fleck). De spelar bluegrass, funk och jazz fusion.

Gammal jazz så som miles davis och john coltrain.

Acousttic alchemy som spelar smooth jazz med mycket akustiska gitarrer.

Diablo II's soundtrack. Kanske lite nördigt med det är bra musik. 😆 Finns förresten fler spel med underskattade soundtracks.

Jean michel jarré - Av många ansedd som grundaren till elektronisk musik. **Skrev popcorn.** Sorry! Pinsamt fel av mig! Kingsley-Perrey skrev popcorn. Jag vet inte vad jag fick det ifrån.

Mike stern - Fusionjazz med mycket elgitarr.

Hiromi ueahara - Fusionjazzjapan.

Skulle kunna fortsätta längre med jag orkar inte. Fråga mer om ni vill ha mer.^^

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...